onjuiste informatie in programma paul&witteman

zag dat sommige het nog niet gelezen hebben dus bij deze:

Met een ingezonden brief laten het ministerie van VWS, de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) en het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) weten dat er in de uitzending van 4 november onjuiste informatie is gegeven over de Mexicaanse griep:

"Het ministerie van VWS,de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) en het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) hebben met verontrusting kennis genomen van een aantal uitspraken over de Mexicaanse griep in het tv-programma Pauw & Witteman van 4 november. Met deze uitspraken wordt bij patiënten een verkeerde indruk gewekt van de wijze waarop alle betrokken partijen omgaan met de Mexicaanse griep.

In de eerste plaats werd gezegd dat zwangere vrouwen pas gevaccineerd mogen worden vanaf de 28e week. Het advies van de Gezondheidsraad, dat door alle huisartsen nagevolgd wordt, spreekt echter van vaccinatie die 13 weken of langer zwanger zijn.

De uitspraak dat alle kinderen met griepachtige klachten door de huisarts moeten worden gezien, is onjuist en kan juist tot onnodige belasting van de huisartspraktijken leiden. De Mexicaanse griep verloopt in het algemeen niet anders dan de gewone seizoensgriep. Ouders zullen afwegen of hun kind gewoon kan uitzieken of dat er hulp van de huisarts nodig is. Indien ouders ongerust zijn, zullen ze contact opnemen met de huisartspraktijk voor advies. Als het nodig is het zieke kind te onderzoeken, zal dat zeker gebeuren. Maar dat is niet nodig voor alle kinderen met Mexicaanse griep.

Ook werd de suggestie gewekt dat ongeruste ouders met de huisarts kunnen overleggen over het verstrekken van het vaccin aan gezonde kinderen. Huisartsen hebben vaccins ontvangen voor het vaccineren van de aangewezen risicogroepen. Gezonde kinderen horen daar op dit moment nog niet bij. Met deze oproep worden huisartsen onnodig belast met vragen en discussie over dit onderwerp.

Tot slot werd aan het eind van de uitzending vermeld dat er geen centraal punt is waar patiënten terecht kunnen met vragen over de Mexicaanse griep. Weliswaar werd de huisarts als informatiebron genoemd, maar het ministerie van VWS heeft de website www.grieppandemie.nl in het leven geroepen, waar patiënten veel informatie kunnen vinden. Daarnaast kunnen patiënten hun vragen telefonisch stellen via de informatielijn 0800-1100 van Postbus 51.
VWS, LHV en NHG moeten helaas concluderen dat de duidelijkheid die het programma wilde brengen eerder tot onduidelijkheid bij patiënten zal leiden

Zo zie je maar. Je moet niet zomaar alle bronnen vertrouwen. Toch vind ik het niet geruststellend dat de gezondheidsraad inenten vanaf 13 wk adviseerd. Ik heb geen idee waar dat advies op gebaseerd is en er zijn medici die er anders over denken. Het is niet eens zeker dat je het mèt prik niet krijgt..

de kans is er idd dat je het krijgt ondanks de inenting maar dan krijg je bv geen hoge koorts enz..dus een milde versie..ik heb me inmiddels laten inenten en me altijd weinig aangetrokken over het commentaar.maar het blijft moeilijk met al die media aandacht!

Hier ook niks gehoord.
17 nov moet ik weer naar de vk en zal het daar wel even navragen maar het kan ook zijn dat ik tegen die tijd de huisarts zelf ook nog even opbelt.

ik kreeg toevallig een uitnodiging..als zwangere hoor je bij de risico groep,verder buiten het zwanger zijn ben ik gewoon gezond! het kan zijn dat je zelf even je huisarts moet opbellen,dit moeten er wel meer.

Ik ben vooralsnog geen voorstander van inenten dus ik wacht het even af. heb ook 17 nov afspraak bij de VK dus dan zien we wel verder....
Laat je niet gekmaken door alle heisa!

Terug
Bovenaan