onderzoek na miskramen ja of nee ?

Hallo meiden,

Ik heb drie miskramen gehad en na de tweede miskraam werd me door de gynaecoloog onderzoeken (bloed/chromosomenonderzoek) aangeboden. Je moest daarvoor drie maanden niet zwanger zijn geweest en drie maanden geen foliumzuur slikken. Ik vond dat zonde van de tijd om te wachten, ben nu 32jr. Ik heb namelijk na mijn eerste miskraam een gezonde zoon gekregen en daardoor het vertrouwen dat het ooit nog wel een keer zal gaan lukken. Of niet, maar dat weet je natuurlijk nooit. Ik wil het in ieder geval nog niet opgeven. Daarna (na 1x ongesteld) was ik weer zwanger en ging het weer mis.

Zijn er meiden die wel dingen hebben laten onderzoeken ? Wat voor onderzoeken dan ? Was het nuttig. Ik weet niet zo goed wat ik er mee moet. Vrijdag moet ik naar de gyn. dan is het drie weken na mijn curettage. Ik ben benieuwd wat ze me gaat aanraden. Ik wacht het af en hoor graag jullie reacties.  

Liefs Saskia  

Hi Saskia,

Ik heb nu zelf 5 miskramen achter de rug en ik heb de onderzoeken ook laten doen.
Tot nu toe is hier helemaal niets uitgekomen en de kans dat er iets uitkomt is vaak heel erg klein. Zeker in het geval dat je al een gezond kindje hebt.
Wat me wel bevreemd is dat je 3 maanden niet zwanger mag raken en ook geen foliumzuur mag slikken. Het lijkt wel of dit bij elk ziekenhuis weer anders is.
Zelf loop ik bij een academisch ziekenhuis en konden deze onderzoeken gewoon gedaan worden na mijn miskraam maar ik weet dat  er hier ook meiden zijn bij wie dat niet zo is geweest. Ik kan me voorstellen dat je geen tijd wilt verliezen dus misschien kun je gewoon kijken of je 3 maanden niet zwanger wordt en dan alsnog die onderzoeken doen?

In ieder geval veel sterkte met alles,

Corina

Hi Corina,

Bedankt voor je reactie. Vandaag ben ik naar de gyn. geweest. We gaan dus wel dat chromosomenonderzoek doen. Het was nou niet van belang dat je geen drie maanden zwanger mocht zijn en geen foliumzuur mocht slikken (andere gyn). Ik weet het ook allemaal niet. Ze bood me ook nog aan of ik mee wilde doen aan een wetenschappelijk onderzoek van het VU A'dam dit is een onderzoek waarbij je ofwel aspirine ofwel laagmoleculair gewichts heparine moet nemen tijdens de gehele zwangerschap. Heb je daar wel eens van gehoord ? Dit zou te maken hebben met bloedstolsels in de placenta, waardoor je een miskraam of vroeggeboorte zou kunnen krijgen. ze onderzoeken of je met deze bloedverdunners minder kans hebt op een miskraam/vroeggeboorte. Of ik hier aan mee wil doen, weet ik nog zo net niet. Het klinkt allemaal niet zo lekker.

Groetjes Saskia

Hi Saskia,

dat onderzoek wat ze je aanbieden is de Alife studie.
Er zijn enorm goede resultaten meegeboekt en je krijgt ontzettend veel echo's en controles. Ik heb zelf de placebo's gehad (nepmedicijnen want die kans heb je dus ook) en ik kan je alleen maar aanraden om hier aan mee te doen!!!!!!

Het kan absoluut geen kwaad en nogmaals hele goede resultaten mee geboekt mits je dus neit de placebo's krijgt en je stimuleerd de onderzoeken naar miskramen!

Succes met je beslissing maar lees anders even op internet of de alife studie (loopt via het amc)

Corina

Terug
Bovenaan