ontslag

Ik heb mijn rechtsbijstandverzekeraar gesproken en die zegt het volgende:

Lees allereerst de Wet aanpassing arbeidsduur. Zo kan je zien of je wel in aanmerking komt voor arbeidstijdvermindering. Deze wet vind je op:
http://home.szw.nl/navigatie/rubriek/dsp_rubriek.cfm?rubriek_id=1&subrubriek_id=100&link_id=1718

Wat moet je dus doen?

Je schrijft 3 maanden voor de datum dat je minder wilt gaan werken een brief naar je werkgever met het verzoek minder te werken. Verwijs hierin naar de wet aanpassing arbeidsduur (WAA) en vermeld welke dagen/uren je wilt werken. Vraag om een schriftelijke reactie!

De werkgever moet nagaan of je voldoet aan de WAA. Voldoe je hieraan, dan moet hij akkoord gaan. De redenen om te wijgeren staan in de wet vernoemd.

Uiterlijk 1 maand voor de aanpassing moet de werkgever een schriftelijke reactie hebben gegeven. Hoor je niks, dan mag je er van uit gaan dat de werkgever akkoord is met je verzoek, ook al is dit niet zo.

Gaat je werkgever niet akkoord, maar zonder reden volgens de WAA, dan kan je naar de rechter. Deze kan het contract ontbinden als door bovengenoemde bijvoorbeeld een verstoorde arbeidsverhouding/onwerkbare situatie is ontstaan. Dat krijg je dan vanzelf wel. De rechter kan je trouwens ook nog een geldbedrag toekennen.

Alleen als de rechter beslist dat de verwijtbaarheid volledig bij de werkgever ligt kan je recht houden op WW. Dit wordt echter beslist door het UWV of CWI. Dat weet je dus niet op voorhand. Lekker vooruitzicht dus, maar ik kan me niet voorstellen dat als de rechter zo beslist dat je dan geen ww krijgt.

je mag overigens maximaal 1 x per 2 jaar een verzoek tot minder/meer werken indienen. Als een eerder verzoek is afgewezen, dan telt deze niet mee.

Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft.

Groetjes Edith
 
Wat je beschrijft heb ik inmiddels gedaan en heb ook een bericht terug ontvangen, waarin hij aangeeft dat hij nog geen beslissing neemt omdat hij het nog niet weet of ik mag blijven of niet, tja wat moet ik daar mee??

Groetjes
 
Als ik het eerste bericht goed lees moet je baas beslissen tenzij in de wet staat dat een evt onstlag reden is om geen beslissing te nemen. Lijkt me nogal onwaarschijnlijk, want dat zou wel heel oneerlijk zijn tegenover de werknemer. Ik zou voor de zekerheid een rechtswinkel bellen (of de consumentenbond als je lid bent), maar ik geloof niet dat de twijfel van je baas rechtsgeldig is. Succes!
 
Aanvulling WW verhaal: de uitkeringsinstantie die bepaald of je in aanmerking komt voor een WW-uitkering doet ongeveer 6 - 8 weken over de beoordeling. Vergeet niet je ziektenkostenverzekeraar na je ontslag hiervan op de hoogte te stellen, anders ben je in de beoordelingsperiode misschien onverzekerd omdat je (ex) werkgever geen werkgeverspremie meer voor je betaald!!
 
Tanfana, ik begrijp niet wat je bedoelt, maar het is zo dat je werkgever je verzoek alleen kan weigeren als hij aan bepaalde kriteria in de wet voldoet. Dat door jouw afwezigheid er een onveilige situatie ontstaat, er roosterproblemen komen etc.

En anoniem, goeie tip, daar zou ik dus helemaal niet aan gedacht hebben!
 
Edith dat is dus wat ik bedoel; sorry als ik onduidelijk was.
De Anoniem boven mijn stukje schrijft dat haar baas als reactie aangaf nog niet te weten of hij akkoord ging of niet omdat hij nog niet besloten had of Anoniem kon blijven of niet; hij houdt de boot dus kennelijk af.
Volgens mij kan hij dat niet doen, en moet hij gewoon ja of nee zeggen; "misschien" is volgens mij geen wettig toegestane reactie.
Maar ik ben verder ook maar een leek, dus raad ik Anoniem aan de Rechtswinkel te bellen of een andere instantie die haar kan adviseren.
Ik hoop dat ik nu duidelijker ben :)
 
Terug
Bovenaan