Ontlasting borstvoedende baby

Mijn zoontje heeft al 4 dagen geen ontlasting gehad. (Hij is nu 5,5 week) Hij krijgt volledig borstvoeding. Is dit normaal? <br />Iemand die nog tips heeft om zijn krampjes te verminderen<br />
 
Of dat normaal is, hangt van jouw kind af. Een borstvoedend kind kan gerust een week zonder ontlasting, maar die van ons poepte juist wel 4 keer per dag. Als hij dus meerdere dagen zonder ging, had hij last van zijn darmpjes.
Krampjes kun je niet superveel tegen doen, maar je kunt het wat verlichten door met de beentjes te fietsen, een warme kruik/pittenzak op het buikje te leggen, of het buikje te masseren. Ook kun je als mama zelf opletten dat je geen kool enzo eet, waar vaak meer gas van wordt geproduceerd ;)
 
Onze dame heeft toen ze twee weken oud was, een hele week niet gepoept. Ze had ook geen last van krampjes of dergelijke. Uiteindelijk wel laxeermiddel van de huisarts gekregen. Een half zakje was genoeg om alles op gang te brengen. Daarna heeft ze nog een aantal keer 4/5 dagen ertussen laten zitten voordat het wat regelmatiger werd. Bij borstvoeding is dat heel normaal, tenzij jullie kleintje er erg veel last van heeft. Dan zou ik toch even de huisarts om raad vragen.
 
Als hij dat normaal niet heeft en er nu last van lijkt te hebben (meer krampjes?) dan zou ik wel kijken of je er iets aan kunt doen. Vette melk helpt om makkelijker ontlasting te krijgen, door heel regelmatig aan te leggen wordt je melk vetter. 
Verder kun je hem een beetje in een gehurkte houding houden, warm badje, buikje masseren. 
 
Ik vind dit trouwens een fijn artikel over poep bij borstvoeding. 
https://eurolac.net/bolus-alle-poepverhalen-bij-elkaar/#more-25852
Het is wat lang, maar vooral het stuk onder 'poeppraatjes nog maar eens' is de moeite waard om te lezen.
 
Ja dat is normaal! Onze oudste poepte wel 6x per dag met borstvoeding en de jongste soms 1x per week ??‍♀️. Dat is overigens wel weer overgegaan gelukkig want hij had er wel wat last van. We legden hem vaak op ons schoot met een voedingskussen onder zijn rug/nek en dan beentjes in kikkerhouding. Dit wilde wel eens werken om de ontlasting eruit te krijgen
 
Met BV mag een baby tot 10 dagen niet poepen. Het is alleen een ander verhaal als je kindje er last van heeft. Je zou eens een flesje kunnen kolven. Dit even laten staan totdat de vette melklaag boven komt en dat eraf scheppen en geven. Die vette melk zou laxerend werken.
 
Terug
Bovenaan