Ongevraagd speelgoed meenemen van een vriendje

Mijn zoon van 5 jaar oud neemt af en toe ongevraagd kleine dingen mee van vriendjes waar hij gespeeld heeft. Uiteraard wordt hij hiervoor gestraft, maar af en toe doet hij het toch weer. Als ik vraag waarom hij dat doet is zijn antwoord dat hij dat speeltje zo mooi vindt en daarom maar meeneemt. Als ik dan uitleg dat hij dat niet mag en vraag hoe hij dat zou vinden als een vriendje dat bij hem zou doen, dan snapt hij wel dat het niet leuk is en dat hij het niet meer mag doen. Hij vergeet het alleen weer snel. Wie herkent dit en heeft een goede oplossing?
 
Hoi,

Ik herken het heel goed! Ik heb een dochter van 4 en een van 3 en beiden vinden het de normaalste zaak van de wereld! Nu kun je met die meid van 3 nog niet al te veel kanten op, maar beiden weten ze dat het niet mag!

Wij hebben het zo opgelost: Als het gebeurt dan moeten ze het zelf terug gaan geven en ook echt sorry zeggen!   Ook pak ik een stuk speelgoed van ze af, net zoals zij dat bij hun vriendje of vriendinnetje deden. Dat speelgoed zit dan in een doos met hun naam erop (doorzichtig) en staat in de gang. Als ze er om vragen dan zeg ik waarom het daarin zit en dat zij nu niet met hun speelgoed kunnen spelen omdat hun vriendje of vriendinnetje niet met zijn speelgoed kan spelen. De minimum tijd dat het erin zit is trouwens een week, ook als het speeltje al is teruggegeven.

Ik moet zeggen, het wordt nu steeds minder, ze voelen nu ook echt wat het is om speelgoed kwijt te raken.

sterkte lin
 
Terug
Bovenaan