ontstoken vingertje

Hallo,

Mijn ventje was iets huilerig dan normaal en toen ik op onderzoek uitging, zag ik het opeens: een knalrood, glanzend gezwollen vingertopje!! Auw! Flink ontstoken, misschien door een ingegroeid nageltje (kan het niet echt goed zien, vingertje is nog steeds zo klein...). Dat zal waarschijnlijk ook de reden zijn dat ik al 3 dagen () zijn glimlachje niet heb gezien!
CB gebeld, die zeiden dat de kleintjes daar weinig pijn aan hebben en dat het vaak voorkomt... Dus nee, ik moest vooral geen paracetamol geven, was nergens voor nodig ... Als ik een dergelijke vinger had zou ik niet eens kunnen slapen van de pijn, denk ik, maar ja.
Verder was het advies: tijdens iedere voeding het handje (10-15 minuten) in een soda-badje weken. Hmmm, hoe doen we dat??? Oh ja, zegt die muts van CB dan, je hebt natuurlijk geen hand vrij, nou ja, doe het dan maar na de voeding. Zucht. Wordt het ritueel nog langer!
Wachten tot flesje warm is met flink hongerige baby: 10 minuten. Flesje leegdrinken: 15-20 minuten. Boeren en verschonen: 5-10 minuten. Volgende voeding kolven en opruimen: 20 minuten. En dan nu: 15 minuten weken in soda-badje (met friemelende baby, op schoot is leuk, maar dat mama dat handje zo blijft vasthouden, nee is helemaal niet fijn!)... Da's dus bijna anderhalf uur!! En dat 6 keer per dag ... En eigenlijk moet ik voor mezelf (bekkenpijn) ook nog 3 keer per dag 20 minuten oefeningen doen van fysio en bij voorkeur 30-60 minuten wandelen op flink tempo. Zo krijg ik mijn dag wel om...

Heeft een van jullie ervaring met dergelijke ontsteking? Hoe lang duurt het tot het overgaat?

Groetjes, Karin
Mama van Christian (6,5 weken)

Hoi Karin,

Laura had dat ook toen ze twee weken was. Daarbij had ze een ontstoken teentje en een abces in de lies. Dat was een staphylococcen infectie en met een weekje Augmentin was ze er zo vanaf. Ik ben er direct mee naar de ha gegaan. Dat was op een vrijdag en toen zat het alleen in de lies. De volgende dag zaten we dus op de ha-post en een kwartier later in het ziekenhuis bij de kinderarts. Omdat het zich over drie plekken uitgebreid had. Gelukkig is Laura een harde en zelfs toen ze het abces in de lies doorprikten om de boel op kweek te zetten huilde ze niet. (Ik kon niet kijken, terwijl ik tijdens mijn opleiding toch met mijn neus bovenop hele operaties gestaan heb!) Ik zou in ieder geval goed opletten of Christian niet op meer plekken ontstekingen krijgt en anders even langs de ha. Succes ermee.

Groetjes Ilona

Jeetje zeg!! Als ik het zo lees kom je nergens meer aan toe!!
Wat zielig zeg,een ontstoken vingertje!
Kun je niet weken terwijl de fles warm word? Ik kan me voorstellen dat hij dan helemaal niet te houden is hoor,ik vond dat ook de ergste minuten op de dag een hongerig kind dan NU wil eten en dan die fles die niet warm wil worden! grrrr. Ik denk dat ik ook even naar de ha zou gaan,dadelijk zit je er in het weekend mee,ik heb geen goede ervaringen met weekendartsen. Misschien heeft de ha een zalfje zodat je niet hoeft te weken,scheelt weer veel tijd. Succes,ik hoop dat het heel snel over is!!
Groetjes Mikkie.

misscien kun je er steeds wat sudocreme opdoen , dat helpt bij mijn moeder voor alles zegt ze.
Ik zou bij zoiets lekker de huisarts bellen en niet het consultatieburo, die zijn niet altijd even geweldig et hun adviezen.

Zo hou je jezelf wel bezig zeg! Raar dat het CB soms zo'n onhandige adviezen geeft.. zij zouden zich als geen ander moeten kunnen inleven in de mama's die komen met dit soort vragen. Ik kan me wel voorstellen dat weken helpt, maar het is toch een heel gedoe. Misschien kun je alsnog ook even met je huisarts bellen wat er voor andere mogelijkheden zijn om de ontsteking te behandelen.

Succes ermee, hopelijk is het snel over!

Groetjes,
Dionne

Dankzij of ondanks (wat zou het zijn, ik heb geen idee!!) het weken en badderen is het vingertje van Christian al weer bijna genezen! En heeft hij zijn glimlach (eindelijk!) weer eens laten zien. Fijn, kunnen we gezellig pasen vieren bij alle opa's en oma's...
Ik moet bekennen dat ik de volgende keer nog steeds eerst het CB opbel om te horen wat ze te zeggen hebben. Ik ben zelf arts, geen huisarts hoor, maar toch, ik wist dat dit weken waarschijnlijk ook het advies van de huisarts zou zijn geweest. Als hun advies me niet bevalt, dan zal ik de eerste zijn om de huisarts te bellen!!

Groetjes, Karin
Mama van Christian (7 weken)

Terug
Bovenaan