Ontwikkelingsachterstand???

Onze dochter van 3 maanden haalt eigenlijk alle mijlpalen die beschreven worden niet. Naar dingen grijpen, naar ons lachen (wel naar de mobiel boven de box), ze kan maar net haar hoofdje optillen, etc. Ik maak me hier zorgen om. Ze slaapt heel erg veel, van voeding tot voeding. Wat vinden jullie, moet ik hier iets mee, of maak ik me onnodig zorgen??

Is ze tussen de voedingen door wel alert? En is ze te vroeg geboren? Mijn dochter is drie weken te vroeg geboren en loopt daardoor ook wat meer achter.

Mijn zoontje is 5 weken te vroeg geboren en alleen de 1e x op bureau had hij iets achterstand. Toen ben ik echt bewust met hem gaan oefenen en hem helpen met de dingen die hij moest gaan kunnen en sinds die tijd loopt hij een maand of 2 voor met wat hij moet kunnen. Nu hij 2 is en ik niet meer zo interessant ben voor hem is het lastiger om egt dingen met hem te oefenen maar zolang ze nog zo klein zijn vooral veel stimuleren

Ze is wel drie weken te vroeg geboren. Tussen de voedingen is ze meestal wel alert. Soms valt ze al tijdens het drinken weer in slaap. Gelukkig wordt ze dan vaak na een tijdje weer eventjes wakker. Maar soms ook niet.

Als jeje zorgen maakt zou ik dat uitspreken bij het consultatiebureau. Zelf heb ik altijd goede ervaringen gehad. Zij kunnen met je meedenken of je kindje achterloopt of niet en wat er dan voor hulp nodig zou zijn. Ieder kind volgt zijn eigen ontwikkeling maar soms heeft een kind wat meer nodig. Onze zoon heeft met drie maanden bv fysio gehad hoe hem te stimuleren.

Lieve mama, ik zou de lijstjes een beetje loslaten. Elk kindje ontwikkelt zich op z'n eigen manier. Ze hebben soms ineens een hoop geleerd en dan staat het even stil. Ook is de ontwikkeling vande motoriek soms even minder omdat er juist in het hoofd vanalles in ontwikkeling is. Je schrijft dat ze te vroeg geboren is, haar hoofdje goed optilt, naar de mobile lacht.. De rest komt vast echt vanzelf. 

Je kan natuurlijk altijd het cb contacten, maar mijn zoontje is ook 3 weken te vroeg geboren en bij hem kwamen alle ontwikkelingen ook wat later. Vaak merkte ik aan zijn gedrag wel dat hij een sprongetje had, maar zag ik niet de vooruitgang die bij de "Oei ik groei"- sprongetjes zouden horen.... maar daar moet je je ook niet aan vasthouden, volgens hen kan je kind met 8 maanden dan al een 3 dubbele flikflak en een kruiswoordpuzzel maken... 
Ik kan me voorstellen dat je onzeker bent, dat was ik ook heel erg.. maar mijn zoontje is nu een kerngezonde jongen van 1,5 die vrolijk rondrent en dus alles heeft geleerd wat nodig is, maar wel op zijn eigen moment ?

Hihi driedubbele flikflak en een kruiswoordpuzzel ??? vergeet vloeiend spaans spreken zonder cursus niet.

Maar ff zonder gekkigheid. Vertrouw op je gevoel als je echt het idee hebt dat het niet klopt. En je kindje vertoont indd signalen waar je je zorgen om maakt gewoon ff sparren met het cb, huisarts of kdv?

Maar indd het ene kind is het andere kind niet. Zo zat, stond en liep mijn dochter heel vlot, maar heeft ze nauwelijks gekropen. Terwijl haar vriendje juist heel vlot rond tijgerde en echt pas liep met ruim anderhalf jaar 7 maand later. Allebei hele vlotte kindjes, en nu rond de 3,5 jaar lopen ze echt gelijk op. Dr neefje is troywens even oud maar hij is ook weer vlotter met het 1 en trager met het ander. Soms ook geen pijl op te trekken

Terug
Bovenaan