Ontprikkelen

Hallo, mijn peuter van 2 jaar is na een dag op het kinderdagverblijf overprikkeld. Op de opvang gaat het goed, maar zodra hij thuis is merk je dat hij snel gefrustreerd is, boos wordt of huilt. Ik wil activiteiten bedenken (passend bij zijn leeftijd) om tot rust te komen.

Nu doe ik al het volgende:
- licht dimmen, rust in huis
- tv uit
- soms klassieke muziek, zachtjes op de achtergrond
- spelen met bekend speelgoed
- regelmaat, routines

Ik wil nog activiteiten bedenken met zand en water.

Wie heeft nog meer ideeën, tips?
 
Misschien als je googled op snoezelen dan kom je meer activiteiten tegen die rustgevend zijn. 
Bij mijn kinderen op het kdv hadden ze een pinguïn racebaan waarbij de pinguïns zelf de trap oplopen en via een glijbaan naar beneden glijden om weer uit te komen bij de trap. Ze vonden het heerlijk om daarnaar te kijken na een drukke dag. 
Nu werkt hier juist een filmpje bij het thuiskomen heel goed. Even op wat kussens met hun knuffel een rustig filmpje kijken en ze even tijd voor zichzelf geven (kan ik ondertussen koken). Ik moet zeker niets met ze ondernemen op die momenten. Maar ook een luisterboek doet het goed. Oh en er moet snel eten in, dat helpt ook, dus een bak rauwkost moet erbij. 
 
Massage voor het slapengaan en even een korte douche helpen hier heel goed. En dat masseren is aaien van boven naar beneden. Eerst over z'n hoofd, rug, achterkant benen en naar z'n voeten. Helpt om weer rustig bij zichzelf te komen.
 
Even lekker in bad laten spelen. Werkt hier heel goed en kan ze lang volhouden. Of idd juist even een filmpje kijken. Baby Einstein, ken je dat? Echt een aanrader. Geen snelle flitsen, rustige (klassieke) muziek, herkenbare dingen voor kinderen, rustig. Succes! 
 
Masseren, veel knuffelen, snoozelen inderdaad met rustige muziek, wiegen, liedjes zingen.. maar goed dat zijn tegelijkertijd ook weer activiteiten. 
Misschien je kindje ook gewoon vroeg op bed leggen? 
 
 
Is die nog maar net aan de peutergroep begonnen? Gaat waarschijnlijk vanzelf over. Vooral vertrouwde dingen doen, anders raakt de peuter alleen maar verder overprikkeld.
 
Overprikkeld of gewoon moe?
Na een dagje opvang is het bij ons eigenlijk alleen maar naar huis gaan, hapje eten en klaarmaken voor bed. Dan nog op bed een paar verhaaltjes voorlezen en dat was het.
Een dag opvang kan inderdaad intensief zijn voor kindjes, daarna zijn ze gewoon moe aan het eind van de dag
 
Terug
Bovenaan