onhandelbaar!!

Ik zit met het volgende probleem:

Mijn zoon van 20 maanden is af en toe erg onhandelbaar. Hij slaat me, gooit met speelgoed tegen me aan of hij knalt het op de grond. Ook trekt hij aan mijn haar en laatst presteerde hij het zelfs om me te bijten!!
Ik ben tegen het terugslaan van kinderen, maar soms kan ik hem wel achter het behang plakken. Ook het op de deurmat zetten om het te straffen heeft geen zin. Hij gaat gewoon zijn eigen gang, de trap op of hij gaat wat overhoop halen.
Dit zal ongetwijfeld een periode zijn waar we doorheen moeten, maar ik zit er erg mee. Het was zo een lief ventje en nu is het zo een draakje!
Heeft iemand hier ervaring mee, en is er iemand die de gouden tip voor me heeft?

Groetjes van een bijna wanhopige 1976
 
Hoi 1976,
Ik heb maar één tip voor je...volhouden. Mijn oudste zoontje is nu 21 maanden en ik herken precies wat je zegt. Gooien, slaan en echt heel boos worden. Ik heb ook zo'n "naughty spot" in de kamer (lang leve the nanny en EHBO). Het handige daarvan is dat ik hem dan kan zien. Ik ga ook nooit echt weg bij hem dan. Hij zit er dan ongeveer een minuutje. Als ik hem er neer zet trek ik een boos gezicht (ben nl niet altijd vreselijk boos maar een kind herkent je non-verbale communicatie erg goed) en zegt kort en simpel wat hij fout heeft gedaan (je mag niet gooien/slaan/enz) dan zeg ik blijven zitten. In het begin stond hij nog wel eens op, maar zonder iets te zeggen zette ik hem dan weer terug. Hij had snel genoeg door dat dat dus niet de bedoeling was. Als ik hem eruit haal zeg ik nog een keer op een normale toon dat hij niet mag gooien/slaan/bijten en dan geven we elkaar een kusje en een knuffel en mag hij weer gaan spelen. En jawel, naarmate de tijd verstrijkt gaat het steeds beter, hij doet het minder vaak dus het helpt echt. Ook ik werd er af en toe echt radeloos van maar volhouden werkt dus echt.
Ik zet hem overigens niet voor alles in de hoek hoor. Voor slaan en bijten in ieder geval wel voor gooien in het begin wel maar nu niet meer. Ik loop dan naar hem toe en vertel op zijn hoogte dat dat niet mag (Gijs...niet gooien!! Dat mag niet). Ik heb gemerkt dat hoe korter en simpeler mijn zinnen dan zijn hoe beter hij het begrijpt. Dus niet "Hé, dat mag niet, ben je helemaal betoeterd, dan gaat je speelgoed stuk en straks doe je nog iemand pijn".

Maargoed, om een lang verhaal kort te maken. Ik dacht in het begin ook dat het helemaal geen zin had waar ik mee bezig was maar nu begint het echt z'n vruchten af te werpen.
Succes!!

Ingrid
Mama van Gijs (21m) en Thomas (12wk)
 
hoi mama van Gijs.

Bedankt voor je reactie. Het is altijd goed te lezen dat je niet de enige bent met een bepaald probleem.
Ik dacht de stoutplek ook gevonden te hebben (de mat bij de voordeur in de gang), maar zodra ik hem er op zet, dan staat hij breeduit lachend (uitlachen!!) op en rent snel naar de trap om naar boven te klimmen. Een traphekje plaatsen heeft in ons geval geen zin, aparte trap, lang verhaal.
In de woonkamer zou ik niet weten waar ik hem neer kan zetten als hij stout is, want hij rent er net zo hard weer vandaan.
Pffff. Echt moedeloos wordt ik ervan.
Ik denk inderdaad wel dat het op den duur werkt, maar helaas vind mijn boefje het alleen maar een heel leuk spelletje..........

Groetjes 1976
 
Hoi

Ik heb geen ervaring, maar het lijkt me dat je iets moet vinden wat hij niet leuk vind. Mijn zus vond het vroeger verschrikkelijk als mn moeder haar handen vast hield, Dat was haar straf. Misschien heb jij ook iets waarvan je weet dat je zooontje het niet fijn vind. Dat zou ik proberen

Succes
CAroline
 
Wat betreft op de mat staan, ik heb de mat en de hoek.



Ik had een ventje die ik thuis opving die ook de hele dag druk en onhandelbaar was, maar ik voerde straffen keihard uit.



Ik pak de kookwekker erbij (aantal minuten = leeftijd in jaren dus ik
zou zeggen 2) en zeg hem streng, ooghoogte, oogcontact en met lage stem
wat hij fout heeft gedaan en waarom hij daar moet staan.



Als hij wegloopt gewoon terug zetten en tijd opnieuw. Dan kan hij de
eerste keer flink gaan janken en stennis schoppen, maar ze hebben gauw
genoeg door dat ze rustig moeten doen voordat ze er uit mogen.



Als tijd over is vragen of hij begrijpt waarom hij er stond, vertellen wat niet mag en om excuses vragen.

 

Grappig wij hebben de stoute stoel.Voor 2min.omgekeerd, kijkend naar de muur r in.En daarna excuse, knuf&kus.Of Mr.moet de concequenties van zn acties accepteren, bij t niet gaan naar bv n speelgroep.Of bij slecht gedrag bij speelgroep meteen naar huis, geen discussie.En t werkt!!!
 
Hoi Meiden,

Goed om te lezen hoe jullie het aanpakken. Ik begin ook tekens te zien bij mijn zoontje van 17 maanden (drammen, slaan, driftbuien als iets niet mag). Vanaf hoe oud zijn jullie begonnen met de naughty spot? Ik heb namelijk het idee dat hij het nu nog niet zou snappen.
Groetjes,
Machteld
 
Hoi Meiden,

Goed om te lezen hoe jullie het aanpakken. Ik begin ook tekens te zien bij mijn zoontje van 17 maanden (drammen, slaan, driftbuien als iets niet mag). Vanaf hoe oud zijn jullie begonnen met de naughty spot? Ik heb namelijk het idee dat hij het nu nog niet zou snappen.
Groetjes,
Machteld
 
Terug
Bovenaan