Ontwikkeling armen

<p>Beste mama´s,</p><p>Ik merk dat mijn zoontje van nu bijna 4 maanden alles doet met links. Naar het grijpen van speelgoed tot zijn handje in zijn mond stoppen. Rechts "hangt" er eigenlijk maar gewoon bij. Nu probeer ik wel om zijn speelgoed aan de rechterkant neer te zetten maar dan nog wringt hij zich in alle bochten om het met links op te pakken. Met strekken merk ik ook dat het rechter armpje niet zo ver omhoog gaat als de linker en is ook erg stijf. Als ik zijn rechter handje vastpak schrikt hij enorm en probeert hij alle kracht te zetten die hij heeft. Is dit iets wat nog kan wachten tot mijn volgende bezoek bij de kinderarts op 17 maart of zou ik eerder aan de bel moeten trekken? Als er meer mama´s zijn die dit herkennen of ook hebben gehad hoor ik dat graag, maak me toch wel enorm zorgen..</p>
 
Ik zou niet wachten, vooral omdat je zelf zo bezorgd bent. Ik zou alvast contact opnemen met een arts of bijvoorbeeld osteopaat, kijken wat die er van zeggen!
 
Ik zou gewoon even bellen. Dan geven ze zelf wel aan of ze je eerder willen zien.
Ik herken het wel een beetje. Mijn zoon liet z'n armen ook altijd liggen. Had er ook een hekel aan als z'n handjes aangeraakt werden (nog wel). Hij speelde met z'n voeten. Onder de babygym pakte hij de speeltjes zelfs vast met z'n voetjes. Heel bijzonder... Heb ook wel gedacht, zou het wel goed zijn met z'n armpjes... Maar hij is nu koning ver gooien, dus hij bewaarde het gewoon voor later blijkbaar ;)  ik heb het gewoon aangekeken.
Maar als je je zorgen maakt moet je gewoon bellen, daar zijn ze ook voor! 
 
Toevallig donderdag bij het cb gevraagd over of baby's van de leeftijd van mijn zoon (6 mnd is hij) al een voorkeur hebben voor een arm. Hij zei dat het zeker kan dat er een (kleine) voorkeur is, maar dat tot hun tweede ze alles wat ze kunnen met beide handen/armen moeten kunnen en ook doen.
Het klinkt een beetje alsof de arm van je zoontje nogal stijf is, ik zou er gewoon een keer naar laten kijken (voor je eigen gemoedsrust wel vóór 17 maart). Misschien is het een kwestie van iets los masseren ofzo en is het daarna voor hem veel fijner. Is het voor zover je weet na iets bepaalds begonnen of is het altijd al zo geweest?
 
Het lijkt er op dat hij gewoon hartstikke linkshandig is hoor. Mijn dochter had in de kraamweek al dat haar linkerhand/arm meer actief was dan rechts. Toen grapten we al dat ze vast links was. Nee.. was allemaal nog veel te vroeg om al een conclusie te trekken. Ja, dat snapten wij ook wel. In de maanden erna bleef het echter en greep ze eigenlijk alleen met links naar speelgoed. Ze is nu 11 en nog steeds ..jawel.. knetterlinkshandig! ?
 
Dankjulliewel voor de reacties!
Ik heb telefonisch contact gehad met de kinderarts en mijn zorgen besproken.  Hij geeft aan dat ik moet blijven stimuleren door speelgoed rechts aan te bieden en zelf wat meer te  " spelen " met zijn rechterhandje. Dus eigenlijk samen op ontdekkingstocht. Wanneer het niet verandert, kijkt hij samen met mij op de eerst volgende afspraak wat mijn zorgen zijn en of het ook nodig is om verdere stappen te ondernemen.
Ik ga nu dus aan de slag om zoveel mogelijk samen rechts te doen. Hopelijk hoeft verder onderzoek niet en kunnen we gewoon lekker genieten van onze tijd samen.
 
Terug
Bovenaan