Onderzoeken gyn

A

Anoniem

Guest
Na 13 ronden proberen voor een 2de kindje ga ik toch maar eens naar de gyn voor verder onderzoek. Wat kan ik verwachten? Welke onderzoeken worden er gedaan? Ik heb gehoord dat er iets is als 'doorspoelen' van de eileiders met contrastvloeistof, hoe heet dat onderzoek en wanneer kom je ervoor in aanmerking?
Groeten, Esther.

Hoi Esther

Ik kan je niet helpen met je vraag (ben zelf nog maar net gestopt met de pil en zit nu in ronde 2), maar ik wou je even vragen; aan je naam af te leiden woon jij ook in België? Ben je wel Nederlands? En je hebt al een dochter? (heb ik in een ander topic gelezen)
Ik woon namelijk sinds augustus 2007 bij mijn vriend in België, en ik ben benieuwd hoe het hele "circus" rond een zwangerschap in België verloopt.
Nou is het bij mij dus nog niet zo ver, maar toch!!

Groetjes, Mickje

Er is een topic "eerste bezoek gyn" daar zitten we met een stel meiden die pas voor het eerst naar de gyn zijn gegaan of binnenkort gaan.
Daar kan je lezen wat er bij de gyn gebeurt.

Het eerste bezoek is meestal alleen een gesprek. Soms meteen een interne echo.
Of er daarna wat gedaan wordt hangt af van de gyn.
Sommige willen wachten tot je 2 jaar bezig bent, anderen beginnen gewoon met de onderzoeken.

De onderzoeken die je kan verwachten:
- bloedprikken 3 of 4 keer in je cyclus om je hormonen te bekijken
- samenlevingstest
- interne echo
- HSG (foto mbv contrast vloeistof, was bij mij best een oijnlijk onderzoek)
En voor je partner
- semenonderzoek (potje met zaad inleveren, wordt gecontrolleerd op hoeveelheid, snelheid en kwaliteit)

Ik hoop dat ik je zo een beetje op weg heb kunnen helpen.

Hoi Mickje,
Ik woon idd in Belgie in de buurt van Gent, sinds 2002. Mijn man is Belg, ik ben Nederlandse in hart en nieren. We hebben inderdaad al een prachtige dochter van ondertussen 1jr 7mnd die hier is geboren. Van haar was ik de 2e ronde zwanger, en had ik een heerlijke zwangerschap zonder complicaties en ook een goede bevalling in het ziekenhuis in bad. Dus heb de gewone controles meegemaakt. Wat zou je willen weten? Waar woon jij? Bevalt het je hier (in B) een beetje?
Groetjes, Esther.

Hey Deedee, bedankt voor je antwoord. Wist niet dat er al een topic over bestond maar ga straks zeker even kijken! Bedankt voor de tip!

Ik ben eind december al geweest voor controle, toen was ik 10mnd bezig en heb ik al een inwendige echo gehad. Die leek ok. Ik heb zojuist gebeld naar de gyn en heb maandag al een afspraak, ben erg benieuwd maar ben blij dat er tenminste wat gebeurt. Ik heb zelf het idee dat die HSG wel een goed idee is voor mij, heb hierover gelezen dat het bij de een meer pijn doet dan bij de ander. Afwachten dus, maar ik zou het er voorover hebben en troost me met de gedachte dat een bevalling meer pijn doet en dat ik dat ook heb gekund. Nog maar eens info opzoeken.
Heel erg bedankt voor je antwoord en ik spreek je ws op het andere topic.
Groeten, Esther.

quote: EstherBelgie reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('31-03-2008 15:01:41'));

Hoi Mickje,
Ik woon idd in Belgie in de buurt van Gent, sinds 2002. Mijn man is Belg, ik ben Nederlandse in hart en nieren. We hebben inderdaad al een prachtige dochter van ondertussen 1jr 7mnd die hier is geboren. Van haar was ik de 2e ronde zwanger, en had ik een heerlijke zwangerschap zonder complicaties en ook een goede bevalling in het ziekenhuis in bad. Dus heb de gewone controles meegemaakt. Wat zou je willen weten? Waar woon jij? Bevalt het je hier (in B) een beetje?
Groetjes, Esther.

