Ondeugend kereltje

Hallo,



Ik ben moeder van 2 zoontjes, de oudste wordt in maart 3 jaar en de jongste is bijna 11 maanden.

De laatste tijd heb ik regelmatig strijd met mijn oudste zoontje.

Als hij iets doet wat niet mag kan ik wel tig keer zeggen dat hij het
moet laten maar luisteren ho maar. Als we weg moeten en ik wil zijn
schoenen aan trekken dan rent hij weg, jas aantrekken idem dito. Niet
mee naar boven willen gaan voor een schone luier, en vervolgens
weigeren weer mee naar beneden te gaan.

Het zal ongetwijfeld een fase zijn, maar ik word er erg onzeker van en vraag me af of ik het wel goed aanpak.

Ik ken verder weinig mensen met kinderen van die leeftijd en zou heel
graag eens horen hoe andere ouders met dit soort dingen omgaan.



Ria





 
Hoi,

Klinkt heel bekend! Zo heb ik er 2. Eveline van 2 en Anne van 3. Vooral Anne spant de kroon. Ze houdt het ook erg lang vol. Het is een fase, echt waar, maar soms........

Bij Anne werkt het het beste als je naar haar toe gaat, in haar ogen kijkt en uitlegt hoe en waarom, en als ze dan nog niet wil luisteren gewoon 3 minuten in de gang. Werkt steeds beter hier. Wat absoluut niet werkt is als ik blijf zitten (bv omdat ik de baby aan het voeden ben) en ga roepen of waarschuwen.

Ze zoeken rond deze leeftijd naar bevestiging. Je bent zo snel bij mijn broer, kom je ook voor mij? Het gaat echt over, en als je het positief blijft benaderen (want boos worden werkt toch niet) dan ben je er zo doorheen en dan zie je met een paar dagen verbetering. Wees wel consequent!

liefs lin
 
Hallo, Ria

Ik ben een moeder van twee jongens een van 2 en een van 8 weken en ik herken een heleboel dingen van jullie bij mijn oudste.
Wat wij doen is afleiden en er een spelletje van maken.
Zoals wie is er het eerste boven, klaar voor de start af. Of ik ga lekker naar jouw pop en speen toe( die liggen in bed). Zo kunnen we een hoop strijd voorkomen en soms lukt het ook echt niet en dan pakken we hem op en tillen hem naar de plak waar hij zijn moet.

Hij mag kiezen uit twee varianten of klimmen en dat houdt in dat hij zelf op de stoel mag klimmen of hij wordt erin getild. Hij krijgt dus niet de keuze om wel of niet op de stoel te gaan zitten. Maar wel over hoe hij in de stoel lomt.
Evenzo met bijvoorbeeld schoenen/sloffen aan doen.
Hij mag voor binnen wel kiezen of sloffen aan of schoenen aan en dus niet alleen op sokken. En zo kun je op veel momenten je kind een keuze laten maken en laten voelen dat het al een grote jongen is.

Ik heb gemerkt dat het op deze manier voor hem ook leuker wordt en het is inderdaad een fase en daar moet je even doorheen.
Veel succes.
Marieke van Veen
 
hallo,
mijn oudste is drie en de jongste acht maanden
en idd wat jij beschrijft gebeurt hier ook wel eens
maar ik maak wel tijd voor de oudste al de jongste slaapt,
dan gaan we schilderen of tekenen  of we maken een puzzel
écht iets voor hem dus...en ja zoals hier al eerder werd gezegd,
consequent zijn!nee is nee ...en bij een time-out moet hij drie minuten op een bepeelde plaats blijven zitten (dat werkt prima hij maakt boze geluiden maar blijft wél zitten haha
en dat kan overal zijn..op de gang doe ik niet..ik zet hem daar waar ik hem op dat moment kan zien zodat ik hem onmiddelijk kan corrigeren als hij niet doet wat hem werd bevolen..
samen spelen doen ze héél soms..meestal hebben ze gewoon toevallig dezelfde soort speelgoed vast,ik bewaar zoveel mogelijk speelgoed gescheiden zodat je telkens wat nieuws hebt om aan te bieden..
he succes!!en vergeet niet te genieten!!anne
 
hoi hoi

Het is allemaal zoooo herkenbaar, eigenlijk heeft iedereen er dus last van(ook al wil ik het geen last noemen) Onze zoon wordt in maart 3 en heb een dochter van 3 mnd. Wat bij ons help is hem laten kiezen b.v Als ik weg wil en hij moet nog ff snel plassen, maar hij wil niet. Vraag ik wil je op de wc of op het potje? denkt hij hé ik moet niet ik mag. Ook met douche of bad. ontbijt met beschuit pap of brood. Maar natuurlijk blijven papa en mama de baas. Soms is er ff niets te kiezen, maar dat maakt het allemaal leuker voor een peuter. Als je nagaat, wat een kind allemaal leert, dan is het leven ook best moeilijk. Veranderingen, zoals broertje of zusje. zindelijk worden. en ga zomaar door.

Geduld is soms moeilijk maar maak er een spelletje van

liefs Bea
 
Terug
Bovenaan