Hi,
Clomid wordt volgens mij voorgeschreven ivm je eisprong. Een miskraam krijgen heeft volgens mij weinig te maken met je eisprong (je hebt immers een eisprong gehad, want je met bevrucht).
Meestal is een miskraam in 95 procent van de gevallen 'een foutje' van moeder natuur.
Echter, het overige percentage (5%) kan te maken hebben met vormafwijkingen van je baarmoeder (verklevingen- waar afhankelijk van de ernst wel iets aan te doen is of een te dun baarmoeder slijmvlies -kunnen hormonen voor voorgeschreven worden, beiden meestal te "danken aan" curettages in het verleden.
Maar ook kan het zijn dat een van beiden een gen met zich meedragen die "bouwfouten" in de vrucht meegeven (zeer zeldzaam, en dat is inderdaad het choromosoomonderzoek, waarvan de uitslag een aantal maanden op zich laat wachten, waarbij een zeer groot risico op miskramen aanwezig is en waar helaas weinig aan te doen valt). Wij wachten ook nog op deze uitslag.
Ook wordt een bloedonderzoek afgenomen bij de vrouw waarin de stollingsfactoren bekeken worden(heeft te maken met de innesteling en acceptatie van de vrucht).
Het klinkt krom, maar met het feit dat je zwanger bent geweest is bewezen dat jullie vruchtbaar zijn (dat krijg ik ook continu te horen) dus je bent de deur van de fertiliteit zo'n beetje voorbij, wel is het zeer zinvol om bij herhaalde miskramen aan te dringen op verder onderzoeken of jij niet iemand bent die onder die 5% valt. Worst case scenario: dat jou partner of jij drager bent van dat enge gen (2% van de bevolking), mocht je onder die andere "gevallen" vallen, zijn er absoluut nog mogelijkheden.
Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.
Lara