Hoi Esther

Ik woonin Hamont-Achel, net over de grens bij Valkenswaard/Eindhoven.
Ik woon er pas sinds aug. 2007, en werk nog fulltime, dus ik moet zeggen dat ik nog niet echt geïntegreerd ben....
Toen ik hier kwam wonen ben ik me gaan aanmelden bij de ziekenfonds (CM) en heb daar een gesprek gehad over van alles en nog wat. En toen ging het op een gegeven moment ook over zwangerschap enzo.
Die man zei dat thuis bevallen helemaal niet gewoon was in Belgié, hij zei: de enige die dat willen zijn d'n hollandse vrouwen
Ook had hij het over een kraamtijd inhet ziekenhuis of soort kraamhotel ofzo ipv kraamhulp thuis??? En ik heb ook al gehoord dat je in België standaard een ruggenprik krijgt...?? Sja, ik weet ook niet wat er allemaal waar van is, maar ik ben gewoon erg benieuwd.
Maar goed, zover is het dus nog niet want we zijn nog maar net in de 2e ronde.

Mijn vriend is ook Nederlands, maar heeft schijnbaar van kinds af aan al geroepen dat hij "in België wilde wonen", en ik heb als kind  een geroepen dat ik wel een buitenlandse man wil... zei mijn moeder toen voor de grap: dan zoek je toch een leuke belg!!! hahahah, dat zegt ze nu nog wel eens!
We gaan nu beginnen met het huis verbouwen en willen dan, misschien nog voor en anders tijdens een zwangerschap, gaan trouwen. Is toch allemaal net ietsje makkelijker!!!!!

Groetjes, Mickje

Hoi Mickje,
Sorry was je even vergeten.
Even wat antwoordjes;
Stomme vent daar bij de CM. Mijn Hollandse stekels komen al overeind ;)
Thuisbevallen is hier inderdaad niet gewoon, máár het is wel een heel heel klein beetje in opkomst. Er zijn nu tenminste mensen die je thuis willen begeleiden. Hier is allerlei info over te krijgen via internet, weet dat ik daar toen ik zwanger was ook info over opgezocht heb. Dit ligt er natuurlijk wel aan of je zoiemand "in de buurt" hebt wonen!! Ik denk niet dat ik daar nog iets van info van heb liggen, zowel dan zal ik het je eens doorsturen. Ook heb ik is het mogelijk om te bevallen in een soort kraamhotel. Typ vanalles in en zoek er eens op op google. Evt kan ik, mocht je echt iets zeker willen weten, wel info krijgen via via. Kraamzorg bestaat ook maar ook daar word (nog) niet veel gebruik van gemaakt. Ik heb ooit denk ik in de Ouders van NU een artikel gelezen van NL-kraamverzorgsters die naar het buitenland gingen kramen bij NL-ers; als je dicht over de gens woont valt daar misschien wel iets te regelen? Persoonlijk heb ik toch meer vertrouwen in de NL kraamzorg; zij doen dat toch al eeuwen en de Belgen nog maar net!
    Ikzelf ben in het ziekenhuis bevallen omdat mijn man en moeder (nota bene kraamverzorgster in NL!!! Maar ja als het over je eigen dochter gaat...) het liever hadden dat ik naar het ZH zou gaan. Ik heb het gedaan onder voorbehoud dat als ik eerder naar huis wilde (sommige ZH 'moet' je 5 dagen bliijven, meestal is het nu 3) ik ook naar huis zou mogen. Ik ben uiteindelijk gewoon 3dgn gebleven omdat het me goed beviel. Pluspunt vond ik dat de kiné (fysio) direct aan je bed stond om oefeningen te doen voor buik- en bekkenbodemspieren.

Standaard ruggeprik is erg overdreven!! Het is wel zo dat ze die erg makkelijk geven. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ik ben persoonlijk van mening dat het moet lukken zonder, en dat men niet vantevoren moet gaan beginnen piepen over dat het veel pijn gaat doen. Je wilde graag een kind, dan moet ie er ook uit en tja dat is niet fijn. Maar het is een geweldig gevoel als je het toch lekker zelf hebt gedaan!!!!
Als je nog vragen hebt dan stel ze maar! Veel succes met het zwanger worden.
Groetjes, Esther.

Terug
Bovenaan