Ons dochtertje van bijna 17 maanden

Hallo allemaal,

Ons dochtertje Silvy is op 21 juni 17 maanden.
Ze loopt langs de tafel en achter een stoel en we willen vaak met haar oefenen aan 1 handje.
Maar ze gaat dan vaak zitten.
Je hoort vaak reacties van mensen van 'loopt ze nog niet'.
Zijn er hier nog meer mensen van wie hun dreumes nog niet loopt van 17 maanden.?
Ze is wel geboren met 34 weken..maar dat hoeft er natuurlijk niks mee te maken te hebben.
Ze vind kruipen gewoon harstikke makkelijk.
Iemand nog tips met het lopen en wat zijn jullie ervaringen met het leren lopen.?

Hey Zeevang,

Je mag haar leeftijd rustig inkorten met 6 weken hoor, want ze is te vroeg geboren... dus haar ontwikkelingleeftijd is dus 15,5 maand.
En bedenk dat ze bij 18 maanden hun eerste stapjes pas hoeven te zetten. En dat is een gemiddelde... dus er zijn ook kinderen die dit nog later doen.
De mensen roepen altijd: Wat laat of wat vroeg!
Je hebt dus nog 2,5 maand waarin ze zich nog heel snel kan ontwikkelen.
Loïs liep met 16 maanden, terwijl ze bij het CB hadden gezegd dat ze heel laat zou zijn ivm met flexibele gewrichten... nou mis poes dus. Ze is zelfs wat vroeger dan gemiddeld. Er zijn veel dreumes die veel later zijn.
Wij oefenden door haar van haar papa naar haar mama over te laten lopen. kleine stukjes en die maakten we in verloop van tijd steeds groter... en toen was het zo bekeken.

Ach ze kruipt nu ook nog wel eens hoor... al gaat ze steeds meer lopen... ieder kindje doet het op zijn eigen tijd... laat de mensen maar lekker kletsen!

Hoi,

zo denk ik er ook over. Ieder kindje heeft zijn of haar eigen ontwikkeling en das toch ook prima, niet? Zou je niet teveel van anderen aantrekken hoor! Tijn is ook 17 maanden nu en loopt sinds een week of 3 volgens mij. Hij kon het volgens mij al een tijdje, maar is erg vorzichtig met alles. Hij liep voor het eerst op mijn werk, waar tapijt op de vloer ligt. Nu doet hij bijna niets anders meer dan lopen (en rennen), kan idd heel snel gaan. Mijn broertje daarentegen was ruim 2 geweest toen hij leerde lopen vertelt mijn moeder wel eens. Trek je er dus niet teveel van aan, jouw meisje gaat vanzelf lopen als het haar tijd is!

liefs Natasja

Er zijn kinderen die niet zo snel zijn. Een jongentje bij ons op de creche kon alleen maar zitten, er kwam voor de rest geen beweging in. Zelfs speelgoed pakken of zelf eten wou hij niet.
Die zitten met hun zoon op fysiotherapie op aanraden van het consultatiebureau. Met hulp ging hij met 15 maanden pas tijgeren en doet nu nog niet veel meer dan dat. Dat is pas echt laat en zorgelijk.

Maak je vooral geen zorgen als je dochter nu nog niet los loopt. Als ze wel langs de tafel en aan het handje kan. De knop moet nog even om, dat gaat van de een op de andere dag.
Ze moet vast ook binnenkort naar het consultatiebureau, daar zeggen ze vast wel voor welke leeftijd ze het wel moet kunnen (is meestal 2-2,5 jaar of zo).

Terug
Bovenaan