Onrust na verandering ritme

Hoi,

Een heel verhaal, bereid je voor :)

Mijn dochter is 10 weken oud en ongeveer 5,3 kilo. Ze dronk 6x120cc. De flesjes dronk ze vaak - maar niet altijd - leeg. Er zat 3 meestal uur tussen de voedingen, soms een keer 4 uur als ze wat langer sliep. Af en toe kreeg ze 150cc als ik merkte dat ze daar behoefte aan had. Dan gaf ik haar 30cc extra na de fles van 120cc. De nachten sliep ze door, van +/- 23.30 tot 06.30/7.00 uur.

Ons ritme qua voedingen was ongeveer:
7.00
10.00
13.00
16.00
19.00
22.30/23.00

Nu heeft ze vaker de behoefte aan 150cc. Laatst hebben we een dag gehad dat ze 150cc dronk de eerste drie flesjes en 4 uur tussen de voedingen liet. Aan het einde van de dag was ze helemaal onrustig en liet ze zelfs een flesje staan. Hierdoor zijn we weer teruggegaan naar 120cc, om de 3 uur en soms 4 uur.

Vandaag gebeurde het volgende. Ze dronk haar eerste fles om 7.00 uur 150cc en liet er vervolgens 4 uur tussen. Deze fles om 11.00 uur nam ze +/- 140cc en vervolgens liet ze er 3,5 uur tussen. Om half 3 kwam ze dus weer. Ze dronk weer +/- 140cc. Ik heb haar om 15.30 uur op bed gelegd. Ze werd om 16.30 uur wakker. In principe dus nog 2 uur wachten tot dat ze de fles zou krijgen (18.30 uur). Ik ben even met haar gaan wandelen en om 17.30 uur waren we weer thuis. Ze was nog goed te pas, dus ben ik eten gaan koken met het plan dat ik haar om 18.00 de fles zou geven en daarna mijn eten zou opwarmen. Anders zou ze wel héél lang wakker zijn en zou ik heel laat eten.

Kennelijk was 1,5 uur wakker al té lang: ik wilde haar de fles geven en ze begon erg hard te huilen wat soms zelfs krijsen werd. Niks hielp. Uiteindelijk heb ik haar in bed gelegd. Het duurde haast een uur voordat ze in slaap viel. Heb tussendoor de fles nog een keer geprobeerd, maar dit lukte nog steeds niet. Ze heeft vervolgens een uurtje geslapen en werd toen zelf wakker. Hierna wilde ze de fles gelukkig wel. Ik had verwacht dat ze wel 150cc zou drinken, maar ze heeft de 120cc zelfs net niet gered. Prima, ze geeft zelf aan wanneer ze genoeg heeft gehad.

Met haar voedingen elke 3 uur had ze dus een compleet ander slaap- en voedingritme dan vandaag, met 4 uur ertussen. Het is ook een beetje dubbelop; én ineens 150cc én 4 uur tussen de voedingen. Dit zou dus ook een fles minder betekenen vandaag.

Ergens denk ik: we gaan weer terug naar 6x120cc. Echter heeft ze deze dag volledig zelf bepaald in de hoeveelheid voeding en de hoeveelheid uren tussen de voedingen. Die laatste heb ik voor haar bepaald, door haar om 18.00 uur de fles te willen geven ipv 18.30 uur. Haar wakkertijd was 1,5 uur en blijkbaar (meer dan) de max voor haar. Wellicht had ik haar om 17.30 uur de fles moeten geven, toen we thuis kwamen van het wandelen. Ze gaf echter geen hongersignalen af.

Nu vraag ik me af of jullie dit ook hebben gehad bij de verandering in ritme. Daarnaast vraag ik me af of ik dit door moet zetten en het voor haar een kwestie van wennen is, of dat we toch terug moeten gaan naar 6x120cc ondanks dat ze haar schema van vandaag nagenoeg zelf heeft bepaald.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen! :)





 
Groeisprongen en regeldagen....
Gaat vaker gebeuren. Jullie zullen samen een nieuw ritme moeten vinden. 
En hebben jullie die te pakken gaat alles weer op de schop. 
Een regeldag met 10 weken is normaal. ( Niet per se slechts 1 dag.) Ze heeft vanaf nu net wat meer nodig.
Succes.
 
Ze is nog zo jong, misschien proberen om haar niet teveel in een ritme te willen stoppen maar gewoon per dag kijken wat ze nodig heeft. Wij volwassenen hebben ook niet elke dag even veel of op hetzelfde tijdstip honger. Baby's zijn geen robots die we kunnen afstellen hoe wij dat willen ?
 
Poeh ik zou het ook loslaten. 10 weken is erg klein. Helpt speen ook? Ze kan zuigbehoefte hebben. Ik gaf bv en legde haar aan op verzoek. Soms wilde ze gewoon even bij mij spenen, geborgenheid.  Of een fopspeen. Hielp dus ook. Succes!
 
De grootste fout die wij hebben gemaakt was teveel voeding geven omdat we dachten dat hij daar behoefte aan had. Daardoor kregen we een baby die helemaal uit zijn doen was. Gewoon houden aan wat de verpakking zegt kwa hoeveelheidxgewicht en overige zuigbehoefte zijn spenen voor. Ze kunnen namelijk ook om voeding vragen omdat ze pijn hebben door bijv. Reflux die alleen maar erger word omdat je meer geeft 
 
ik zou ook proberen om wat meer je baby te gaan volgen ipv een vast ritme aan te houden. Probeer te ontdekken wat de honger- en slaapsignalen zijn en ga daar in mee. 
Succes!
 
Terug
Bovenaan