Onrust tweede helft nacht

Onze zoon van nu 8 weken is al een aantal weken erg onrustig in zijn slaap na de nachtvoeding. Wat betekent dat ikzelf na de nachtvoeding nauwelijks nog slaap omdat hij bij ons op de kamer slaapt. Hem op zijn eigen kamer leggen is helaas geen oplossing want die heeft hij (nog) niet aangezien ons huis in april verbouwd wordt. De babykamer wordt op dit moment nog bezet door zijn zus.

Hij krijgt om 18.00/18.30 en 23.00 uur (maken we hem voor wakker) een fles van ca. 150CC en meldt zich dan meestal ergens tussen 3.00 en 4.00 uur. Die drinkt hij vrijwel slapend en als ik hem (na 20-30 minuten rechtop houden en boeren) vervolgens terug in bed leg wordt hij na zo’n 10-15 minuten erg onrustig. Hij gaat met zijn hoofd heen en weer, begint te morren/kreunen en maakt regelmatig kreetjes. Pas rond 7.00 uur gaat dit over in jammeren/huilen omdat het tijd is voor een fles.

Heb me er al een beetje bij neergelegd dat het voorlopig even is zoals het is. Duik maar gewoon rond 21.30 m’n bed in zodat ik in ieder geval wat uurtjes slaap pak. Maar ben eigenlijk vooral een beetje op zoek naar herkenning. Moeders die dit herkennen en/of wellicht toch een tip hebben!?

Probeer eens die fles van 23u weg te laten en laat hem lekker slapen. Geef dat een week a anderhalve week de tijd en zie hoe hij het er vanaf brengt. 

Het is normaal dat jonge baby's in de vroege ochtend wakker worden en weer moeilijk inslapen. Jouw kindje gaat om 19.00 naar en maakt dan een ruk tot een uurtje of 4 met de fles van 23.00u er tussen. Dat is voor een baby van 8 weken echt heel knap. 
Baby's en kinderen en ook wij volwassenen komen rond 4.00 in een lichtere slaap terecht. Dat komt omdat de aanmaak van melatonine dan een stuk lager ligt. Dat is het stofje wat je in de avond aanmaakt om slaperig te worden. Dit hele proces noemen ze je biologische klok. 
Een jonge baby heeft nog geen biologische klok. Zij hebben een 24 uurs ritme: slapen, wakker, drinken en weer slapen. Naar mate de ouder baby wordt, hoe beter de biologische klok gaat werken. 
Jouw baby is waarschijnlijk gewoon wakker om zijn dag te beginnen. Hij heeft immers ook al een hele ruk aan slaapuren gemaakt voor zijn leeftijd. Bedenk dat een baby van een maand of 9 de klok rond kán slapen zonder een avond een nacht fles. Dus chapeau voor jou kleintje!
Neemt niet weg dat jóuw probleem hiermee niet is opgelost ook al begrijp je nu misschien waar dit gedrag vandaan komt. Ik zeg jóuw probleem omdat jij er last van hebt. Je baby wordt wakker en heeft hier echt geen last van ?
Ik denk dat je er niet veel aan kan doen. Je kan kijken of je baby niet te koud of te warm ligt om uit te sluiten dat het dat is. Waarschijnlijk wil je baby gewoon dicht bij jou zijn. Hij is nog zo klein. Als hij direct wat ouder is, wordt het een stuk gemakkelijk.  

Ik zou beginnen met je kind niet meer wakker maken voor de fles van 23.00 uur. Laat hem zelf zijn ritme bepalen. Ik denk dat hij daar rustiger door gaat slapen en soms is het ook gewoon niet anders. Onze dochter lag altijd tussenin in dat soort situaties. Is dat een optie voor jullie?

Mijn zoontje van 4 weken doet dit ook, die slaapt vanaf 2-3 uur 's nachts ontzettend onrustig. Wij hadden gelukkig wel de mogelijkheid om hem op zijn eigen kamertje te leggen, want ik deed net als jij geen oog dicht.
Onze zoon is even opgenomen geweest in het ZH en daar heb ik het toevallig ook met de kinderfysio besproken. Zij gaf aan dat dit heel normaal was, omdat heel veel baby'tjes veel lichter slapen in het tweede deel van de nacht. Daardoor blijven ze bewegen, geluidjes maken en wurmen. Dat zou naar mate ze ouder worden vanzelf over moeten gaan. 

Dank voor jullie reacties. Je hoort me ook absoluut niet klagen hoor, want hij slaapt inderdaad al een hele ruk voor zijn leeftijd. Gevolg is wel dat hij overdag veel minder slaapt maar dat is helemaal OK. Was alleen bang dat hij zelf er misschien ook last van zou hebben. Dus goed te weten dat dit gewoon bij jonge baby’s hun biologische klok hoort. ?

En de fles van 23.00 overslaan en hem laten bepalen wanneer hij een fles wil hebben gaan we ook eens proberen. ??

Terug
Bovenaan