ontlasting-drama

Mijn  dochter van drie is zindelijk, althans wat plassen betreft. Ontlasting is een drama, al heel lang eigenlijk (ook voordat ze zindelijk werd).  Zij  wil/durft niet te poepen.  Ze  houdt het dagenlang op en als  ze voelt dat  ze moet probeert ze het tot het uiterste op te houden. Ze wordt dan heel onrustig, vliegt op uit  haar spel, klaagt continue over buikpijn. Als het dan uiteindelijk niet meer tegen te houden is belandt het in  haar onderbroek en is ze helemaal ontzet en verdrietig.
Niets helpt, ze wil niet op het potje, niet op de wc, niet in een luier. Ze heeft geen harde ontlasting, zelfs als ze het dagen opgehouden heeft is het nog steeds brij-achtig. Op het consultatiebureau konden ze ons niet verder helpen. Hebben jullie tips? Ik vind het vooral voor haarzelf zo zielig. Ze heeft er echt last van.
 
Hallo Leonore,

Mijn zoontje van 3.5 is sinds vorige week ook zindelijk met poepen. Daarvoor was het ook een drama. Hij wilde alleen in z'n luier poepen. Zat dan met luier en al op de wc. Vorige week hebben we de luiers opgemaakt. De volgende keer dus zonder luier. Nou vergeet het maar. Hij heeft het 3 dagen opgehouden. Hij moest wel nodig, maar wilde niet op de wc. Wij hebben er een avond aanbesteed, met veel tranen is het toch goed gegaan. We hebben hem op de wc gezet en zachtjes z'n buikje gemasseerd en veel geknuffeld. Ook een mooi kado in het vooruitzicht gesteld (misschien niet zo goed opvoedkundig, maar het heeft wel geholpen). Gezegd dat het kado terug ging naar de winkel als hij niet op de wc poepte. En daar kwam de poep. Het was ook niet hard, maar normaal. Het deed wel zeer bij hem (rode billen). De billen lekker ingesmeerd. De volgende dag weer drama. Weer op de wc gezet en gezegd dat het kado terug ging naar de winkel als hij niet poepte. Hupakee. Het deed veel minder zeer. Daarna is het goed gegaan. Hij gaat nu normaal naar het toilet. Ook bij anderen en op het KDV.
Het  was echt een drama, ik had zo weer luiers gekocht, maar ik kan je zeggen dat het de moeite waard is even door te zetten.
En nog steeds is hij beretrots dat hij het op de wc doet. Bij het KDV heeft hij het gisteren ook op de wc gedaan en heeft een sticker gehad en is de hemel in geprezen.
Veel succes
 
Ons nichtje nu bijna 7 had ook erg veel moeite met haar ontlasting. Ze ging toen ze 4 was dus met een luier naar school aangezien ze dus ook van haar urine niet zindelijk was. Na veel clysma's etc zijn ze uiteindelijk bij de poep-poli in het ziekenhuis terecht gekomen. Hier heeft ze dmv van spiegel etc. leren drukken. Hierna was ze dus ook zindelijk wat betreft haar urine.
 
Terug
Bovenaan