Ontdekken van de handen en voeten + grijpen

Hoi!

Ons zoontje is bijna 3 maanden. Hij rolt al van zn buik naar rug en het ontdekken op de zij liggen doet hij al! Echter het grijpen van voorwerpen of vastpakken doet die juist helemaal niet. Af en toe sporadisch. Ook het ontdekken van zijn handen en voetjes zien we nog niet echt...

Is dit iets om zorgen te maken?
 
Nee hoor dat denk ik niet! Ons zoontje was ook trager met bepaalde ontwikkelingen. Hij greep misschien wel naar dingen (ik weet het niet eens meer precies), maar kon pas rollen met een maand of 6. Hij is nu bijna 17 maanden en loopt als de beste door het huis! 
 
Consultatiebureau zegt hier dat ze VANAF drie maanden hun handjes gaan gebruiken. Dat begint met wat rustig tasten, perongeluk aanraken. Pas rond 5 a 6 maanden gebruiken ze pas al hun vingers met dingen vastpakken, bewonderen ze dat en geven ze het over van hand op hand. Het groeit langzaam steeds verder. 
En hier klopte dat. Rond 3 maanden was alles op de tast, deed ze heel weinig met haar handen. Nu is ze 6,5 maand en kan ze haar speen terug stoppen, fles vasthouden, speeltjes van alle kanten bestuderen met twee handen, van hand overgeven, pulken aan het activity board, hebbe hebbe hebbe doen met haar handjes etc. Voeten vastpakken doet ze pas 3 weken. Dus ik zou niet weten waarom jouw kindje traag zou zijn.
 
 
Begin met genieten van je kind op het punt waar het nu is! Echt het komt allemaal vanzelf, ieder in zijn eigen tempo. Het is toch al heel bijzonder dat hij kan rollen? 
 
Bij 3 maanden hoeft dit nog niet hoor. Kijken naar de handen is bij 3 maanden normaal. Sommige kinderen 'slaan' dan naar een speeltje, maar grijpen zit er echt nog niet bij hoor. Verder hoeft een kind pas bij 9 maanden te spelen met zijn voeten ;) 
 
Terug
Bovenaan