Onrustig tijdens het voeden

Hallo allemaal,

Graag wil ik van jullie wat tips, of herkent iemand dit:
Mijn zoontje is (bijna) 4 maanden. Hij krijgt nog volledige borstvoeding. Echter, de laatste paar dagen is hij zo onrustig aan de borst. Ik voede hem altijd in de zgn. 'rugby-houding', omdat  dit in het begin makkelijker ging i.v.m. mijn keizersnede. Ook omdat ik wat grotere borsten heb, ging dit makkelijker. Echter, nu hij groter wordt, lukt dit niet meer. Hij schopt dan met z'n voeten tegen de achterkant van het bed/ bank en laat dan m'n tepel los. Wanneer ik hem op de 'normale' manier probeer te voeden is hij ook heel onrustig en schopt, huilt, laat steeds m'n tepel los. Wat ik ook probeer, hij blijft onrustig. Ik heb het idee dat hij wel iets binnenkrijgt, maar wanneer ik er uiteindelijk mee stop omdat hij helemaal niet mee aaan de borst wil, gaat hij huilen. Hij is wel te troosten en uiteindelijk begint hij weer te lachen en is vrolijk. Het is ook niet zo dat hij   eerder weer honger heeft. Zal hij dantoch genoeg hebben? En wat kan ik aan dat onrustige gedrag doen? Hij heeft altijd goed gedronken, ik snap er niets van.

Soms heb ik weleens iets van; ik ga afbouwen (ook met dat gekolf op m'n werk,wat steeds lastiger wordt, en nu dit weer). Aan de andere kant wil ook ook nog wel even doorgaan want het is vanaf het begin onwijs goed gegaan (geen kloof, stuwing o.i.d. gehad) Had ik nooit verwacht want bij m'n vorige twee kinderen is het borstvoeden nooit gelukt. Dus een half jaar volhouden zou fantastisch zijn!

Hebben jullie een idee waar dit onrustige gedrag vandaan kan komen en vooral,wat doe ik eraan?

Liefs,
Doornroosje

Hoi,

Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat je kindje moet wennen aan een andere houding bij het drinken. Hij is natuurlijk één manier gewent, misschien dat het fijner werkt voor jullie beide als je je kindje op je schoot neemt met het gezichtje naar je borst toe. Als het ware zit ie dan met z'n beentjes op één been en drinkt zittend van je borst. Dit werkt ook fijn omdat je grotere borsten hebt en zo krijgt ie ook een volle hap borst.
Wie weet helpt dit, je moet wel een beetje achterover zitten hoor dat is ontspannener voor jou.
Succes.

Groetjes anouk

Hoi Doornroosje,

Das 'n lastige! Ik denk inderdaad ook dat het wellicht komt door de andere houding. Zou het kunnen dat hij dan meer lucht hapt? Misschien dat hij moet boeren?

Mijn dochter (4 maanden + 1 week) wordt soms onrustig tijdens het drinken. Ze begint dat te mopperen en maait met haar armpjes en beentjes in het rond. Bij haar is het dan eigenlijk altijd zo dat er een boertje dwars zit. Ik laat haar dan boeren en daarna drinkt ze rustig verder.

(Anders staat er rond 4,5 maanden volgens het Oei ik groei boek weer een sprongetje op de planning... maar ja, dat vind ik altijd een beetje de makkelijke weg persoonlijk)

Ik herken trouwens zo goed het gevoel dat je schrijft dat je afentoe zit te denken aan afbouwen! Ik ben het ooit ook zo ontzettend zat :-( Heb het idee dat ik heel de dag zit te voeden... maar ik wil toch volhouden! Van de andere kant vind ik het namelijk zo heerlijk, dat kleine mensje dat bij mij ligt te genieten!
Hopelijk mag jij dat ook snel weer ervaren met je ventje. Succes!

Je hoort trouwens ook wel eens iets over de 4 maandendip. Toevallig heb ik daar gister nog een vraag over gesteld op het borstvoedingsforum (weet niet of je dat kent maar is aanrader!). Bij sommige moeders loopt rond die tijd de productie wat terug. Misschien moet je kindje harder werken?

Die onrust is ook typisch voor de leeftijd hoor!
Wat vaak werkt is om je kind tijdelijk zo veel mogelijk in een prikkelvrije ruimte (slaapkamer, gordijnen dicht) te voeden.
Heb je ook al eens geprobeerd om liggend te voeden?

Dat trappelen herken ik heel goed.
Ik heb mijn jongste een poosje zittend op een krukje gevoed, dan had ze niets om zich tegen af te zetten

Hoi Doornroosje, wat goed dat de borstvoeding nu wel lukt!!! Lekker trots zijn op jezelf en je knulletje dat je het voor elkaar hebt gekregen.
Die onrust herken ik erg goed, maar misschien helpt het om te weten dat het hier om de zgn. 4-maanden dip ging. Leah was super onrustig, trapte veel, liet los, en ik werd er lekker onzeker van. Toen ook vaak gedacht: ik ga wat afbouwen. Maar na een aantal lastige weken, waarin ze blijkbaar een nieuw ritme moest vinden, meer melk wilde dan er kwam en de wereld om zich heen aan het ontdekken was, kwam er weer een rustiger fase. Bij 6 maanden herhaalde het zich weer even, maar toen wist ik ook dat het even doorzetten was en dan weer goed zou gaan.... Inmiddels krijgt madammeke een jaar borstvoeding (bij de eerste is bv ook niet gelukt, en bij no 2 en 3 eventjes, dus ook heel trots.....). Succes met de borstvoeding, en geniet er maar van!

Terug
Bovenaan