Ontwikkelingsachterstand

Hallo allemaal,
Graag zou ik in contact komen met ouders die ook te maken hebben (gehad) met een ontwikkelingsachterstand van hun kindje(s). Onze zoon is erg laat met allerlei stapjes: zo kroop hij pas op zijn eerste verjaardag, hij liep bij 20 maanden en nu (2,5 jaar oud) praat hij nog steeds niet (zelfs geen mama en papa). Volgens de kinderarts is het verontrustend omdat hij op alle gebieden langzamer is dan 'gemiddeld'. tot op heden  waren wij nog niet echt bezorgd: onze zoon is  een heel vrolijk en tevreden mannetje. Feit blijft wel dat hij de achterstand (nog) niet inloopt. Uit een bloedonderzoek zijn geen bijzonderheden naar voren gekomen.
Zijn er ouders die hier ook ervaring mee hebben?

Groetjes
Karin
 
Hoi,

Onze zoon was ook niet vlot. Hij was ruim een jaar toen hij ging tijgeren. Daarvoor was het rollen. En was bijna 1,5 toen hij ging lopen. Iedereen om mij heen vond hem traag en moeizaam bewegen. Ik zag zelf ook wel dat er iets niet klopte, maar de arts van het cb en mijn eigen ha vonden het allemaal prima. Toen hij 1,5 was zag ik dat hij af en toe korte (1 sec) schokjes had/kreeg. Daar raakte hij helemaal overstuur van. Ook viel hij dan vaak. Na lang zeuren bij diverse artsen hebben ze ontdekt dat onze zoon een milde vorm van epilepsie heeft.( zie mijn verhaal bij het kopje verzorging, onder het verhaal koortsstuipen)  Hij heeft medicijnen hiervoor. Op aanraden van de kinderarts geven wij onze zoon ook Omega 3 en 6 van Optimax. Dit is een vloeibare vitamine voor jonge kinderen. (voor oudere kinderen en volwassenen in tablet vorm) Het is gewoon  bij de drogist of reformwinkel te koop. Het zou goed zijn voor de ontwikkeling van de hersenen. Ik heb vanaf zijn 2e verjaardag een boekje bijgehouden waar ik iedere maand in schrijf wat zijn vorderingen zijn. En sinds hij het drankje (en de medicijnen) gebruikt is hij met sprongen vooruit gegaan. Niet alleen met bewegen, maar ook met spraak en andere motorische handelingen. Het gaat nu zo goed, dat de kinderarts afgelopen december vertelde dat onze zoon weer netjes op "schema" ligt! Ze is ervan overtuigd dat het niet alleen door de medicatie komt.
 
Leg het eens voor aan de kinderarts of het zou helpen om jullie kindje ook Omega 3 en 6 te geven. Het zit van nature in de voeding. (oa in vette vissoorten) Dus het is iets natuurlijks. Het is geen goedkoop drankje. Het kost 25 euro, maar ik doe ongeveer  1 maand met de fles. Ze hebben maar 2 dessertlepels per dag nodig.

Groetjes, Kat
 
hoi karin,

jij hebt zeker een onzettend lief kind, kan zich goed vermaken lacht altijd en naar iedereen nooit eenkennig geweest?
voor niemand bang. soms vergeet je hem nog wel eens als je zelf bezig bent omdat hij zo onzetttend lief aan het spelen is. kan zich uren vermaken met 1ding en uren zoet zijn eigen spel te spelen. is bijna nooit chagerijnig en huilt nooit zomaar.
zwaait je uit als je weg gaat. en iedereen is gek op hem en vind hem zo lief.  onzettend makkelijk dus. een kind  om trots op te wezen!  ja dat mag ook wel eens gezegd worden dan alleen maar die achterstand.

mijn zoontje is presies jou verhaal hij is nu 2jr.
met een 9mnd lag hij alleen nog maar op zijn rug te spartelen met een jaar kon hij pas goed zitten en kon ik eindelijk met hem fietsen en kroop hij wat rond. en met +- 21mnd liep hij.  en praten nou echt niet dus ook geen papa of mama. hij begint nu wel met kleine woordjes zoals bah en drie en verder loopt hij de hele dag na na na.
ik heb ook gelopen bij een kinderarts en bij kinderfysio maar die konden weinig doen.
ik heb me er even ook druk om gemaakt maar nu helemaal niet meer.
het cb doet alles via een boekje en kijkt niet naar het kind zelf als je kind niet tot het gemiddelde behoort tja wie heeft er dan een probleem?
niemand toch? mijn zoontje doet alles maar een half jaar later dan het gemiddelde kind nou en! je moet hem stimuleren wordt er dan gezegd hahaha grapjassen  dat werkt juist het tegen overgestelde. hij doet het op zijn tempo.  
en als hij 18 is praat hij gerust wel.
ik hoop op deze manier ervaringen uit te wisselen en ook om zo te wten dat je niet als enigste zo`n bijzonder kind hebt want dat is het wel vind ik.

en oja dat van die omega vetzuren dat wordt juist gebruikt met kinderen met hyperactiviteit en niet bij super rustige  tevreden kinderen.
 
groetjes monique
 
Hoi Monique en Kat,
ik kan niet half zeggen hoe blij ik ben met jullie - snelle - reactie! Het lijkt op een bepaald moment wel of onze zoon 't enige jochie is dat niet volgens 't boekje loopt.

