onrustig en huilen

Hallo!
Onze tweeling is nu bijna 4 weken en blijken erg onrustige kinderen te zijn. We weten vaak niet wat we met ze aanmoeten. Na een voeding zijn ze soms nog even rustig en kijken om zich heen, maar al snel slaan ze om en is het huilen huilen huilen. We kunnen ze dan alleen in slaap krijgen door ze op te pakken, te lopen of met ze op schoot te zitten.
Heeft iemand hier ervaring mee? Na de avond- en nachtvoedingen gaat het vaak beter, dan krijgen we ze sneller in slaap en soms slapen ze zelfs 5 uur door. Maar overdag is het altijd feest. En met z'n tweeën kom je dan nog steeds handen tekort, je kunt geen kant op.

groetjes, Rudy

Heel herkenbaar, Rudy. Onze oudste was precies zo: overdag wakker en alleen maar op de arm willen, 's nachts netjes slapen. Iedereen zei tegen me: Dat is tenminste nog iets, dat ze 's nachts slaapt! Maar ze vergaten hoe slopend het is om van 's ochtends 9 tot 's avonds 11 met een kind op je arm te lopen. Dat voelde echt als een ontkenning van mijn onzekerheid en vermoeidheid! Tuurlijk was ik blij dat ze de nachten goed deed, maar ik kon nog geen afwas doen, geen was ophangen, of stofzuiger pakken! Laat staan dat ik zelf aan rust toe kwam.
Ik heb het idee dat we met onze jongste spruit dezelfde kant opgaan, alleen lijkt ze nu al langer (10 minuten, haha! Ik weet het, het is niks maar vergeleken met toen de hemel!) alleen te kunnen liggen in mandje, wieg of box. En elke minuut is winst ten opzichte van toen!
Bij onze oudste ging het beter vanaf het moment dat ze zelf wat kon: Iets proberen vast te pakken, beter kon zien, beetje omrollen, dat soort dingen. Alsof ze zich gewoon te pletter verveelde die eerste 3, 4 maanden. (Eerlijk gezegd ben ik er nog steeds van overtuigd dat dat het ook geweest is: In die buik was ze almachtig, kon ze doen wat ze wilde. Daarbuiten was ze totaal afhankelijk van anderen en kon ze zich nog niet omdraaien of op haar duimpje zuigen!)
Ik weet dat dat eindeloos ver weg klinkt, maar echt het gaat voorbij. Jij hebt (of eigenlijk jullie hebben) de pech dat ze met z'n tweetjes zijn... Als je alleen thuis bent red je het al niet en steekt de één de ander aan met huilen. Ben je samen thuis, dan kom je ook nergens aan toe, want dan ben je samen aan het redderen!

Echte tips heb ik dus niet voor je, alleen dat ze echt groter worden en het dan beter alleen kunnen. Helpt het als je ze heel dicht tegen elkaar aan legt, zoals in de baarmoeder? Wat je ook nog kan proberen voor het slapen overdag is de omgeving zo prikkel-arm mogelijk te maken: geen mobile boven het bedje, geen knuffels in de wieg of box. Die van ons bleef daar eindeloos op wakker.
Bakeren of bakerzak zou je ook nog kunnen proberen, misschien. In tuindorp zit de rent-a-baby, wie weet kun je daar eerst een bakerzak huren om het uit te proberen.

Toch nog een paar kleine tips dus. Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Sterkte, liefs, Kaskes

P.s. Voedertijd hier!!!!

Hoi Rudy,

Ja hoor, ik herken het ook. Elise is ook een erg onrustig kindje. Ze wilde graag bij ons zijn en houdt wel van aandacht. Ze vond het heerlijk om bij ons te slapen, maar zo gauw we haar in bed legden, gingen die ogen weer wijd open. En in de box liggen, nou vergeet het maar. Maar als ze 's nachts eenmaal sliep, sliep ze wel echt 6 a 7 uur.
Ik heb het erover gehad op het consultatiebureau en zij vonden het ook echt herkenbaar. Het schijnt dat sommige kinderen heel erg gevoelig zijn voor alle prikkels die ze op een dag opdoen. Alles wat ze zien en elk geluid nemen ze in zich op. Maar dat moeten ze ook verwerken, dus steeds als ze willen slapen gaan de hersentjes proberen alles te verwerken en daardoor worden ze onrustig.
Ik kreeg informatie mee van ze om haar in een schema te krijgen zodat ze zelf weet wat er gaat gebeuren en dat ze toch gewoon gaat slapen en rustiger is. Maar dat houdt ook in dat ik haar op bed moet laten huilen. Nou, dat is echt moeilijk. Stond zelf te huilen beneden toen ik haar zo hoorde 'krijsen". Als ik dat schema minstens 3 dagen zou volgen, zou ik zeker resultaat zien.
Op het moment gaat het een stuk beter. En ik heb het schema niet eens heel streng gevolgd.
Maar ik heb maar één kindje. Met   2 zal het een stuk moeilijker zijn, want ze steken elkaar natuurlijk ook aan. Ik heb ook geen idee of deze aanpak dan bij 2 kinderen hetzelfde werkt. Of dat het misschien iets langer duurt voor het werkt.
Maar als je eventueel zou willen, wil ik wel proberen of ik de info naar je kan mailen of zoiets. Als je interesse hebt, moet je het maar even laten weten.
Succes in ieder geval!!

