Onhandelbaar kind

<p>Hallo moeders,</p><p>Ik ben radeloos en op. Ik heb een zoontje van 15 maanden en hij is zooo temperamentvol. Het moederschap op deze manier is zooo pittig.</p><p>Hij huilt, jengelt eigenlijk de hele dag door. Zelfs op vakantie is niks goed. Als we hem even kunnen afleiden gaat het goed, maar 5 min later kan hij dan ook weer heel driftig worden. Niks is ook goed. Oppakken niet, meespelen niet…. Op het strand zie je kindjes van dezelfde leeftijd heel rustig met iets spelen of rustig voorbij lopen. Dat is bij ons zoontje nooit het geval. Ook is hij door de prikkels de hele dag moe. Maar slaapjes overdag blijven een strijd. Krijsen als je hem naar bed brengt (gelukkig niet altijd, soms leg je hem weg en is het meteen goed).</p><p>Vanaf het begin is hij al een onrustige, alerte baby geweest. Ik kan nauwelijks ergens met hem naartoe of hij krijgt te veel prikkels. <br />maar de hele dag thuis blijven is ook geen succes. Dan verveelt hij zich weer snel.</p><p>Ik kom graag in contact met moeders die hetzelfde ervaren. Of iig herkenbare verhalen. Tips ook welkom, al heb ik werkelijk alles geprobeerd en allerlei boeken erover gelezen. In mijn omgeving helaas alleen maar “makkelijke(re)” kinderen. Ik vind dat ook heel moeilijk om te zien. <br /><br />groetjes, een hopeloze moeder… </p>
 
Ten eerste een dikke knuffel ❤️ ik herken het wel in bepaalde fases. Mn oudste was ook altijd heel prikkelbaar en temperamentvol. Vooral het eerste anderhalf jaar prftt buiten de deur was alles leuk maar zodra we thuis kwamen altijd gedonder. Driftig/huilen/krijsen. En nog steeds wel bij andere heel verlegen, thuis vrij dominant. Ik merk het vooral als er nieuwe dingen zijn. Nu gaat ze net naar de basisschool. Thuis is het alleen maar huilen, zeuren en commanderen. En op school durft ze echt heel weinig. De ene dag is ze super makkelijk in de omgang de andere dag is NIKS goed. Gelukkig is het in fases op en af. Maar in die periodes vind ik het echt wel heftig. Ik merk vooral op jonge leeftijd dat je er gewoon nog niet veel mee kan alleen geduldig zijn en het vaak gewoon uitzitten. Wat mij wel echt heeft geholpen is echt 1x in de week een ochtend voor mezelf. Ook merkte ik dat de peuterspeelzaal echt een hoop heeft gedaan ze heeft toen echt van 2 tot 4 jaar nauwelijks vreemde fases gehad. Alleen rondom de geboorte van haar broertje was t ff pittig. Maar dat is indd weer een grote verandering geweest. Heel veel sterkte je bent echt niet alleen! Ookal lijkt het alsof iedereen om je heen “makkelijke” kids hebben, veel mensen vinden het ook heerlijk om mooi weer te spelen. Trap er niet in want echt elk kind heeft nukken extreem of niet! Er schiet me nog iets te binnen google eens op janneke van Olphen. Die heeft workshops/boekjes/site over hooggevoel/strong willed kids. Gevoeligheid grootbrengen .nl Daar heb ik echt wel wat dingen uit kunnen halen. Vooral de gratis videocursus. Heel veel sterkte! You got this!
 
Ik heb zelf nog maar een baby van 6 maanden dus ervaring heb ik niet. Wellicht wel een tip. Ik ben onlangs iets heel leuks tegen gekomen; gebarentaal voor baby/kinderen. Dit blijkt ontzettend goed te helpen bij baby's/kinderen die nog niet (goed) kunnen praten. Heb veel ervaringen gelezen en filmpjes gezien van kinderen die gewoon rustig kunnen communiceren wat ze willen, door middel van gebaren. Kinderen zijn namelijk motorisch eerder in staat om zich te uiten met gebaren dan met woorden.
Veel ervaringen vertellen dat hun dreumes/peuter minder frustratie had en minder driftbuien, sinds zij begonnen met gebarentaal leren.

Ik leer dit zelf nu via youtube, verschillende kanalen waar je gratis filmpjes kunt kijken... Ben benieuwd of het inderdaad tegen die tijd zo goed zal helpen zoals iedereen dat zegt!
 
