Onregelmatige vyclus 1e echo gehad maar niet veel te zien

<p>Hoi iedereen.</p><p>ik heb een onregelmatige cyclus maar ben wel zwanger! De eerste dag van mijn laatste menstruatie was 24 december. Ik heb soms een cyclus van 35 tot 46 dagen dus geen idee wanneer mijn eiersprong was. Vandaag dan een echo gehad en ze konden niet veel zien alleen een zwart rondje. Werd ik doorverwezen naar de gynocoloog en hij wist het ook niet of het wordt een miskraam of het is nog een hele vroege zwangerschap. Iemand die dit ook heeft meegemaakt? Ik maak me zoveel zorgen. <br /><br /></p><p>xxxxxxx</p>

Wat vervelend dat de echo niet liet zien wat je gehoopt had. Wanneer heb je voor het eerst positief getest? Kan de termijn wel kloppen met dat je toen ongeveer 3-4 weken zwanger was? Als dat zo is, is er best een kans dat je eisprong gewoon erg laat was deze keer. Mocht dat niet zo zijn (en ze hadden wel gewoon scherp beeld), dan is de kans vrij groot dat je een miskraam gaat krijgen, maar zelfs dan is er nog hoop op een goede afloop. 

Op zich wel positief dat ze wel een klein zwart rondje zien in de baarmoeder: dat betekent dat de kans heel veel kleiner is dat er (ook) iets buiten de baarmoeder zit wat je positieve test verklaart.

Ik neem aan dat je binnenkort nog een keer op controle mag komen? Hopelijk is er dan wel duidelijk goede groei zichtbaar, want het begint inderdaad met een klein zwart rondje.

Ik heb voor het eerst 13 februarie een positieve test en de lijn was licht en 1 week daarvoor op 6 februarie was tie negatief! De gynocoloog zei dat hij wel een moederkoek zag om het zwarte rondje heen? Maar hij durfde het niet met zekerheid te zeggen. Er zit in iederegeval geen vruchtje in mijn eileiders dus dat was wel positief! Ik mag volgende week terug komen voor een echo maar ik ben zo bang dat het dadelijk toch een miskraam wordt..

Spannende situatie waar je in zit! Maar... Gezien het feit dat je op 6 februari nog negatief testte en op 13 februari licht positief, klinkt het helemaal niet gek. Waarschijnlijk was je ten tijde van de echo dus max 5 weken zwanger, wellicht nog iets korter. Dan is het logisch dat je op echo weinig/niets ziet. Dat wat de gynaecoloog gezien heeft, past heel goed bij (bijna) 5 weken zwanger. Dus ik zou me voor nu geen zorgen maken.
Fijn dat je volgende week terug mag komen. Maar... Verwacht daar ook niet teveel van. Dan ben dus (bijna) 6weken zwanger en zie je waarschijnlijk nog steeds alleen een zwart rondje, gegroeid, maar de kans is heel groot dat je nog geen kindje of kloppend hartje ziet. En dat is dan ook heel normaal! 
Succes met afwachten, maar ik zie op dit moment echt geen reden om te denken dat het niet goed is. 

Hoi Tessa,
wat fijn dat je dat zegt! Misschien werd ik daar ook bang gemaakt.. de verloskundige zei gelijk dat ze niks zag en dat ze bang is dat ik een buitenbaarmoederlijke zwangerschap had. De gynacoloog stelde me wel gerust. Maar verder geen klachten van misselijkheid kan dat?

maar super bedankt voor je reactie ik voel me nu wel wat meer gerustgesteld.
xxxxx

Ik snap dat het je onzeker maakte. Vooral als zulk soort dingen gezegd worden. Als je uitgaat van je laatste menstruatie eind december, zou je met een regelmatige cyclus van 28 dagen nu zo'n 8 weken zwanger zijn. En dan past het echo beeld inderdaad niet. Weet de verloskundige/de gynaecoloog dat je vorige week pas je 1e positieve test had? Dat maakt het verhaal namelijk heel anders.
En dat je nog geen klachten hebt, past daar ook bij. Bij mij begon dat tussen de 6 en 7 weken, als het hcg goed begint te stijgen. Met 5 weken liep ik nog gewoon hard alsof ik niet zwanger was. Met 6 weken ook nog en toen ineens was dat over.
Al met al past alles dus goed in het plaatje. Google maar eens op 'echo 5 weken zwanger', dan zal je vast herkennen wat je gister op de echo zag.
Succes! 

Jaa de verloskundige stelde me niet gerust en moest gelijk naar het ziekenhuis.. Ja de verloskundige en gynaecoloog weten dat mijn eerste positieve test vorige week was. De verloskundige vroeg zelfs aan mij of ik het wel zeker wist dat mijn eerste dag van mijn laatste menstruatie eind december was.. had ook duidelijk gezegt dat ik een onregelmatige cyclus had. Achteraf geen fijn gevoel bij de verloskundige. Oke dus het kan zo zijn dat ik volgende week of de week erop wel klachten zou krijgen. Mijn stressniveau is nu al veel meer gezakt.
dankjewel voor je reactie!

Mee eens met wat Tesssa zegt, waarschijnlijk klopt deze zwangerschap gewoon prima met het moment dat je voor het eerst positief testte en had je gewoon een late eisprong.

Of je kwaaltjes gaat krijgen is echt heel erg verschillend van persoon tot persoon, vaak beginnen ze pas vanaf een week of 6 serieuzere vormen aan te nemen, maar er zijn ook genoeg vrouwen die de hele zwangerschap amper kwaaltjes hebben of pas veel later kwaaltjes ontwikkelen.

Het was wel heel goed van de verloskundige om je door te sturen hoor! Natuurlijk had ze je kunnen vertellen dat het op basis van het moment van je positieve test in combinatie met je onregelmatige cyclus ook goed zou kunnen dat je gewoon wat minder ver was, maar het was wel heel belangrijk (mogelijk levensreddend) dat ze je doorverwezen heeft om een evt buitenbaarmoederlijke zwangerschap uit te sluiten, zeker omdat je zelf ook niet heel duidelijk wist hoe ver je wel zou moeten zijn. Hoe dan ook heb ik soms ook wel het gevoel dat sommige verloskundigen maar niet lijken te snappen dat niet iedereen netjes op dag 14 een eisprong heeft (zelfs als je zelf aangeeft op basis van ovulatietesten of een langere cyclusduur of whatever dat die termijn niet klopt) en daar onnodig rigide mee omgaan. En zelfs een slechte/waarschuwende boodschap kan op zo'n manier gebracht worden dat je geen onprettig gevoel overhoudt bij de persoon. Hopelijk wordt je gevoel bij de verloskundige nog wel wat beter, want als ze je bevalling gaat begeleiden is het natuurlijk wel fijn als je je daar vertrouwd bij voelt.

Terug
Bovenaan