Ongeluk op KDV

Hallo allemaal,

Ik heb jullie hulp nodig.

Ik werd vandaag gebeld door het kdv dat er een ander kind op mijn kind was gevallen. Mijn dochter van 5 maanden lag op het speelkleed en een ander kind is bovenop haar gevallen. De leidsters (zeiden ze zelf) zaten er op een bank naast. Ik zelf vind het onverantwoordelijk om een kind van 5 maanden oud op een speelkleed te leggen terwijl er kinderen rondlopen die al kunnen lopen of zelf nog wankel op hun benen staan, omdat ze net lopen.

Mijn dochter heeft een blauwe plek op haar voorhoofd, een schaafwond op haar linkerwang (vlak bij haar oor), haar andere wang is blauw vanaf haar oog tot aan haar mond en in haar haar heeft ze ook allerlei plekjes zitten. Wij zijn naar de huisartsenpost geweest en daar kwamen we er ook achter dat er op haar rug ook een plekje zat.

Ik wil nu graag een klacht indienen, maar hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik wil het niet richten naar de leidster, maar naar de veiligheid en dat ze als kdv nog een keer goed moeten kijken naar hun protocollen. Ik werk zelf met kinderen en weet dat een ongelukje in een klein hoekje kan zitten.

Heeft iemand hier ervaring mee??

Groetjes,
Esther
 
Ik werk zelf ook op een kinderdagverblijf. Wij leggen ook kinderen van 5 maanden op de grond op een speelkleed. Als je een kind telkens in de box weg legt hebben ze maar een paar vierkante meter waar ze in moeten bewegen. Ze leren juist zo rollen en dingen proberen te pakken. Ook kunnen ze dan andere dingen zien. Ik zit er dan wel altijd naast. Als een kind op een ander kind valt dat gebeurd wel is, maar dan hebben ze vaak niet zoveel verwondingen. Hebben ze camera beelden tegenwoordig hebben veel kinderdagverblijven camera beelden op de groep. Je kunt ze op vragen en dan kijken hoe het is gebeurd. Want vaak vallen kinderen over een kind heen dan komt er een schoen in het gezocht. Maar de verwondingen die jij beschrijft zijn er wel veel. Je kunt altijd er een melding van maken. Ze moeten ook met zulke dingen een ongevallen formulier invullen. Dan moeten ze aangeven wat doe je de volgende keer om het te voorkomen. Ga met de leidsters in gesprek. Succes en beterschap voor je kleintje.
 
Ik krijg een beetje naar gevoel bij dit verhaal, maar weet verder de situatie niet.



Maar het KDV waar ons moppie heengaat heeft een speelkleed met een ruim hek eromheen, denk 4 meter breed. Is het KDV onderdeel van een groter bedrijf/stichting? Wellicht kun je daar je klacht aan richten en eisen hoe je het anders wilt zien, wellicht ook omheining om het speelkleed?



Waar zat je zelf aan te denken om te doen?
 
Dankjewel voor jullie reacties!

@ MichelleN
Jij zegt het goed als je een jong kind op de grond hebt liggen dan ga je er naast zitten. Wat ik van de leidsters heb begrepen is dat zij er op de bank naast zaten, zo kunnen zij nooit op tijd hebben ingegrepen.
Ze hebben naar mijn weten geen camarabeelden op het kdv, maar daar zou ik maandag nog een keer extra navraag naar willen doen.

@eYe
Ik krijg er ook een naar gevoel bij.
Het kdv is zeker een onderdeel van een groter bedrijf en zij hebben vele kinderopvangplaatsen, peuterspeelzalen, bso enz.
Bij dit kdv zit er geen hek omheen en is de ruimte niet zo groot als dat jij zegt.

Ik zat zelf te denken aan een klacht, zodat zij als kdv een oplossing gaan zoeken, zodat zoiets nooit meer kan gebeuren.

Het is mijn eerste kindje en ik vind het een lastige situatie. Ik neem aan dat de leidsters er alles aan doen om een veilige omgeving te creeeren voor mijn(en de andere) kinderen op de groep. En uiteraard gebeuren er altijd ongelukken! Maar inderdaad dat ze zoveel verwondingen en blauwe plekken heeft vind ik raar.
 
Hi,

Heb je foto's van de verwondingen genomen?

Ik heb zelf gewerkt op verschillende kdv's en mijn meisje zit nu ook op een kdv waar ik haar vol vertrouwen weg breng. Het komt absoluut voor dat ze op de grond speelt en er kindjes om haar heen drentelen en dat vind ik zelf prima. That's life, en stimuleert haar mogelijk. Tegelijkertijd kan ik het me voorstellen als je dat te riskant vindt hoor, jij bent de mama dus jij voelt dat het beste.

Het gekke aan dit verhaal zijn de verwondingen. Was het een kindje die over je dochtertje denderde of was het een stoomwals? :-S Ga er achteraan mama!

 
Terug
Bovenaan