Ontslagen worden met intentieverklaring door zwangerschap?

<p>Hi dames,</p><p>Mijn vriend en ik willen graag begin volgend jaar beginnen aan een kindje maar ik krijg dan nog 1x keer een tijdelijk contract voordat ik, als het goed is, een vast contract krijg. Als ik een intentieverklaring krijg van mijn werkgever, heb ik dan meer zekerheid dat mijn contract verlengd wordt of dat ik niet ontslagen wordt vanwege mijn zwangerschap? Of maakt deze verklaring helemaal niks uit? Wij willen liever niet nog een jaar wachten ivm leeftijd.</p><p> </p><p>Ik hoor graag van jullie</p>

Een intentieverklaring zegt eigenlijk dat je bij gelijke bedrijfsomstandigheden en functioneren een vaste aanstelling krijgt. Leuk voor de bank maar je kan er niet op terugvallen wanneer je toch ontslagen wordt. Ze mogen nooit de zwangerschap als reden opgeven, wel is het zo dat ze eventueel andere redenen kunnen bedenken. Ik zou je kinderwens er niet om uitstellen, wil je wel voor een werkgever werken die je om die reden zou ontslaan? 

Bedankt voor je reactie, 
Ik dacht zelf ze zeggen dmv een intentieverklaring dat ze je vast in dienst willen nemen en dat het dan lastiger is om mij te ontslaan omdat op papier bevestigd is dat ze met mij verder willen. Nee eigenlijk wil ik dan niet voor zo'n baas werken maar ik wil niet zonder werk zitten en een risico nemen. Ik hoop dan volledig van mijn zwangerschap te kunnen genieten. 

Bij een intentieverklaring kunnen ze je contact gewoon laten aflopen zonder opgaaf van reden. Wil helemaal niets zeggen voor een volgend of vast contract. Juridisch gezien kun je er geen rechten aan verlenen 

Los van de intentieverklaring mag ontslag vanwege zwangerschap niet. Maar ze kunnen natuurlijk makkelijk een andere reden opgeven. Garanties heb je niet... 

Bedankt meiden voor jullie reactie. Het is het mij niet waard om te wachten op een vast contract. Financieel hebben we genoeg zekerheid mocht ik mijn baan verliezen. Dus ik denk dat we er volgend jaar gewoon voor gaan! 

Dat moet je zeker doen, want anders is er altijd wel iets waarom een kindje nog niet uitkomt denk ik. En miss duurt het zwanger worden wel even. Veel succes en ik hoop dat je die vsste baan krijgt, zwanger of niet :)

Terug
Bovenaan