Ontlasting

Hoi,
Mijn zoon van 11 weken heeft sinds hij flesvoeding krijgt moeite met zijn ontlasting, duurt soms 3-4 dagen en dan is hij echt niet meer te genieten. Hij huilt dan echt onophoudelijk.
Zijn ontlasting is echter ook hartstikke groen! Echt waar, niet "een beetje groenig", maar gewoon donker mosgroen. Is dit eigenlijk wel normaal? Zijn er moeders die hier ervaring mee hebben?

Ik gebruik Nutrilon Pepti i.v.m. koemelkallergie. Ik zit nog in de testfase en ik heb het idee dat hij er verder wel goed op reageert. Zijn huiduitslag verdween gelijk en het spugen ging over, maar die ontlasting blijf ik vreemd vinden. Waar zou dit op kunnen duiden?
 
Hoi,

Zielig is dat hè? Mijn dochtertje (nu 22 weken) had/heeft hetzelfde. Ik vrees dat ik geen pasklaar antwoord voor je heb, maar kan je wel ons verhaal vertellen.

De eerste dagen kreeg mijn dochtertje borstvoeding, maar dat lukte helaas niet helemaal. De ontlasting kwam toen wel makkelijk. Omdat ze van gewone Nutrilon verstopt raakte, krijgt ze Omneo. Haar ontlasting werd wel zacht en was ook die donkergroene kleur, maar kwam maar eens in de drie dagen. In het begin moest ze echt geholpen worden met de thermometer. Vooral de laatste dag altijd veel huilen, met name bij het drinken van haar flesje.
Volgens 'de boekjes' moeten baby's bij flesvoeding eens per 24 uur een poepluier hebben. Volgens het cb mag het ook wel 48 uur duren. Toen wij vertelden dat eens in de 48 uur ook niet lukte, hadden ze verder geen antwoord. Ja wat moet je dan?
Omdat er geen sprake was van verstopping hadden trucs als lactulose of olijfolie toevoegen etc. geen zin, een kwestie van darmrijping werd ons gezegd. Met drie maanden zou alles anders zijn... Ze is nu ruim vijf maanden en er begint nu pas een beetje schot in te komen. Maar het gaat met ups en downs.
Zo verkondigen we trots aan iedereen die het maar horen wil dat ze een paar dagen achtereen iedere dag gepoept heeft. Zo zit er ineens weer twee, drie dagen tussen een stinkluier. Ik heb vorige week met haar een osteopaat bezocht en die constateerde dat het einde van de dikke darm te traag werkt. Dat heeft hij een 'eindje op weg geholpen'.
Ze is toevallig dit weekeinde flink verstopt geweest (met hardere ontlasting), maar we hopen dat het juist de laatste hobbel was. Daarna heeft ze namelijk iedere dag (behalve gisteren) gepoept en ook de kleur is geler. Maar ondertussen zijn we ook begonnen met een groentehap. Wat haar dus nu wat haar nu op gang heeft geholpen, blijft een beetje de vraag.

Wellicht vind je het bezoek aan een osteopaat het overwegen waard, maar ik denk dat het vooral een kwestie van tijd is. Heel veel sterkte in ieder geval.
 
Mijn zoontje kan dus niet tegen omneo. dit hadden we hem gegeven, omdat we dachten dat hij krampjes had, beek achteraf niet zo te zijn maar was gewoon moe en kon niet op zijn rug slapen,en toen kreeg hij knoeterharde ontlasting, maar het cb hield ook steeds vol dat dat niet kon en dat het an zijn darmojes lag. op een gegeven moment pepti gaan geven en toen kreeg hij dunnere ontlasting, maar hij spuugde toen veel en was heel snel klaar met zijn gfles. johannespitmeel erin gedaan, kreeg hij weer knoeterharde ontlasting. Jordi kan dus niet tegen johannespitmeel. (dit zit ook in omneo, misschien iets andere naam/vorm, maar wel een vergelijkend middel). We hebben hem toen nutrilon gegeven met lactulose. maar de lactulosesiroop was niet nodig, Hij poept sindsdien hartstikke goed. en voorheen ook 1keer in de 3 dagen. Hij had heel lang groene ontlasting en ook echt groen. Maar was heel normaal. Ben er paar keer mee naar de dokter geweest. Hij is nu 6 maanden en krijgt groente en fruit en nu heeft ie echte poep. hihi lekker donkerbruin.

Succes verder. Heb je nog vragen stel ze gerust, misschien kan ik nog wat helpen(niet dat ik er veel verstand van heb, maar je weet nooit)


groetjes patricia
 
Hoi,

Mijn dochter van 8 maanden krijgt sinds een paar weken ook nutrilon pepti ipv borstvoeding. En inderdaad, ook haar ontlasting is vaak groenig. Ook gaat het wat moeizamer nu, wel elke dag, maar van die harde keutels...Ze perst zich rot...zielig is dat he! Zij eet natuurlijk al wel veel andere dingen, dus het is niet echt donkergroen bij haar. Maar ik denk wel dat die kleur van de pepti komt. Wanneer jullie starten met fruit en groente zal het wel veranderen.
Succes ermee!
 
Heb jij na de borstvoeding eerst wel gewone Nutrilon gebruikt of ben je gelijk met Pepti begonnen? Ik ben benieuwd wat jouw reden was. Mijn zoon zat onder de rode vlekjes en bultjes, huilde veel en spuugde veel. Deed jouw dochter dat ook?

Gebruik jij die Pepti op medische indicatie? Ik heb gehoord dat je het gewoon vergoed krijgt van de verzekering, maar dan moet die koemelkeiwitallergie bewezen zijn. Ik ben nu op aanraden van de huisarts dus met die Pepti begonnen Ik moet het 2 weken proberen en dan weer de gewone Nutrilon geven om te kijken of die allergische reacties dan terugkomen. Maar moet ik dan na die twee weken eerst weer naar de huisarts of gewoon zelf weer overstappen op gewone Nutrilon? En schrijft de huisarts dan een verklaring voor de verzekering? Of kom ik dan weer in die eindeloze molen van onderzoeken e.d. bij de kinderarts terecht?
Hoe is die allemaal bij jou (of bij anderen) gegaan?
 
Ik heb wel eerst gewone nutrilon gebruikt, maar hier reageerde mijn dochter heel vreemd op. Ze moest enorm overgeven en kreeg rode bultjes op haar gezicht. Na yoghurt kreeg ze dit ook, en ze sliep slecht, had krampen en zat verstopt. Toen we stopten met alles waar melk in zit ging het gelijk veel beter. En toen we een paar weken later weer een paar keer yoghurt probeerden kreeg ze weer klachten. Dus het is wel overduidelijk.
Van die vergoeding had ik eigenlijk nog niet gehoord. Wij hebben geen verklaring van de huisarts, we hebben het steeds overlegd met het consultatiebureau. Ik ga het daar eens navragen, het zou wel leuk zijn, die pepti is behoorlijk duur!
Bij de kinderarts kom je volgens mijn niet terecht hoor, wij worden gewoon door de arts van het cons.bureau begeleid. Volgens mij kun je na 2 weken gewoon zelf weer beginnen met gewone melk en dan kijken of de klachten terugkomen. En daara contact met de huisarts of cons.bureau opnemen.
Veel succes ermee!!
 
Terug
Bovenaan