Ontwikkeling dochter van bijna anderhalf jaar

<p>Hoi! Ik ben benieuwd hoe het met andere dreumesen gaat van de leeftijd van mijn dochter </p><p>Mijn dochter praat al een beetje zo zegt ze </p><p>mama eten maken ze zingt veel liedjes mee natuurlijk niet alle woorden maar wel veel woordjes uit heel veel liedjes </p><p>ze zegt dankje wel als ze iets krijgt , auto rijden, water drinken en zo zijn er wel nog veel meer woordjes en korte zinnetjes </p><p>maar vandaag stond ik wel heel versteld toen ze van 1 tot 10 telde en echt allemaal in de juiste volg orde </p><p>Ik las net dat kinderen rond de 4 jaar van 1 tot 10 kunnen tellen maar ook niet altijd in de juiste volg orde </p><p>zijn er meer ouders hier die een dreumes hebben die al veel praat? </p><p>Ik hoor ook altijd van iedereen dat ze heel wijs is maar ik heb niet echt vergelijkings materiaal </p>
 
Hey,
Mijn dochter zei letterlijk helemaal niks totdat er met 1,5 jaar hele zinnen uitkwamen, ze was ook meteen voor iedereen verstaanbaar. Op de peuterzaal en later op school stonden ze steeds weer versteld van haar woordenschat. Nu is ze 7,5 en nog steeds praat ze heel slim voor haar leeftijd. M’n zoontje van 15 maanden zegt al een aantal woorden en maakt dierengeluiden maar het is een wereld van verschil met z’n zus op die leeftijd.
 
Telt ze van 1 tot 10 omdat ze het rijtje uit dr hoofd kent, of weet ze ook wat het betekent? Staan er 10 autootjes op een rijtje en telt ze dan tot 10? Dat maakt nogal verschil.
Mijn dochter is ook bijna 1.5, ze telt tot 3, maar snapt echt nog niet wat het betekent. Ze vindt het gewoon leuk om 1-2-3 te zeggen.
Ik denk dat dat bij jouw dochter ook zo is. Bewust tot 10 tellen kunnen ze écht nog niet..
 
Verder zegt mijn dochter ook kleine zinnetjes, aardig hetzelfde als jouw dochter denk ik. Ik werk zelf op een kinderdagverblijf dus heb aardig wat kindjes waar ik mee kan vergelijken. De meesten kunnen op deze leeftijd wel zo'n 20-30 woordjes en zinnetjes van 2 woorden maken. Anderen kunnen het wel, maar houden nog hun mond tot ze zeker zijn dat ze het goed doen. Als ze 2.5 zijn, lopen ze allemaal meestal weer aardig gelijk in de ontwikkeling :) 
 
Wat leuk he die kletsende ukkies! Mijn dochter is anderhalf en klets de hele dag de oren van mn kop. Ik denk dus dat het wel aardig klopt met de 'standaard'. Tellen doet mijn dochter ook maar volgens mij weet ze niet echt wat het betekent. Ze vindt vooral de reactie van iedereen grappig geloof ik. Wat ze wel echt een soort van begrijpt is: een, twee, drie spring! Vooral dat spring is erg belangrijk. Ze weet dat die drie achter elkaar horen en dat je bij spring sprint maar als ze verder telt doet ze maar een eind en gaat het naar mijn idee toevallig 'goed'. Ik weet inderdaad wel dat het vaak met 2,5 jaar allemaal wel aardig gelijk loopt. 
 
Terug
Bovenaan