ontwikkelingsachterstand

Hallo,

Mijn dochter is net 1 jaar geworden. Zij kan nog niet alleen zitten laat staan lopen, kruipen of staan. Ook rollen vindt ze niet leuk en doet ze niet. Mijn dochter heeft weinig interesse in speelgoed. Kijkt graag naar haar handjes. Is verder erg lief, eet goed, drinkt goed. We hebben fysiotherapie. Wie herkent dit?

yb
 
ik weet niet of je al kan spreken van een ontwikkelingsachterstand.
mijn oudste heeft een ontwikkelingsachterstand. die is 3jaar en qwa ontwikkeling zit hij op 18mnd.
mijn jongste is nu 14mnd  mankeert niks en loopt ook nog niet en kan nu sinds deze week zelf tot zit stand komen.

ik zou het zeker in de gate houden maar als een kindje een ontwikkelingsachterstand heeft zijn ze op alle fronten achter in de ontwikeling en daar kan je nu nog zo weinig over zeggen aangezien ze nog maar een jaar is.
een kindje hoeft pas met 18 mnd te lopen.
ben je al bij de kinderarts geweest? wat zeiden die?
wat zei het cb?
wat bedoel je met geen intresse in speelgoed?
wil je misschien wat meer vertellen dan kan ik het vergelijken met mijn oudste die had ook weinig intresse. hij kon uren met 1ding spelen en de rest intreseerde hem niet.

groetjes monique
 
Hallo Monique,

Bedankt voor je reactie.

Vandaag op het CB geweest daar spraken ze voor het eerst hun zorg uit. Dat ze toch wel achter is. Ook bij de KA zijn we onder controle sinds haar geboorte. Dat is  omdat het een zware bevalling is geweest. Er is wel wat onderzoek gedaan op een evt. stofwisselingsziekte maar dat is tot nu toe allemaal goed. De KA wil als volgende stap een CT scan laten maken. We moeten in april weer op controle komen. Mijn dochter kan +/- 15 min met iets spelen. Het oogcontact is met mij redelijk maar met haar papa minder.  
Groetjes,
yb
 
wat fijn dat ze al in actie zijn.
wij zijn net begonnen. vorige week hebben ze geprobeert bloed af te nemen voor stofwisselingsonderzoek maar dat is helaas niet gelukt. 15min bezig geweest met 2 buisjes bloed. hij moest voor 2 onderzoeken bloed afnemen maar dat ging niet op deze manier helaas. 14feb proberen ze het opnieuw.

ze proberen nu te gaan achterhalen waar de ontwikkeling vandaan komt. ik hoop voor jullie dat ze er snel achterkomen. wij zijn nu al dik 2jaar bezig en dat valt niet mee.

sterkte en succes
 
Hoi Monique,

Zijn jullie met onderzoek bezig voor de oudste of jongste? Het verhaal over jouw jongste dat hij graag op zijn rug ligt en rond kijkt herken ik wel van mijn dochtertje. Als het haar niet interesseerd draait ze haar hoofd ook weg. Toch denk ik dat er niets met mijn dochter aan de hand is maar dat ze gewoon traag is met haar ontwikkeling. Haar vader was ook overal laat mee. ( en alles is goed gekomen ). Mijn dochterje doet vaak een paar keer iets nieuws en dan vindt ze het wel weer goed en moet ik het weer voor haar doen.  
Groetjes,
Yvonne
 
hoi yb,

mijn jongste is niet 1 van de vlotste maar verder goed op schema qua ontwikkeling.
maar sommige andere zijn veel en veel sneller als hem.
maar hij is heel anders dan dat mijn oudste was op die leeftijdt.

mijn oudste niet, die kon ook uren of bewijze van de hele dag in de box liggen staren of spelen met een spenen koortje.
mijn oudste geeft niks aan, niet dat hij honger of dorst heeft. het is omdat ik hem geef anders had hij bijwijze van uitgehongerd.
we zijn met hem in onderzoek, eerst bij kinderpsychiater en nu weer via kinderarts medische onderzoeken.
dat bij ons alles in werking werd gezet was hij ongeveer 18mnd want hij liep nog niet dat deed hij dus met 22mnd.
maar hij gaat wel voruit in ontwikkeling maar heel en heel langzaam

groetjes monique

 
kleine toevoeging.
laat met dingen zijn is niet erg als ze maar niet structueel met alles laat zijn.
als je kindje pas loopt met 18mnd is eigenlijk gewoon goed.
 
Hallo,

Ik las net je verhaal. Mijn zoontje heeft bij de geboorte een hersenbeschadiging opgelopen en heeft sinds die tijd fysiotherapie. Ik weet van de fysio dat ze vaak met te maken krijgt met kinderen die op oudere leeftijd enkele afwijkingen laat zien. Vaak kunnen die al verholpen worden door de fysio en oefingen thuis. Zo ging mijn zoontje met 1 jaar nog niet zelf zitten, ik zette hem altijd neer, wat liggen vond hij niet leuk. De fysio kwam na 6week weer en mijn zoontje kon niet meer rollen. Even een weekje oefenen en meneer rolde en ging meteen zitten,.. Misschien kun je via het cb of de arts kinderfysiotherapie aanvragen.

GRoet Cecile
 
Terug
Bovenaan