Ongerust over slapen baby 10 maanden

<p>Hallo lieve mama's,</p><p>Ik ben opzoek naar jullie ervaringen. Mijn dochter is 10 maanden oud en ik maak me wat zorgen om haar slaapgedrag. Ze slaapt snachts van 19.00 tot 7.30 uur. Vervolgens is ze na een uurtje alweer moe (huilen, mopperen, ogen wrijven). Ik probeer het dan vaak nog even te rekken en leg haar dan uiteindelijk toch in haar bedje, waar ze dan ook direct in slaap valt voor ongeveer 1,5/2 uur. Vervolgens komt ze uit bed en is na 2 uur telkens weer moe, dus ook dan weer slapen voor 1,5/2 uur. Is 2 uur wakker tussen  haar slaapjes te weinig? Als ik mijn zorg op het cb uit dan zeggen ze "ieder kind is anders". Dat stelt me nog niet echt gerust. Wat zijn jullie ervaringen? Is 2 uur wakker tussen  haar slaapjes te weinig?</p>
 
Mijn zoontje is ook 10 maanden en slaapt op t moment ook zoveel. Hij leert ook ontzettend veel de laatste tijd zoals gaan staan, zwaaien enz. Volgens mij heeft hij gewoon veel slaap nodig omdat hij zoveel aan t ontdekken en oefenen is. Ik maak me er verder geen zorgen over. En t geeft me de ruimte om ook wat voor mezelf of in t huishouden te doen :) 
 
Is dit iets van de laatste tijd of is ze altijd zo snel moe geweest?
Is erg lastig om er iets over te zeggen want het ene kind heeft inderdaad veeeel meer slaap nodig dan de ander. Mijn dochter is nu 17 maanden, is altijd een kind geweest wat heel weinig sliep.. ze maakt nooit langere nachten dan van 20.00-6.30... Toen ze 10 maanden was, deed ze op de dag nog 2 slaapjes, van 10.00-11.30 en van 14.30-16.00. Bij haar moest er echt minimaal 3 uur tussen een slaapje zitten, anders was ze gewoon nog niet moe. En s nachts sliep ze ook 'maar' iets van 10 uurtjes.
Ik werk op een kinderdagverblijf en zie dus veel verschillende slaapritmes, het verschilt echt per kind hoeveel ze slapen. Maar als ik jouw verhaal lees, vind ik wel dat je kindje erg snel moe is. Op die leeftijd doen eigenlijk alle kindjes nog maar 2 slaapjes op een dag, en dan zijn ze vaak om 6.00-6.30 al wel wakker.
Zo rond de 12-14 maanden gaan kindjes over naar 1 slaapje op de dag (12.30-15.30 ofzo). Maar dat zie ik jouw kindje nog niet snel doen. 
Ik zou niet weten of dit echt 'problematisch' is ofzo, ik heb het niet eerder gehoord.. maar ik snap wel dat je je er zorgen om maakt, je kindje is geen 4 maanden oud meer en zou toch wat langer wakker moeten kunnen blijven.
Misschien is het tijdelijk en heeft je kindje het even nodig, maar als dit zo blijft de komende weken zou ik zeker langs de huisarts ofzo gaan... Succes!
 
Ze heeft waarschijnlijk veel behoefte aan slapen. Onze oudste heeft/had het ook. Hij ging tot 14/15 maanden nog 3 keer op bed. Was ook tussen de slaapjes 2 uren wakker en dan had hij het wel weer gehad! Nu is hij 19maanden en gaat hij vaak nog 2x per dag op bed en dan slaapt hij goed 1,5 tot 2,5 uur per slaap. En het cb heeft hierin wel gelijk. Elk kind is anders! 
 
Ik zou me er ook niet ongerust over maken. Ieder kind is inderdaad anders en heeft andere slaapbehoeftes. Ik werk ook op het kdv, een babygroep en zie slaapritmes is allerlei soorten en maten (slaapjes van krap een half uurtje tot ruim 4 uur achter elkaar). Dit klinkt normaal (wat is normaal?) Je kindje is in ontwikkeling en is constant aan het leren. Lekker laten slapen als ze daar behoefte aan heeft!
 
Inderdaad lekker laten slapen. Ik heb me lange tijd druk gemaakt om mijn zoontje zijn vele slapen, totdat ik besefte dat elk kind nou eenmaal anders is. Mijn zoontje is ook 10 maanden en slaapt vaak van 09.00-11.00uur van 13.00-15.30 en dan vaak nog van 17.00-17.45uur. Ik vibd als hij moe is moet hij lekker naar bed toe. En zeker in deze fase, want er verandert zoveel (zitten, optrekken etc)
 
Ze is altijd wel snel moe, maar voorheen sliep ze alleen hazenslaapjes en tegenwoordig kan ze ook zomaar 1,5 tot 2 uur slapen ipv de welbekende 45 minuten. Deze langere ditjes maken overigens geen verschil met langer of korter wakker kunnen zijn
 
[quote quote=10187355]Inderdaad lekker laten slapen. Ik heb me lange tijd druk gemaakt om mijn zoontje zijn vele slapen, totdat ik besefte dat elk kind nou eenmaal anders is. Mijn zoontje is ook 10 maanden en slaapt vaak van 09.00-11.00uur van 13.00-15.30 en dan vaak nog van 17.00-17.45uur. Ik vibd als hij moe is moet hij lekker naar bed toe. En zeker in deze fase, want er verandert zoveel (zitten, optrekken etc)[/quote]
Dat klopt helemaal, moet zeggen dat ik me altijd al zorgen maak om haar korte wakkertijden. Maar als ik advies vraag krijg ik telkens te horen ieder kind is anders.. wat ook waar is hoor, maar het neemt mijn bezorgdheid niet weg haha
 
Terug
Bovenaan