Onrustig tijdens slaap

Hallo! Mijn dochter is in de nacht/ochtend heel vaak onrustig rond hetzelfde tijdstip.. 04.00/05.00 begint het. Ze schiet dan het maar lijf op en neer en haar hoofd schiet naar links en rechts. Het lijkt alsof ze van die pijnscheuten krijgt. Dit zijn het niet (denk ik) want ze doet het in haar slaap & huilt er niet bij.. maar heeft iemand enig idee wat het wel is? Honger niet, want als ze daarna weer in slaap valt en later wakker wordt voor haar fles dan heeft ze ook nog geen honger. (Ze huilt dan niet, wordt rustig wakker, gaat nog even spelen als ik de fles maak.. als ze echt honger zou hebben zou ze dat wel laten horen toch?)

Maarja wat kan dat dan zijn.. dromen ook niet want ze schrikt nergens van. Ze schiet echt op en neer met haar hoofd en lijf alsof ze toch wel ergens last van heeft.. maarja dan zonder huilen?! Ook haar armen gaan dan naar haar ogen en als ze ze dan laat vallen en ze zijn bijna bij het matras dan begint ze ook weer. Lastig uitleggen maar hoop dat het een beetje duidelijk is?! ..

Dat hoort er wel een beetje bij. Heeft te maken met slaaphormonen die bepaalde patronen volgen. Eind van de nacht komen ze steeds meer uit hun diepe nachtslaap en worden ze klaar voor de dag. Google er maar eens op.
Onze dochter was vanaf een uur of 4 nog maar lastig in slaap te houden. Ook na de fles sliep ze slecht. Na die eerste 6 maanden werd dat meer 5/6 uur. En toen ze de nachten wat vaker door ging slapen werd 5/6 uur ook gewoon ochtend. Vroege vogel. Nu ze 1,5 is doet ze dat nog steeds. Voor wintertijd hadden we er eindelijk ongeveer 6.30 van weten te maken. Maar sindsdien is het toch weer 5.30, ondanks dat het middagslaapje en bedtijd nieuwe tijd geworden is en geen enkel probleem is. 
We hoeven trouwens nog steeds niet na 4 uur even naar het toilet te lopen op onze tenen want dan is ze direct wakker. Dus dat lichte slapen eind van de nacht is er nog steeds. 
Maargoed. Veel kindjes gaan later als de dagslaapjes minder worden ook wel weer tot na 6 goed slapen hoor. Hangt erg van het kindje af. Wat hun ritme gaat worden.

Ahaaaa. Okeoke duidelijk! Dankjewel voor je reactie. Maar ook dat onrustig op en neer bewegen en draaien is ook normaal dan? Want vind het er echt soms zielig uit zien. ? maar ze doet het in haar slaap.. ze wordt niet perse wakker. Ik haal haar altijd om 07u uit bed en tegen 0630u valt ze dus in slaap als ze vanaf 04u/05u onrustig is & en ligt te wiebelen en steeds een paar minuutjes slapen.

Mijn dochter vond ik die eerste paar maanden ook best wel wurmen en snuiven en piepen enzo als ze lichter ging slapen. Ik vond het erg lastig te herkennen of het nou krampjes waren of honger of rem slaap. Ik ben er op een gegeven moment maar vanuit gegaan dat als ze maar half wakker wordt en met een speentje of aaitje weer eventjes verder slaapt het dus niet echt pijn zal zijn. Want ze kon behoorlijk overstuur raken en heel lang huilen. Zolang dat niet gebeurde zal het wel goed zijn?? Als het na een fles gebeurde dan wilde ik nog wel eens even extra boeren ofzo. Maar verder probeerde ik gewoon haar weer in slaap te krijgen. En als ze echt wakker werd of elke 10 min begon te wurmen en kreunen, dan gaf ik een flesje. 
Maar dat is mijn ervaring maar. Ik denk dat het wel normaal is. Maar jij ziet je kindje elke nacht, dus kan waarschijnlijk beter aanvoelen wat er voor jullie nodig is. 
Oh ik hoor ook wel eens dat eind van de nacht koude een rol kan spelen. Ik had een zomerbaby, dus geen ervaring mee. Maar wie weet dat een extra dekentje helpt?

Dankjewel voor je bericht! Ik vind het heel lastig.. heb al zo veel geprobeerd maar het is ook steeds op hetzelfde moment. Ik kijk het maar eventjes aan. Misschien toch nog maar wat warmer aankleden.. Bedankt!!

Dit heeft te maken met de slaapontwikkeling en de moro reflexen waar jonge baby's nog last van hebben. Google maar eens. Na ongeveer 10 weken verdwijnt dat vaak. Naarmate baby's ouder worden gaan ze langer, dieper en rustiger slapen. Over een tijdje zal je dit gedrag nauwelijks meer herkennen. 

Terug
Bovenaan