Liefs, Miranda

Dank voor de reacties!
Miranda: als je het zou willen mailen, heel graag! Het kan naar noodles30[at]gmail.com (ipv de [at] een apestaartje tikken uiteraard).
We zijn nl. ook een beetje aan het klooien met het voedingsschema. De afgelopen dagen hebben we het helemaal losgelaten en voeden we op verzoek. Ook omdat we ze ALS ze lekker slapen niet willen wakker maken voor een voeding met alle ellende die daarop weer volgt, die momenten van rust willen we koesteren.
Vorige week moest Kaya op controle bij de kinderarts (heeft in couveuse gelegen) en die zei dat hij teveel gegroeid was en teveel te drinken kreeg. De kraamhulp had gezegd dat we hem wel 110/120 cc mochten aanbieden en dat kreeg hij ook met gemak weg. Maar hij bleef om de 3 uur komen en had dus nog steeds 8 voedingen. Dus nu terug naar 80/90 cc, maar dan wel nutrilon forte voor de hongerige baby's. Ik heb niet het idee dat het helpt.
Morgen is mijn huisarts terug van vakantie en dan hoop ik dat hij nog even op huisbezoek komt. Ga hem in ieder geval bellen. We zitten er nl. een beetje doorheen hier. Mijn hb-gehalte is nog steeds veel te laag en door de huilstress kom ik niet toe aan rust en is mijn eetlust verdwenen. Dat helpt natuurlijk niet als je je hb omhoog wilt krijgen. Ben vrijwel alle 30 zwangerschapskilo's al kwijt! (dat is uiteraard mooi meegenomen, maar iets te snel..) En mijn man draait dus ook overuren, maar heeft hopelijk vanaf morgen zorgverlof op medische indicatie van mij.
Goed, we gaan weer verder. Op dit moment liggen ze te slapen allebei! (effe afkloppen, we durven zulke dingen eigenlijk niet meer te zeggen..) Dus even wat eten..

groetjes, Rudy

Hoi hoi,

Onze grote man was/is ook erg onrustig. Hij maaide zich steeds in zijn slaap wakker en dan was het dus huilen. Als we hem op pakte werd hij rustig. Nu zorgde ik er al voor dat hij dan niet al te veel prikkels kreeg, dus weinig tegen hem praten in zijn kamertje. Zo werd hij wel snel rustig, maar dit herhaalde zich wel erg vaak. Van de kraam kregen we toen al het advies om hem met een hydrofiel luier in te pakken. Dit werkte tot op zekere hoogte, hij is al zo sterk dat hij zijn armen eruit wurmde. Van de verloskundige kregen we een inbakerzak te leen, en dit werkt super. Hij slaapt heerlijk rustig. Deze zak is van puckababy (www.puckababy.com).
Misschien een tip.

Succes

Hoi!
Bedankt Miranda voor je mailtje! Vandaag is het consultatiebureau bij ons langs geweest en die heeft dezelfde tip gegeven. We hebben dus vandaag een begin gemaakt met de 'rust & regelmaat'. En dat is voor ons ook even een omslag zeg.. we proberen de kids bewust neer te leggen in hun bedje en ook een tijdje te laten huilen. Geloof me, dat is met een tweeling een heel concert dat je buik doet omdraaien. Maar we geloven er wel in en proberen vol te houden.
Verder hebben inbakerzakken besteld, zijn vandaag binnen gekomen. Maar we moeten geloof ik nog eerst hun heupjes laten checken door een arts als we dat willen doen.
Dank voor de reacties!
groetjes, Rudy

Terug
Bovenaan