Ontslag?

Hoi dames,

Ik had een vraag weet iemand dit of weet iemand een site waar ik het kan zoeken?
Ik werk in de GGZ waar nogal bezuinigd word de laatste tijd. Ook bij ons. Ik werk er nu bijna 5 jaar maar ben wel een van de laatste die erin is gekomen. Mochten er gedwongen ontslagen gaan vallen vrees ik dus dat ik aan de beurt ben. Maar vanaf hoever in je zwangerschap mogen ze je niet meer ontslaan? Of is dit pas als je verlof hebt?
Ik ben nu bijna 14 weken en een aantal collega's weten het maar mijn leidinggevende nog niet...

Ik zie jullie antwoorden tegemoet!
Gr. Dana
 
Je kunt wel ontslagen worden als je zwanger bent, maar dan word je bv. in het kader van een reorganisatie ontslagen, waardoor je huidige functie komt te vervallen. Er zal nooit op papier komen te staan dat je wegens zwangerschap ontslagen wordt, want dat mag niet.
Zorg er voor dat je lid bent van een vakbond.
Mocht je je werk verliezen, heb je recht op WW en een betaald zwangerschapsverlof.
 
Bij gedwongen ontslag geldt de regel niet dat je niet ontslagen mag worden bij zwangerschap. Je hebt gewoon een vast contract (je werkt er immers al 5 jaar) en hebt dezelfde positie als je andere vaste collega's.
Als er ontslagen gaan vallen, gaat dat volgens een sociaal plan. Sowieso betreft dat eerst degenen met een tijdelijk contract en natuurlijk verloop (zoals pensioen, WAO en er zijn altijd medewerkers die zelf uitzien naar een andere baan). Bij zo'n sociaal plan worden de OR en vakbonden e.d. betrokken, dus er worden niet willekeurig mensen ontslagen (en je zwangerschap speelt sowieso geen rol).

Voor de volledigheid: ontslagbescherming bij zwangerschap betreft: bij de sollicitatie, in de proeftijd, bij einde van een tijdelijk contract (als er normaal logischer wijze een verlenging van het contract te verwachten was).
Voor een vast contract moeten er - buiten wederzijds goedvinden - dringende redenen zijn om het contract te beeindigen (bijv. diefstal); niemand kan zomaar ontslagen worden. (De financiele situatie van een bedrijf kan ook aanleiding zijn, met als gevolg: gedwongen ontslag.)

Meestal duurt zo'n traject (sociaal plan) lang, en de situatie is voor zowel jou als je collega's vervelend. Probeer van je zwangerschap en je werk te genieten en wees niet bang om je leidinggevende op de hoogte te brengen.
 
Terug
Bovenaan