Onrustige avonden baby

<p>Lieve allemaal,</p><p>Wij hebben een enorm lief, zoet en makkelijk meisje van bijna 11 weken. Slaapt overdag en nachten goed en zowel in box, bed als wagen. </p><p>Waar wij alleen tegen aan lopen is dat tussen 20.00 uur en 22.00 uur het erg moeizaam is. Ze is enorm moe en valt ook wel in slaap maar zodra je haar weglegt word ze onrustig, weer wakker en huilerig.</p><p>Dit kan dus wel 2 uur duren met als resultaat een oververmoeid kind die enorm overstuur is. <br />Wij hebben haar nu dus om deze tijden om en om vast maar dit is uiteraard niet hoe wij onze avonden door willen brengen.</p><p>Iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen? <br />Gouden tip?</p><p>Overdag kan zij dus wel van bij ons in slaap vallen over getild worden naar bed of box en blijft dan slapen. </p>

Dit hebben wij ook lang gehad met ons dochtertje. Vaak hebben ze 's avonds huiluurtje, verwerken ze alle prikkels van de dag en hebben ze 's avonds ook meer last van krampjes..Aan andere kant kan het ook zo zijn dat ze niet moe genoeg is. Ik heb pas jeugdgezondheidszorg verpleegkundige gebeld omdat inslapen steeds dramatischer werd bij dochtertje van 5 maanden. Die adviseerde om minstens 2u wakkertijd aan te houden (ipv de 1,5u die wij best strak aanhielden) en opeens ging het stuk makkelijker!

Ik denk dat je in je handjes mag knijpen dat dit het enige 'probleem' is. Dit hoort er echt een beetje bij en als ze verder perfect overal slaapt, is er echt weinig aan de hand. Ter illustratie: wij hadden een huilbaby die tot 5 maanden de gehele dag en avond alleen in de draagdoek kon doorbrengen. Eruit was huilen en krijsen. Wat we ook deden. Baby's hebben 's avonds vaak een huiluurtje om prikkels te verwerken. Wat je kan doen, doe je al: troosten en nabijheid bieden.
Sorry als dit wat hard klinkt, maar ik denk dat heel veel ouders graag zulke dagen en avonden zouden willen met zo'n jonge baby.

Hebben wij ook gehad en toen wilde ik ook mn avonden terug en hebben wij hem in bed gelegd om 7 uur / half 8. En toen nooit meer beneden bij ons gehad totdat wij zelf gingen slapen.

Hebben wij hier ook gehad bij onze dochter. Sliep in principe goed, maar inderdaad zodra je ‘s avonds alles opgeruimd had (en in ons geval de oudste naar bed had gedaan) ging zij huilen. Wij kregen hulp van een jeugd verpleegkundige omdat 1 van haar broers een huibaby was. Zij zei geniet er maar gewoon van dat ze bij je slaapt. Het gaat vanzelf over. En inderdaad. Rond het moment dat ze een week of 16 was konden we haar ‘s avonds steeds beter in haar eigen bed leggen. En inmiddels hebben wij onze avonden weer terug. Ze gaan alle 3 rond 19uur naar bed. En dan kunnen wij genieten van de avond.

Zo lang de basis qua slapen goed is. Dan komt dat slaapje begin van de avond ook echt wel goed. Maar heb nog even geduld. Ze zijn dan zoveel prikkels aan het verwerken, en sommige kinderen hebben dan last van krampjes.

Klinkt als een heel normale baby ;)

Mijn 2 dochters zijn alweer 4.5 en 2.5 jaar en ik ben nu 34 weken zwanger van de 3e. Maar de eerste maanden zoveel onrust, vooral in de avond is heeeeel normaal. Pas met een maand of 4 konden wij onze dochters eindelijk in bedje krijgen rond 21.00 en dag werd vanaf dat moment steeds ietsje eerder. Maar de eerste 4 maanden was het bijna elke avond krijsen en veel onrust tussen 19.00-23.00. Uuuuuren hebben we met ze gewiegd en rondgehobbeld in huis. Zodra we gingen zitten begon het gekrijs weer. Dus echt uren stappen en wiebelen, avond na avond, maandenlang.

Baby's hebben s avonds vaak krampjes en verwerken de prikkels van de dag. Wat er precies aan de hand is, tja.. het blijft gissen bij baby's ;) maar die onrust in de avond is echt normaal voor een kleine baby.
En zoals het hierboven ook benoemd wordt: als het zich beperkt tot 2 uurtjes in de avond is dat echt prima en valt het heus mee, al lijken die 2 uurtjes uuuuren te duren :)

Ik verwacht binnenkort bij m'n 3e kindje weer de eerste 4 maanden druk te zijn in de avond. Waar m'n andere 2 kinderen nu rond 19.30 naar bed gaan en heerlijk slapen, gaan we straks weer drukke avonden tegemoet met de baby. Het hoort erbij, maar is pittig. En het gaat echt vanzelf weer over :)

Bedankt voor alle reacties.
Het is niet zo dat wij het huilerige en onrustige als onprettig ervaren. Ons zoontje was een huilbaby dus wat dat betreft zijn wij echt wel iets gewend.
Het is meer dat zij zelf zo overstuur raakt en uiteindelijk duidelijk oververmoeid in slaap valt. Wij vinden het sneu voor haar en proberen naar iets te zoeken wat haar hierbij kan helpen.
Ik begrijp dat wij in ons handen mogen knijpen met dit makkelijke meisje en wil het "probleem" uiteraard in eerste instantie voor haar op lossen. En dat wij daarmee een beetje onze avonden terug hebben is natuurlijk ook fijn.
Voor nu blijven wij haar gewoon troosten en bij ons nemen. Het wegleggen blijven wij proberen. Vanavond ligt ze inmiddels al een klein half uurtje op zichzelf in de box ?

Terug
Bovenaan