Ongewenst gedrag vd hond

<p>Hoi dames,</p><p>De titel verklapt denk ik mijn probleem al, ik zal proberen het verhaal kort te houden. </p><p>Vijf jaar geleden besloten mijn man en ik een hond in huis te nemen. Een jarenlange wens van manlief en naast de ruimte had ik de tijd ervoor omdat ik vanuit huis werk. Inmiddels ben ik 33 weken zwanger en is het gedrag van de hond drastisch omgeslagen. Van een lieve teddybeer van 30 kilo die geen kwaad in de zin had, is de hond veranderd in een enorm waakse draak die niet te corrigeren is. Hij laat me geen moment met rust en gromt / blaft naar alles wat hij ziet, hoort of denkt te horen. Op straat valt hij uit naar mensen die langs lopen of zelfs aan de andere kant van de straat zijn. Het gedrag is zo extreem dat al weken lang het huilen me nader staat dan het lachen. (Dit is namelijk nog maar een klein deel van het ongewenste gedrag ...).</p><p>Hij logeert regelmatig bij mijn ouders zodat ik even rust heb, maar wanneer meneer terug is begint het liedje van vooraf aan. De dierenarts heeft ons doorverwezen naar een gedragstherapeut, maar helaas heeft niet nog niet mogen helpen ondanks dat we echt met alle oefeningen aan de slag zijn gegaan. </p><p>Ik zit er flink doorheen en zie het eigenlijk niet meer zitten, wat als dit gedrag blijft of erger wordt als de baby er is? Voor nu ben ik op. </p><p>Jullie adviezen zijn van harte welkom. </p>

Het kan ook zijn dat de hond zichzelf weer wordt nadat je bevallen bent. Ik heb er 1 continu tegen mijn buik liggen en de andere is waakser geworden. Wij betrekken onze honden overal bij. We vertellen ze regelmatig over de baby in mijn buik. We laten ze aan mijn buik snuffelen. De box staat al weken, zodat ze kunnen wennen. De muziekmobiel gaat regelmatig aan. Ze mogen op de babykamer kijken etc. Ik zeg niet dat het dé oplossing is, maar ik denk wel dat her positief bij kan dragen. Geef je hond hersenwerk. Dan wordt hij lekker moe tussen de oortjes. Blijf oefenen met de gedragsdeskundige. 

Hoi BenB!
wij hebben inderdaad ook al een ruime tijd de box staan en de kinderwagen, ook op advies van de gedragsdeskundige. Hij mag op de kinderkamer kijken, maar hier toont hij weinig interesse in vreemd genoeg. 

Wellicht dat wat hersenwerk wil helpen om hem iig afleiding te geven van mij. Ik ga vanavond eens speuren op het internet ?

Hersenwerk kan heel makkelijk door bijvoorbeeld knopen in een oude (hand)doek te leggen en daar snoepjes in te verstoppen. Snoepjes onder oude bakjes leggen werkt ook goed.
Veel succes!

Koop een kopband en ga inderdaad de rit uitzitten. Mijne is ook waakser geworden en wandelen is niet meer zo ontspannend als voorheen. Een kopband helpt enorm omdat ik hem strakker kan beteugelen. 
Verder doe ik veel 'spelletjes'. Zoek, zit, af, volg (vooral volgen is erg leuk!) en andere cursuselementen om de band te versterken. Want ik kan me voorstellen dat hij denkt dat ik zwakker ben geworden door mijn zwangerschap. 
Maar kort door de bocht, dat ben ik niet. En dat laat ik hem weten. Ik ben niet veranderd, dus voel je niet verplicht om, uit liefde, over mij te waken!
Want besef je wel dat het uit liefde is. Jij bent zijn vrouwtje en enorm belangrijk. Opeens ben je kwetsbaarder en in een roedel zal een zwangere vrouwtje ook in het midden lopen, zodat de sterke mannen voor haar zorgen bij een mogelijke dreiging. 
Hopelijk lukt het je om de rit uit te zitten en draait hij bij na de geboorte van je kindje.
Tip: na de geboorte de plasluiers op de grond leggen. De geur van urine zal de acceptatie sneller laten verlopen!

Jeetje wat lastig!! Zelf heb ik een jonge hond waar ik ook wat onwenselijk gedrag mee ervaar. Maar ook omdat het me moeite kost om de energie in haar steken die ze nodig heeft/ die ik zou willen geven.
Wij hebben twee honden. En waar de ene niet door lijkt te hebben dat ik zwanger ben lijkt de ander vanaf het begin al te "ruiken" dat ik zwanger ben en zijn gedrag aan te passen. Zo lijkt bij jou ook het geval. Hopelijk veranderd het inderdaad weer nadat de baby is geboren. Maar ik begrijp de angst voor welk gedrag de hond dan zou laten zien. 
Gedraagt de hond zich vooral bij jou zo? Of ook bij anderen. Het klinkt namelijk een beetje alsof die overbeschermend is naar jou en de baby. Ergens heel lief maar dat zou betekenen dat hij jou niet als leider ziet. Want dan zou die minder die behoefte hebben. Lastig om je te adviseren omdat het natuurlijk eigenlijk te weinig context is. Wat voor soort hond is het? 
Het enige wat ik je misschien kan meegeven: mijn hond lijkt meer baat te hebben bij concreet aangeven wat voor gedrag ik "wel" wil zien ipv simpelweg corrigeren op ongewenst gedrag. Ze stopt als ik nee zeg maar omdat het instinctief gedrag lijkt te zijn begint ze al gauw weer. Dus als ik zeg wat ik wel wil lijkt ze meer rust te hebben. Anders lijkt ze niet te begrijpen waarom ik boos wordt over haar goed bedoelde gedrag. 
In ieder geval heel veel sterkte! En heel knap dat je er zoveel energie in steekt! 

Een van onze honden heeft dit ook gehad, de hond die altijd echt mijn baby was en met mij kwam knuffelen moest aan het einde van me zwangerschap opeens niets meer van me hebben. Hij kwam niet meer in me buurt, hij kwam niet eens wanner ik hem riep. Ook gedroeg hij zich heel beschermend en waakzaam, zeker sinds de box in de woonkamer stond en er wat knuffeltjes lagen wist hij zich helemaal geen houding meer te geven. Ik had hier echt een zwaar hoofd in, maar sinds onze dochter is geboren is hij weer helemaal omgeslagen gelukkig. Natuurlijk moest hij even wennen aan dat nieuwe, kleine mensje in huis maar ging al vrij snel echt een heel stuk beter! Ik hoop dat dit bij jou ook het geval gaat zijn..Succes ermee iig!

Ik denk idd ook dat het door de zwangerschap komt. Sinds ik zwanger ben is mijn hond ook niet uit mn buurt te krijgen, wil alleen maar bij mij liggen en is heel beschermend. Dit herken ik ook van mn 1e zwangerschap. Het is toen gelukkig wel bij gedraaid (heeft nog wel wat langer tijd nodig gehad) dus ben nu ook benieuwd hoe lang t duurt. 
Maar het komt denk ik echt goed. Er veranderd veel aan jou en in huis. Er veranderd zoveel voor een hond als je zwanger bent. Honden krijgen echt heel veel mee. 

Terug
Bovenaan