Ontwikkeling

Marissa is nu 7 maanden en 1 week en kan nog niet omrollen. Nu moet ik er wel bij vertellen dat ze in een spreidbroekje heeft gezeten. Tevens is ze 5,5 week te vroeg geboren dus loopt qua ontwikkeling iets achter. Het spreidbroekje hoeft  ze sinds dinsdag alleen nog maar om met slapen. Ze pakt al wel haar tenen en "schommelt" dan een beetje heen en weer maar de omslag naar haar buik lukt nog niet.

Wat kunnen jullie kindjes allemaal al? Ik las net ook een kindje van 7,5 maand dat al kan staan. Moet je eigenlijk "helpen" om bijv. te rollen of moet ik alles op zijn beloop laten? Ik maak me er geen zorgen om hoor, maar vroeg het me gewoon af.

hoi Bianca

Daniëlle is nu 8 maanden en soms lees ik hier ook dingen waarvan ik denk, héé dat kan Daniëlle nog helemaal niet.
ik denk maar zo, ze leert het allemaal wel maar in haar eigen tempo. met sommige dingen is ze snel en met andere dingen volgt ze het gemiddelde...
dat jou kindje een "broekje" heeft aangehad lijkt me wel van invloed, maar dat is mijn mening...
ik doe Daniëlle wel helpen met oefenen en ik heb het idee dat dat wel helpt...

hoop dat je hier iets aan hebt
Groetjes Veronique mv Daniëlle

Hier nog eentje die nog niet kan rollen. Of dat wil zeggen, ik denk wel dat hij het kan, maar hij doet het gewoon niet. Hij kan heel goed op zijn zij liggen en dan een speeltje pakken, zelfs als het net te ver weg is. Op een gegeven moment, moet hij omrollen, maar hij rolt gewoon terug. Hij houdt er gewoon helemaal niet van om op zijn buikje te gaan liggen. Hjerre is nu alweer bijna 8 maanden. Ik denk dat hij wat fijne motoriek beter ontwikkelt is. Hij kan al van alles uitelkaar halen en een bal met 1 hand vasthouden.
Elk kindje ontwikkelt zich op zijn eigen manier en tempo en doet gewoon waar hij het meeste interesse in heeft. Het komt vast helemaal goed!

Groetjes Hanneke

Stef kan ook nog steeds niet omrollen. Hoewel...hij ligt constant op zijn zij, het lijkt wel of hij niet verder WIL rollen....
Verder kan hij al wel heel goed zitten en staan. Zitten kan hij bijna alleen en staan gaat ook heel goed. Hij vindt het zelf ook prachtig!

Liefs Annet

Ik was een paar maanden geleden bij een kinderfysiotherapeute en die vertelde mij over de volgorde van ontwikkeling bij baby's. Het is belangrijk dat een kind van boven naar beneden ontwikkeld. Eerst hoofdje optillen, dan armpjes strekken en omrollen, dan tijgeren en kruipen (armen en knietjes) en dan zitten en dan staan. Als je het in een andere volgorde doet, dan ontwikkeld de vorige stap zich onvoldoende. Zij vertelde het verhaal van een kindje dat als je het op z'n beentjes zette het zo wegliep, maar als je het op z'n rug neerlegde kon het geen kant op. Met als gevolg, als het kindje viel, kon het nergens meer heen.
Het is dus ook niet zo handig om het staan en lopen erg te stimuleren als je kindje nog niet kan kruipen en zitten.
Ik geef toe dat ik Kian ook wel eens op m'n schoot laat staan (wil ie zelf erg graag), maar ik probeer het een beetje tegen te houden tot hij kan kruipen en zitten.
Dit is geen veroordeling hoor voor wie het anders doet, maar meer een advies voor degenen die daarop zitten te wachten.
Liefs Phira

Terug
Bovenaan