Ontdekken plasser

A

Anoniem

Guest
Hoi,

Mijn zoontje (7,5 maanden) heeft al een paar weken ontdekt dat hij een plassertje heeft en zit daar dan dus aan te trekken en te friemelen. Ik vind dat nogal eens lastig want ik weet niet goed hoe ik daar mee om moet gaan.
Heb van huis uit meegekregen dat alles wat met geslachtsorganen te maken heeft, vies is en taboe. Zo wil ik er nu niet mee omgaan, maar vind het dus lastig hoe wel. Vandaar dus de volgende vragen:
- Doen jullie kinderen dit ook?
- Doen meisjes dit trouwens ook?
- Hoe gaan jullie ermee om?
- Laat je het gebeuren? Hoe lang dan of plak je toch zo gauw mogelijk die luier er over heen?
- Hoe gaat je partner hier mee om?
- Is het een "open" onderwerp?

Graag reacties

groetjes Ida

Hoi,

Lastig onderwerp. Stijn heeft die van hem nog niet (bewust) ondekt. Hij heeft hem soms wel te pakken maar dat is echt per ongeluk, volgens mij.

Bij mij thuis werd er best open over gedaan. Bloot was niet iets raars. Vroeger gingen mijn ouders gewoon tanden poetsen als ik stond te douchen en andersom ook. Badkamer en wc gingen eigenlijk nooit op slot. Zelf wil ik dat dus ook doorgeven. NIet dat je dus altijd maar bloot moet lopen of dat je constant aan je geslacht moet zitten ( zo was het thuis ook absoluut niet hoor) maar wel dat het iets gewoons is.

Ik wil Stijn wel bijbrengen dat je geslacht iets prive's is, dat het niet de bedoeling is dat je daar in het openbaar aan zit of als andere mensen er bij zijn. Maar hoe ik dat ga / moet doen weet ik nog niet, de tijd zal het leren.

Sterkte ermee
Carina

Ik denk dat elk kind dat wel krijgt, hoort ook gewoon bij het ontdekken. Maar het is inderdaad best lastig!
Ik heb een dochtertje, en hier nog niet gezien dat ze zich er bewust van is, maar goed bij meisjes is dat denk ik toch anders.
Ik zou (met bijv verschonen) gewoon zo doen als je normaal doet (niet sneller, niet langzamer) en als je klaar bent gewoon de luier weer om. Hij is nog klein, dus je kunt nog niet zoveel.
Als ze ouder worden (en dingen echt begrijpen) vind ik wel dat je duidelijk kunt maken dat ze daar niet de hele tijd aan moeten zitten(vooral in het openbaar niet vind ik)
Wij hadden een meisje op het kdv (3 jaar) die altijd heel stil op een stoel ging zitten "wippen", thuis deed ze dat ook en de ouders wilden dit ook echt niet hebben. Nu doet ze het niet meer. Een ander jongetje lag er laatst in bed ook aan  te friemelen.
Denk dat elk kind dat wel gaat doen, beetje lastig, maar het hoort er nu eenmaal bij.

Hoi,

mijn zoontje van 7,5 maand heeft z'n plassertje al eventjes ontdekt. Hij grijpt ernaar, trekt eraan, etc. Ik laat hem dan even zijn gang gaan, maar ga wel gewoon door met aankleden etc. Ik laat hem niet bewust langer daarmee "spelen", maar het hoort wel bij zijn lijfje wat hij aan het ontdekken is.
Ik ben overigens opgegroeid waarin bloot niet vies was, maar het was ook niet zo open dat we elkaar bloot zagen en bij mijn man thuis was dat hetzelfde. We hebben het er niet echt over gehad, maar ik denk we onze zoon hetzelfde zullen opvoeden wat dat betreft: t is niet vies en er mag zeker over gesproken worden, maar t is wel privé, we hoeven elkaar straks niet bloot in huis te zien. Mocht dat per ongeluk gebeuren, dan is er niets aan de hand

groetjes
Mie

Hoi,

Ook ik ben vrij opgevoed daarin. mijn ouders komen uit de 60er jaren..dus tel maar op
Het was gewoon bespreekbaar, deuren gingen niet op slot... en ook hier een douchende vader/moeder terwijl ik mijn  tanden stond te poetsen.
B'Elanna is al een beetje op ontdekkingsreis, maar het is denk ik bij die ukkies meer nieuwschierigheid, net als het sabbelen op de teentjes.

En per definitie is het bij meisjes niet anders dan bij jongens, weet ik (van verhalen) van mezelf, en als ik naar mijn nichtje kijk.
Hou het later gewoon luchtig, maar wel vertellen dat ze dat op een "eigen plekje" bijv. in bed doen, en niet in het openbaar.

Groetjes Debby mv B'Elanna

Alle kinderen krijgen een periode dat ze ontdekken dat daar iets zit. En sommige ontdekken al vrij snel dat het fijn is om eraan te zitten.
Ook ik had op het kdv een meisje dat op de zitring ging zitten glijden. Maar die ouders maakten daar geen probleem van. Ze wilden niet aan hun dochter mee geven dat het iets raars was ofzo.
Later, als de juiste leeftijd daar is, kun je ze natuurlijk wel wijs maken dat het iets voor jezelf is en dat het niet in het openbaar zomaar kan.
Ik zou er nu geen probleem van maken hoor en gewoon doen, zoals je altijd doet.
Wij zijn ook erg vrij in dat soort dingen en ben ook zo opgevoed. Ik loop ook rustig in mijn blote kont door het huis en de oudste doet dat ook.
Sil

die van mij is 6,5 mnd en heeft het ook ontdekt
vaak in bad en ook tijdens het verschonen
eigenlijk denk ik er helemaal niet over na
dus vind het wel grappig dit te lezen
ik geef er ook niet extra aandacht aan of zo
is toch normaal bij deze leeftijd

Terug
Bovenaan