Ongewenst zwanger

Hallo allemaal,

Misschien dat een aantal van jullie dit moeilijk vinden om te lezen, het gaat om een ongewenste zwangerschap.

Ik schrijf dit om mijn gevoelens en gedachtes kwijt te zijn, maar heb je een mening of wil je reageren is dat prima.

In juni 2014 ben ik getrouwd. Mijn man en ik wilden allebei geen kind. Waarom vraag je je misschien af, mijn man heeft add en een verslavingsverleden, ik heb een verleden met anorexia, depressie automutilatie en meerdere zelfmoord pogingen. Dus wij vonden het, niet verantwoord om een kind voort te brengen.

Maar dat gebeurde wel, toen de test positief was heb ik enorm gehuild, na alles wat ik had meegemaakt, hoe kon ik dat mijn kind aan doen. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om ons zoontje te houden.
Ik houd zo enorm veel van hem, echt niet normaal. Maar nu zijn er weer die aanslagen in Parijs, en dan denk ik"waar heb ik mijn zoon te wereld in gebracht' Ik ben echt tegen abortus, en ik houd enorm van mijn zoon, maar is dit nu de wereld, is dat waar ik mijn  baby in op laat groeien

Lieve vrouw,

Altijd goed om je gevoelens te delen. Wat je voelt en denkt, dat gebeurt je en daar hoef je je nooit voor te schamen. Iedereen heeft een verleden en een bagage, de jouwe is zo te lezen wat heftiger dan de meeste mensen.

Toch hebben jullie ervoor gekozen om je (ongewenste) zwangerschap en zoontje geboren te laten worden. Dat kun je ook alleen zelf kiezen en niemand kan jou vertellen dat dit niet goed of wel goed was. Het is jullie keuze geweest en nu heb je een zoontje waar je zo te lezen heel veel van houdt! :)

Ik denk dat er veel mensen zijn (met en zonder kinderwens of kinderen) jouw gedachtes wel delen, al is het maar af en toe. Waarom zetten we nog steeds kinderen op de wereld, als de wereld soms zo bar en boos lijkt?

Weetje wat ik denk? Het goede en kwade van de wereld zit in elk mens. De wereld is niet verdeeld in goede en slechte mensen. Er zijn geen heiligen en engelen, terroristen, criminelen enz. Het is niet zo zwart-wit. Het zit niet gescheiden in een 'god' of een 'duivel'. Maar alles zit in onszelf en ons allemaal. Op verschillende momenten en in verschillende situaties komt het 'goede' of 'kwade' naar buiten. Wij leven hier (relatief) in vrede en dan is het iets gemakkelijker om 'goed' te doen en helder te denken, bewuste keuzes te maken. Leef je in angst, onderdrukking of oorlog of heb je een extreme opvoeding/brainwash gekregen, kies je misschien eerder voor geweld en eigenbelang en houdt je er 'kwade' gedachtes op na. (Even simpel gezegd, hoor) Ik denk wel eens, dat het maar net is, hoe je wordt opgevoed, gehersenspoeld of wat je hebt meegemaakt of met wat voor (extreme) eigenschappen/afwijkingen je word geboren, hoe je je later in je leven gaat gedragen. We kunnen de één een slecht mens noemen, een terrorist, een psychopaat, een crimineel, een gek, een pedofiel, of juist een heilige of een held, maar we hadden zelf mogelijk ook zo kunnen zijn, als de omstandigheden ernaar zouden zijn.  (dat denk ik)

Zolang we nog zo ontzettend in conflict zijn met onszelf (zie alle onzekerheid die er is, persoonlijke dilemma's, conflicten in onszelf en in relaties met anderen) (heb ik ook hoor!), zolang is de hele wereld ook 'in conflict'. In het klein (ruzie met je man of je moeder) en in het groot (moord, oorlog en terrorisme).

Ik denk persoonlijk niet dat we moeten stoppen kinderen op de wereld te zetten. Je kunt namelijk niet wachten tot het vrede op aarde is, of wel? :) Ik denk dat het een hele langzame ontwikkeling is die de mens meemaakt, en hopelijk gaat het de 'liefdevolle' kant op! Ik hoop het. Je kunt je kind ook niet 'behoeden' voor het 'kwade' of voor ongeluk of conflict. Maar je kunt je kind wel leren, zo goed als je kunt, om te gaan met zichzelf en de wereld. En daar af en toe hulp bij vragen, want je hoeft het ook niet helemaal zelf te kunnen. Dat is denk ik het beste wat je kunt doen. Dat denk ik, hoor! Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Je mag gewoon blij zijn met je kind en er oneindig van houden, al lijkt de wereld nog zo'n zooitje af en toe. Kijk ook naar de mooie dingen, er is genoeg dat het leven de moeite waard maakt! :) (ik weet dat dat makkelijker klinkt dan het is, zeker als je aan een depressie lijdt of hebt geleden) Ik wens je alle goeds en veel liefde!

Dikke x, Jana

"Maar nu zijn er weer die aanslagen in Parijs, en dan denk ik”waar heb ik mijn zoon te wereld in gebracht"
Dacht ik ook toevallig vanmiddag... Maar kwaad blijft er toch, en gelukkig ook heel veel goeds. En dat je oorspronkelijk liever geen kind wilde, kan toch... Je houdt er tenminste van en daar gaat het om (vind ik) :)!

Edit: ik doe iets helemaal fout met mijn post

Terug
Bovenaan