Hoihoi
Het is alsof ik mn eigen verhaal lees! Mn zoontje van 2 jaar is precies zo. Wat wel echt heeft geholpen bij hem is Bach Bloesem Mix Boos Kind van www.bachbloesemmix.nl. Hij gebruikt dit nu een tijdje en het gaat echt stuk beter ineens! Hij is ook een lastige slaper maar het helpt wel als we bij hem blijven tot hij slaapt en hij hij heefr van 15 mnd tot 25 mnd zelfs tussen ons geslapen. Hij is heel verlegen maar ipv wegkruipen deedtie boos tegen mensen. En idd de hele dag door driftbuien. Tis zo lastig.. ik heb ook écht alles geprobeerd. Maar ik merk nu door Bachbloesem dattie makkelijker uit buien komt en lekkerder in zn vel zit. Ook merk ik dat nu hij eindelijk een beetje gaat praten en wij hem en hij ook ons steeds beter gaat begrijpen dat het al beter gaat. Als je meer contact wilt vind ik dat prima.. ik vind het ook fijn die herkenning!
Wij denken soms ook dat hij hoog sensitief is. Maar zeker weet ik het niet..
Twijfel vooral niet aan jezelf. Ik heb inmiddels een dochter erbij van 5 maanden en die is nu al zoooo veel rustiger en makkelijker..

Succes!
 
Hoi hoi! 
Dank voor jullie reacties, fijn om te lezen dat ik niet de enige ben.
@Samsonnn. Hij gaat idd ook naar een kinderdagopvang dus ik heb hem (gelukkig) niet elke dag. Alleen ook daar is hij nooit echt goed in z'n hum. Ik betwijfel ook of een opvang wel iets voor hem is, ik denk eigenlijk dat het te veel is voor hem. Hij is daarnaast niet verlegen bij andere, maar net zo jengelig. Dat maakt het ook nog extra vervelend. Ik merk gewoon dat andere mensen ook zoiets hebben van "ohh wat een jengelend kind". Waar andere kindjes rustig met een iPad of iets spelen is zelfs dat niet goed. 
dank voor de tip over Janneke. Ik heb haar boek voorbij zien komen maar zal eens op haar website kijken!!


Dank ook voor de andere tips, die kende ik nog niet en ga ik zeker onderzoek naar doen!
@luusjes dit klinkt idd wel hetzelfde. Wij vinden het zo zwaar dat wij eigenlijk zelfs niet zeker weten of we wel een tweede aandurven...
Ondanks alles ga je idd toch aan je zelf twijfelen en word je gewoon radeloos. :(
 
@luusjes wow wat een goede tip van Bach bloesem!! Toevallig zei mijn man al... bestaat er niet iets van een rustgevend iets... maar het antwoord is dus ja. Morgen vertrekken wij met het vliegtuig, dan zou dit echt ideaal zijn. Ik ga meteen op zoek ernaar.
Mocht je het ook fijn vinden om af en toe contact te hebben, hoe kunnen we dat het beste doen? Ik ben niet zo bekend met dit forum.
 
Poeh! Mijn verhaal dit. Ik vind het ook zo zwaar. Ons zoontje is nu 22 maanden en precies zo. Zelf spelen vind hij lastig. 5 min ergens aandacht voor, geen rust in zijn kont, elke dag driftbuien en met dingen oa ook eten gooien.. zo irritant!. Zelf heb ik nog zwangerschap gerelateerde klachten dus word zijn gedrag nog zwaarder. Ik ben vanaf baby al met gebaren bezig maar hij vertikte het. De afgelopen 2 maanden ben ik weer actief bezig met gebaren, want de driftbuien werden erger en sloeg overal zijn hoofd tegenaan. Wanhopig! Gelukkig worden die iets minder maar nog steeds dagelijks aanwezig. Ergens anders nieuw is hij heel lief.. maar eenmaal bekend laat hij hetzelfde gedrag zien als thuis. Lotte en Max gebaren daar heeft hij wel aandacht voor.. staat nu een gratis aflevering op YouTube maar is eigenlijk betaald. Ik ga ook eens naar de andere tips kijken, misschien gaat dat hier thuis ook werken. Zou fijn zijn.. want ik heb mijn handen vol hier pffff sterkte! Ik weet hoe zwaar het is. Ik hoop maar dat als hij gaan praten het een rustiger kind word.
 
Een vriendin van mij had ook een hele pittige dochter. Zij heeft erg veel gehad in zichzelf aanpakken. Haar dochter spiegelde heel erg haar spanningen en problemen, ook kon ze feilloos aanvoelen hoe haar moeder dacht over de situatie of haar dochter. Kinderen zijn daar heel gevoelig in, de een meer dan de ander. Het kan dus ook nog lonen om eens te kijken maar wat er in je eigen leven speelt, en je eigen stress op zulke dagen leren beheersen. En ook kun je kijken naar hoe je reageert op moeilijke situaties. Misschien kun je je kindje anders benaderen, andere termen gebruiken bijvoorbeeld. En hoe je over lastige situaties en over je kindje denkt kun je zelf ook heel goed ombuigen naar positievere denkpatronen. 
Vaak wordt er direct naar het kind gewezen. Maar als ouder spiegel je een hoop voor. Dat is natuurlijk niemands bedoeling en je doet hoe je denkt dat goed is, dus ik bedoel het zeker niet als aanval. Meer als nieuwe weg om eens te onderzoeken. Omdat ik het dus al eens heel goed heb zien uitpakken.
 
Terug
Bovenaan