ongetrouwd zwanger

hallo

wie kan mij helpen?
wij wonwn al 5 jaar samen en zijn zwanger van ons eerste kindje
we hebben niets geregeld wel dom maar toe maar
ik wil graag trouwen maar mijn vriend niet want die wil een samenlevings contract

nu heb ik gehoord dat als je een kindje krijgt het moet erkennen en heel veel dingen dan moeilijk gaan zoals pensioen regelingen en als het kindje moet worden geopereerd dat jij dan alleen mag beslissen en de vader niet
is dit ook zo
wie weet het?

groetjes jessica
 
Hoi Jessica,

Allereerst van harte met je zwangerschap.

Ook ik ben op dit moment ongetrouwd zwanger. Wij hebben ook ( nog ) niks op papier staan. Dus geen samenlevingscontract of wat dan ook. Maar mijn vriend heeft ons kindje al wel erkend. En als het straks geboren is dan wordt het ouderlijk gezag aangevraagd,dat doe je bij de geboorteaangifte van je kindje. Dit moet je dan wel samen doen, is een kwestie van aanvragen, gaat dan naar kantonrechter en dan wordt alles geregeld. Daarmee beslissen jullie vanaf dat moment dus samen over wat er gaat gebeuren met jullie kindje.

Hopelijk ben je wat wijzer geworden, mocht je nog vragen hebben, stel ze dan.

Groetjes
LieveMama77
34 wkn en 3 dgn

 
Hoi Jessica, je kunt tijdens de zwangerschap zo naar het gemeentehuis gaan samen met je vriend en het kind laten erkennen. Op dat moment heeft jouw vriend alleen plichten (onderhoudsplicht) maar nog niet het ouderlijk gezag. Daarvoor moet je na de geboorte naar het kantongerecht. Volgens mij kan je die informatie ook bij het gemeentehuis krijgen.

Veel plezier met je zwangerschap!
Groeten, Daisy
 
Hallo Jessica,

Ik ben momenteel ook zwanger en toevallig zijn mijn vriend en ik afgelopen maandag naar de gemeente geweest voor erkenning.
Wij hebben wel een samenlevingscontract, maar dat is ook niet meer genoeg als je kinderen krijgt. Wij zullen dadelijk een keer opnieuw naar de notaris moeten om een testament op te laten stellen waar wel alles in geregeld word voor wat er ook maar kan gebeuren.

Het erkennen bij jou gemeente  is eigenlijk het enigste wat je moet doen. Daarvoor heb je beide paspoorten nodig en voor de rest regelt het zich daar zelf bij de gemeente.
Nou weet ik van een collega, dat als jouw vriend aangifte gaat doen als jullie kindje geboren is je ook vanzelf weer papieren mee krijgt. Deze moet je opsturen naar het kantongerecht volgens mij en dan krijg je vanzelf weer een keer een schrijven thuis gestuurd dat alles geregeld is.
Vanaf dat moment geld zoals ik het begrepen heb, dat je beide mag  beslissen net zoals je wel getrouwd zou zijn.

Veel succes ermee.

Groetjes Judith
 
Hoi,

Ik ben moeder van een zoontje van 15 maanden. Toen ik zwanger werd hadden wij ook geen samenlevingscontract ofzo. Met 4 maanden zwangerschap ongeveer heeft mijn vriend het kindje erkent. Dat was heel simpel op het gemeentehuis en niet veel gedoe met papieren ofzo. Toen ik 7 maanden zwanger was hebben we een geregistreerd partnerschap gedaan. Daarmee krijgt de vader van het kindje meteen na de geboorte alle rechten en plichten zoals dat bij gehuwden ook is. Geen gedoe met kantongerecht enzo dus. Enige verschil is volgens mij dat je niet officieel mag zeggen dat je getrouwd bent hoewel veel instellingen enzo dat wel gewoon als hetzelfde zien. Je mag net als bij een huwelijk ook kiezen welke naam je gaat dragen. Op een paar uittreksels na die we wel moesten betalen was het kostenloos trouwens. Als we willen trouwen moeten we een trouwakte tekenen aan de balie, 10 euro betalen en klaar! Dat willen we nog wel graag en dan komt er ook een kerkdienst en een receptie en feest enzo. Maar dat wordt eerst nog wel even sparen tot die tijd........

Misschien is dit een idee voor jullie?

Groetjes Patricia
mama van Justin
 
Hallo,

allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap. Verder valt het nog wel mee hoor met wat je allemaal moet regelen als je niet getrouwd bent. Voor zover mij verteld is moet je tijdens je zwangerschap samen met de vader van het kind naar het gemeentehuis (neem legetimatie mee) Daar moeten jullie samen een aantal formulieren invullen waarop jullie bevestigen dat jou vriend de vader van het kind is en hij het kindje wil erkennen. Ook mogen jullie dan samen de achternaam )jouw of zijn achternaam) kiezen. Voor zover ik weet is dit hetgeen je moet regelen. Al zou ik zelf ook nog even je pensionfond opbellen om te vragen of je voor hun nog iets moet regelen.
succes Mireille
(kreeft 28)
 
Is het niet zo dat de vader het kindje voor de 24-ste zwangerschapsweek moet erkennem, omdat er anders meer papier werk aan vast zit? Dit heb ik van een vriendin gehoord. Zelf zijn we wel van te voren getrouwd en hoefden we dus niets te regelen (op dit vlak dan) groetjs
greet
 
Hoi,

Ik ben 20 jaar en mijn vriend is 24. Wij zijn 31 weken zwanger. Wij wonen nu iets meer dan 2 jaar samen en hadden ook niks geregeld. Wij willen ook niet trouwen. Dat wil ik ooit later nog eens, maar niet nu omdat ik ineens zwanger ben.
We willen wel wat op papier hebben staan, maar een samenlevingscontract is hartstikke duur en daarmee wordt de biologische vader nog steeds niet de juridische vader.
Wij hebben gekozen voor geregistreerd partnerschap. Dit houdt vrijwel hetzelfde in als een huwelijk, maar het scheelt een feestje en de vader moet alleen nog het kind erkennen om de juridische vader te worden. Mijn vriend krijgt wel automatisch het ouderlijk gezag.
Wij vinden dit zelf een prima oplossing om wat op papier te hebben staan. 16 maart zijn we in ondertrouw gegaan, want dat moet wel. 2 mei gaan we naar het gemeentehuis om de papieren te ondertekenen. Verder hebben we er helemaal geen poespas omheen. Al met al heeft ons dit niet meer dan 50 euro gekost. Terwijl een samenlevingscontract rond de 600/700 euro kost.

Groetjes Sofia
 
Terug
Bovenaan