ontdooien van moedermelk

Hallo allemaal.

Mijn zoontje is nu bijna 4 maanden en ik geef nog borstvoeding. Als ik ga werken krijgt hij moedermelk uit een flesje.
Nu vries ik afgekolfde melk in dmv ijsblokzakjes. Mijn vraag is of er moeders zijn die tips hebben hoe dit te ontdooien. Ik probeerde het altijd zo eruit te pulken (net als bij gewone ijsblokjes) maar de melk ontdooit snel en je krijgt er hele vieze vingers van. Ook heb ik weleens geprobeerd om het zakje met bevroren melk in een kom te zetten en het zo te laten ontdooien, maar dat word ook een kliederboel. Heeft er iemand nog andere tips????

Alvast bedankt!
Go

Hoi,

Ik heb toen van die moedermelk bakjes van Avent gekocht. Met blauwe dekseltjes. Ideaal. Die zet je in de koelkast om te ontdooien en je kunt de avent speen er zo opschroeven. Of je giet het in het flesje. Nu gebruik ik ze om fruit en groente in te vriezen. Ik heb er echt heel veel aan.

groetjes,

Desiree

Hoi,

Toen ik nog kolfde voor mijn zoontje gebruikte ik de Medela mini-electric. Hieronder passen ook de goedkopere flesjes van bijv. de Hema van 250 cc. Ik vond de flesjes van medela nl te klein omdat mijn zoontje later meer dronk dan 150 cc.
De ijsblok-zakjes heb ik ook eens geprobeerd, dacht dat het handig was. Maar het viel me tegen. Inderdaad geknoei en las ergens een verhaal dat er plastic van de zakjes in de melk kan komen. Moest er dus niet aan denken dat ons zoontje dit binnen kreeg.
Als je een avent kolf gebruikt kan je de melk makkelijk overschenken in een goedkopere fles en dit in de vriezer doen. Je doet meteen de juiste dosering in de fles (ik deed meestal 20-30cc extra  voor  hongerige momenten): een stukje schilderstape op de fles met datum en hoeveelheid cc. Werkt prima. De avond voordat je gaat werken haal je de benodigde melk uit de vriezer en zet je in de koelkast. 's Ochtends is het bijna ontdooid en kan het mee naar de opvang.

Veel succes!

Hallo,

Ook ik doe de afgekolfde melk in ijsklontjes zakjes. Als ik dan moest werken haalde ik het de avond ervoor uit de diepvries en deed ik het in een maatkan en dan in de koelkast. Dat was ook altijd een geknoei, en ben blij dat het niet meer hoeft..

Gr Sandra

Hoi Go,

Mijn zoon is inmiddels 8 maanden en ik heb hem borstvoeding gegeven tot hij 6 maanden oud was. Ook ik heb melk afgekolfd en ik ijsblokzakjes ingevroren. Het is mij heel goed bevallen omdat je heel precies kunt afmeten hoeveel melk je nodig hebt. Een hele fles invriezen moet je in een keer ontdooien en de hoeveelheid melk verschilt iedere keer nogal. Ik deed de blokjes melk gewoon in een schone fles. Het uitdrukken van de blokjes ging bij mij erg goed, soms werd het wat glad en mijn handen werden ook wel eens vies maar dan waste ik mijn handen tussendoor. Ik vond het een simpele en goedkope manier om de melk in te vriezen. Die flessen en bakjes (van avent) zijn natuurlijk veel duurder dan die zakjes! Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes ermee,

Mama van Mick.

kun je je afgekolfde melk niet gewoon rechtstreeks in een fles doen en die in de vriezer zetten, degene die je kindje dan de fles geeft kan gewoon het flesje in een beetje warm water zetten en aan je kindje geven.
Je hebt dan wel een paar flesjes nodig maar ach.....
groetjes Martine

Terug
Bovenaan