Onenigheid met mijn man over vergoeding oppas

Hallo allemaal,

Mijn man is zo onredelijk en ik ben eigenlijk heel erg boos om hem, maar ik kan mijn ei niet kwijt.
Verder hebben we een hele goede relatie hoor! Maar soms is hij zo eigenwijs (of ben ik dat dan?! :))

Nou goed, we hebben samen een zoontje (2jr) en een dochter (8mnd). Beiden gaan ze voor 1,5 dag naar Kinderopvang en  2,5 dag  breng ik ze  naar mijn ouders.
Mijn ouders vragen verder geen geld voor het oppassen.
Mijn ouders hebben niet zoveel te besteden en ze vroegen ons om een vergoeding voor de benzine voor als ze de kids moesten ophalen (dat is 1 dag  Ã  5 euro in de week).
Mijn man was er helemaal niet mee eens en vond het onzin, "als we ze moeten betalen kunnen we ze net zo goed naar Kinderopvang brengen" terwijl ik zoiets heb van, natuurlijk: jullie passen al voor niks op, dat scheelt kosten  voor de Kinderopvang en de benzine kost al zoveel. Kinderopvang is wel iets meer dan 5 euro in de week!
Ik breng ze zelf 2x in de week weg naar mijn ouders en dan verbaast het me dat ik alweer moet tanken.


Nu hadden mijn ouders en ik ons al een beetje verdiept in de oppas-subsidie van Via-Viela.
Dit bureau geeft subsidies voor opa's/oma's/tante's/vriendinnen enz enz die oppassen.
Een kennis van ons doet hier aan mij en die oppas krijgt zo'n  400 euro aan subsidie.
Mijn man moet hier helemaal niks van weten. Hij vertrouwt het niet, vindt het onzin en wil hier niet aan meedoen.
Terwijl ik weer denk: waarom kijken we niet wat het is, als het wat is dan is dat toch mooi!
Die subsidie is afhankelijk van ons loon en hij vindt dat wij er niet onder mogen lijden (waarschijnlijk omdat het ons weer tekort doet ivm belastingaangifte).  Ik vind hem op die manier erg onredelijk en egoistisch, aangezien mijn ouders altijd klaarstaan voor ons en de kids. Dat ze benzinegeld vragen vind ik geen onzin. Ik breng ze zelf 2x weg naar mijn ouders en dan verbaast het me weer dat ik alweer moet tanken.

Ik kan  niet met hem hierover praten,  omdat het toch een ja en nee spelletje wordt en blijft.
Wat bij hem nee is, blijft nee. Hij zal niet toegeven dat het misschien toch een goed idee zou kunnen zijn.
Achter zijn rug om een gesprek aanvragen bij Via-Viela vind ik ook niet kunnen. We zijn verder gewoon eerlijk tegen elkaar.

Ik voel me er erg ongelukkig bij. Omdat ik het mijn ouders gun en mijn  man doet dat niet.

Sorry voor het geklaag, maar ik moest mijn verhaal kwijt.

Groetjes
C.




 
Wat vervelend voor je. Ik zou het maar even laten betijen en dan toch proberen er achter te komen wat hem nou precies zo tegen staat?

Hoop voor je dat het zich wel weer oplost, Joke.
 
Hallo C.,

Wat vervelend dat jullie onenigheid over zoiets belangrijks alles kinderopvang. Wees allebij blij dat je ouders zoveel willen oppassen!

Informeer is bij een gastouderbureau hou het precies zit met die vergoeding, volgens mij kun je je ouders als gastouders opgeven en zodoende via de belasting etc een vergoeding krijgen. Let wel dit geeft heel wat rompslomp. Misschien gewoon handiger om je ouders een (kleine) kostenvergoeding te geven.

Mijn moeder past een middag op onze dochter en zij krijgt bij ons altijd lekker eten. Af en toe een bos bloemen,   en af en toe op een andere manier iets leuks geven. Let wel: het is maar 1 middag. De overige 2 dagen gaat ze naar het KDV, en daar moeten we voor die 2 dagen toch nog best wat bijbetalen, en de rompslomp met al die papieren etc.

Voor zoveel tijd als je ouders oppassen mag toch wel degelijk iets tegenover staan. Jullie wilden kinderen, en het is een gunst dat ze zoveel oppassen! Bovendien moet je voor zoveel opvang ook veel betalen bij de regulier opvang ondanks de vergoedingen. En het is toch fijn als ze een goede band hebben bij opa en oma.

Ik zie ook bij collega's en bij vriendinnen hoe gemakkelijk het allemaal gaat bij opa en oma. Uiteindelijk is goede opvang ook een inverstering in de toekomst voor jullie kinderen.

Succes   ermee

groetjes Anna    
 
Hoi,

Wij hebben ons 4 maanden geleden ook ingeschreven bij viaviela en ons bevalt het erg goed, geld word netjes de 20e gestort en maak ik het over aan m'n ouders en ik moet de 1e van de maand de uren registreren die m'n ouders op gaan passen.
Het is wel zo dat je ouders geen inkomen mogen hebben anders word het wel lastiger.
Maar verder is het een perfecte oplossing.


groetjes ilona
 
Beste C.

Sorry hoor: maar wat een enorm egoistische man heb jij ! Ik weet gewoon niet wat ik lees !

Jouw ouders passen 2,5 dagen per week op: dat is hartstikke veel en bespaart jullie dus enorm veel geld. Waarom dan moeilijk doen over 5 euro per week?

Bij ons passen ook opa en oma's op, halve dag per week. En daar proberen we regelmatig wat voor terug te doen op verschillende manieren. Gelukkig heb ik daar met mijn partner geen problemen over, hij zegt vaak uit zichzelf dat hij weer wat leuks voor ze wil doen.

Wij hebben thuis ieder ons eigen geld, naast het gezamenlijke gebeuren zeg maar. Als mijn partner zo moeilijk zou doen over 5 euro dan zou ik tegen hem zeggen dat de kinderen dan maar 2,5 dgn naar de creche gaan en dat hij dat zelf mag betalen.

Sorry hoor als ik wat bot over kom, maar ik vind de houding van je partner echt naar.
Ik hoop dat jullie er toch op de 1 of andere manier uitkomen (lees: hoop dat hij aan jou gaat toegeven).

Succes, mamaS
 
Oke je man wil niet betalen. Neem een gastouderbureau. Je moet een bedrag voorschieten (2 dagen in de week is 410 euro p/m, waar je een deel van terugkrijgt van werkgever en belasting en de 250 ofzo wat je overhoud krijg je van je ouders terug, zij houden een bedrag over van 160 waar ze een deel belasting over betalen en houden een netto winst over. JULLIE MERKEN ER NIETS VAN). Ook kunnende oppassers een bepaald bedrag aan onkosten opvoeren ( verwarming, traphekjes, eten en reiskosten etc.) bij de belastingaangifte. De site van de belastingdienst ( en ook via viela ) kan je hier info over geven.  
Bel desnoods even de belastingtelefoon. Ze maken het goedkoper en makkelijker  

Succes,

Mamasanneke
 
even een reactie op de opmerking van ivb.
ouders mogen inkomen hebben, afhankelijk van leeftijd en situatie (huursubsidie, uitkering etc.) Even bellen met de belastingdienst.
Voor personen die bang zijn hun loonheffing kwijt te raken, je mag niet boven bedrag van 5800 euro uitkomen (volgens fnv). Zo zijn er meer dingen boven 65 minder belasting betalen. Opgeven als overige werkzaamheden. Vraag het na bij belastingdienst nogmaals (ik niet alles weten)

Mamsanneke
 
Terug
Bovenaan