Onlangs grote broer geworden nu enorm stout

<p>goeie avond, </p><p>zoals het onderwerp al zegt, </p><p>ik ben onlangs bevallen (3juli) mijn zoon is grote broer geworden van een zusje, wat hij graag ook wou. Maar nu is zijn gedrag enorm veranderd. Hij durfde vroeger wel al eens stout zijn, ochja hoe waren we zelf... maar nu... nu is het enorm... het is de eerste week dat hij zo is ik ben dan ook ten einde raad... ondanks dat ik met hem paar keer per week een moeder zoon moment heb... omdat ik dacht van oke ja zo heeft hij mama nog eens voor hem alleen... verslechterd het met de dag... niet naar zijn zus toe wel naar mij toe... continu uitdagen, antwoorden, het laatste woord willen hebben, niet meet naar bed willen en noem maar verder op... weet iemand hoe je met zulke dingen of toestanden moet omgaan?? Hij heeft driftbuien... ze hadden me gezegd hem laten doen en het gedrag negeren ... maar als dit soms 3uur lang aanhoud het kloppen en smijten met zaken geraakt het latijn wel eens op... hopelijk weet iemand raad...</p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p>
 
Ik heb dit ook zoon van 3 luistert gewoon niet
van een engel met naar bed brengen is het letterlijk hela gewo
 
Hoe oud is hij anders gewoon heel rustig en duidelijk blijven en leren dat gedrag een consequentie heeft... stoet zijn is bijvoorbeeld op een nadenk krukje als hij stil en rustig is er na toe of na minuutje of 2 en vragen waarom hij daar moest gaan zitten. En gewoon uitleggen mama heeft jou op je krukje gezet omdat je dit hebt gedaan wat mama niet leuk vind daarna als hij het snap  natuurlijk een knuffel en ga maar weer lekker spelen
 
Hoe oud is hij anders gewoon heel rustig en duidelijk blijven en leren dat gedrag een consequentie heeft... stoet zijn is bijvoorbeeld op een nadenk krukje als hij stil en rustig is er na toe of na minuutje of 2 en vragen waarom hij daar moest gaan zitten. En gewoon uitleggen mama heeft jou op je krukje gezet omdat je dit hebt gedaan wat mama niet leuk vind daarna als hij het snap  natuurlijk een knuffel en ga maar weer lekker spelen
 
Hoe oud is hij anders gewoon heel rustig en duidelijk blijven en leren dat gedrag een consequentie heeft... stoet zijn is bijvoorbeeld op een nadenk krukje als hij stil en rustig is er na toe of na minuutje of 2 en vragen waarom hij daar moest gaan zitten. En gewoon uitleggen mama heeft jou op je krukje gezet omdat je dit hebt gedaan wat mama niet leuk vind daarna als hij het snap  natuurlijk een knuffel en ga maar weer lekker spelen
 
Mijne zoon word 6 jaar eind augustus... met dat uitleggen en doen helpt het allemaal niet schemas gemaakt met dagelijks stickers plakken en dergelijke allemaal verloren zaken...
 
Het is beter hem niet ‘grote’ broer te noemen. Dit legt misschien te veel druk op hem. Weet niet een goede houding hierbij en dus ook niet welk gedrag daarbij hoort. Zo te horen was hij in de zwangerschap wel blij met de komst van een baby. 
Ik heb een zelfde situatie meegemaakt en we zijn gestopt hem grote broer te noemen maar gewoon broer. Ook zijn we makkelijker met hem omgegaan wanneer een (vaak gigantische) driftbui ontstond. Wil je niet op bed? Okee dan niet! En vervolgens hem negeren en het voor hem heel ongezellig maken (geen tv, niet (samen) spelen). Dat vond hij toch wel heel saai dus dan maar slapen?. Dit werkte beter dan de strijd aangaan, dat kon hij uren volhouden. Negatieve aandacht is ook aandacht. Dus bij ongewenst gedrag zo weinig mogelijk aandacht aan besteden, wel melden dat iets niet leuk is/niet mag, zodat hij wel weet dat hij over de grens gaat.
Heel veel succes.
 
Terug
Bovenaan