onregelmatige cyclus

A

Anoniem

Guest
hallo,

ik heb een vraagje. sinds november ben ik gestopt met mijn nuva ring en zit nu in ronde 8.
mijn menstruatie is wel op gang gekomen na jaren gebruik te hebben gemaakt van anticonceptie, alleen onregelmatig
namelijk: 31, 35, 39,29,32,35,39 en nu zit ik op de 39e dag maar ben niet ongesteld en ook niet zwanger. heb vanochtend alweer een test gedaan.
hebben jullie hier ook last van? en is het handig om hiervoor al eerder naar de huisarts te gaan of toch te wachten tot november?

liefs didi

Hoi didi82,

Je cyclus wisselt in de lengte, maar is nog niet heel onregelmatig. Dezelfde cyclusduren komen wel steeds terug. Ik dacht zelfs gelezen te hebben dat een cyclus pas onregelmatig is als je 4 dagen van het gemiddelde afwijkt.
Toch snap ik wel dat je je afvraagt of het allemaal wel goed is. Hiervoor kun je altijd met vragen bij je huisarts terecht. Hij of zij weet beter dan ik wat 'normaal' is, haha!

Succes!

Ik zou gewoon afspraak maken bij huisarts. De huisarts zegt toch de eerste keer dat je gewoon moet afwachten dat het nog allemaal normaal is etc. Maar dan heb je vast de eerste afspraak gehad als je dan ronde 12 hebt gehad kan je weer terug naar huisarts en vragen om meer onderzoek - bv sperme controleren.
Onze huisarts zei dat 80 % van de vrouwen zonder hulp binnen een jaar zwanger is. 90% is zwanger binnen 2 jaar zonder hulp. Wij behoorden tot de laatste 10 % nog net zonder hulp zwanger maar wel na ruim 2 jaar.
Ik had ook onregelmatige cyclus na het stoppen met de pil. Eerste 7 maanden helemaal niet ongesteld geworden. Duurde al een jaar om een cyclus te hebben.

Ik zou je cyclus inderdaad bij blijven houden
Je kan ook je temperatuur op gaan meten - als je halverwege je cyclus een lichte stijging in temperatuur ziet - is dat een teken dat je een ovulatie hebt.
Op www.freya.nl kan je een shcema downloaden waarop je je cyclus bij kan houden.

Er bestaan ook ovulatie testen maar het is lastig om te weten wanneer je moet testen in een wat onregelmatige cyclus. Bovendien zijn deze een stuk duurder dan temperatuur meten.
Dan kom je de volgende keer met wat concrete feiten bij huisarts - helpt colgens mij wel om doorverzezen te worden.
Succes

Terug
Bovenaan