Wat ik vooral als heel vervelend ervaar (en uit Monique's verhaal lees ik zij ook) is dat door anderen, de arts en het CB de ongerustheid juist wordt veroorzaakt. Natuurlijk zie ik ook wel dat onze zoon veel langzamer is dan andere kindjes, maar aan de andere kant is hij zo tevreden. Daar wordt wel eens aan voorbijgegaan. Ik heb echter ook wel eens 't verwijt gekregen dat wij 't niet wilden zien..........Dat zet ons dan weer wel aan 't denken want mocht er toch iets aan de hand zijn dan willen we hem een eventuele behandeling natuurlijk ook niet onthouden. De vraag is alleen wanneer beslis je of je voor verdere onderzoeken gaat.

Monique, ga jij nu niet meer voor controle naar de kinderarts? En fysio?
Ik moet a.s. donderdag weer naar het CB en maak me dus nu weer al behoorlijk zenuwachtig.

Groetjes
Karin
 
hoi karin

jij zegt dat sommige zeggen dat jullie het niet willen zien maar wat willen jullie niet zien?dat jullie zoontje wat trager is dan het gimmidelde kind?
nou en! ik met dat mijn zoontje alles moet doen wat hij moet doen alleen even wat later so what. hij doet het toch uiteindelijk.

gelukkig krijg ik uit mijn uitgeving famillie en kennisen hele andere reacties ze zijn het helemaal met mijn eens
en het cb sorry hoor maar die lach ik alleen maar uit.
ik zie mijn kind 24uur per dag bijna en hun hooguit 10min en ze kunnen het allemaal heel goed  vertellen.
 ik denk dat het heel belangrijk is om naar je eigengevoel te luisteren en kritische naar je kind te kijken en ik denk dat je als moeder juist als beste kunt beoordelen want je wilt toch immers het beste voor je kind.

ik loop niet meer bij de kinderarts want ze kunnen niks vinden en bij de fysio ben ik 2x geweest toen in de tijd dat hij nog niet liep en zij vertelde mij dat ze niks kon doen want hij zal toch wel gaan lopen want er is niks mis met zijn spieren of iets deregelijk. maar de vraag is wanneer?
en nu loopt hij als een kiviet.

de eerst volgende keer als ik naar het cb ga. gaan ik ook zeggen dat ze gewoon geduld moeten hebben en als hij 4jr is en nog niet praat dan kunnen we er wat mee doen en tot die tijd doen we niks. want als komt wanneer het komt en niet volgens jullie boekje. mijn broertje was zelf ook pas 4jr dat hij ging praten.

mijn nichtje is een 3mnd jonger als mijn zoontje en die is juist heel snel heeft ook een zus van 13jr en een broertje van 11jr boven haar.
en daarover heeft het cb ook wel weer wat te klagen.
ze is veelste snel dat is ook niet goed boven het gemiddelde dus.
dus: hoe je kind het ook doet het doet het toch niet goed als het maar even er boven of onder uit steekt.

groetjes monique
 
Hoi Moni en Karin,

De optimax is niet alleen voor hyperaktive kindjes. Het stimuleert volgens de kinderarts (in het ziekenhuis) ook de opbouw van hersencellen, en het is goed voor het zenuwstelsel. Ik dacht eerst ook dat het alleen voor hyperaktive kinderen was.
 
En Thom is/was nou niet bepaald een hyperaktief kind! Net als jullie beschrijven is het (tot kortgeleden de peuterpubertijd in volle hevigheid toesloeg!) een heel rustig knulletje. Hij is snel tevreden. Nu hij genoeg woorden weet kan hij zijn wensen beter onder woorden brengen. Maar het kan hem soms ook erg frustreren als ik of een ander hem niet begrijp. Dit soort gedrag komt meestal veel eerder voor. Thom gaat pas echt hard vooruit met zijn taal en andere dingen sinds hij 1 middag in de week op de peuterspeelzaal zit. De ontwikkeling gaat ineens heel snel. Maar dat proces was ook al in gang gezet toen hij zijn medicatie voor de epilepsie kreeg, en het dus rustiger in zijn hoofdje werd. Hij kreeg daardoor de tijd om andere dingen te doen. Voor die tijd was daar kennelijk in zijn hoofdje geen ruimte voor om die indrukken te verwerken. (uitleg van onze kinderarts)

Bij het consultatiebureau kunnen ze me ook het heen en weer krijgen! Het is nooit goed! Er is altijd wel wat op te merken. De laatste keer deed hij niet genoeg met zijn linkerhand. Hij is rechtshandig, en moest van haar ook met links de blokjes stapelen. Daar was hij niet handig genoeg in. Boeit mij dat! Hij doet het prima! En Moni, je hebt helemaal gelijk hoor. Jij ziet hem 24 uur per dag, 7 dagen per week. Zij zien hem 2 keer per jaar 10 minuten. En dan vertellen ze je even wat er niet goed is. Ik kan ook niet in een paar minuten iemand helemaal beoordelen, dus zij ook niet. Als ik twijfels heb ga ik naar mijn eigen HA of naar de kinderarts in het ziekenhuis. Die gaan echt heel anders om met ons. Ik voel me ook niet serieus genomen bij het CB. Ze luisteren niet eens goed naar wat ik zeg of vraag. Dat heeft al wel eens tot aanvaringen geleid!
Dus Karin, laat je niet gek maken door die lui van het CB!

Groetjes, Kat
 
hoi kat en karin,

ik wist dus niet dat het daar ook voor bedoeld was omega vetzuren ga ik het toch maar geven want het is zo wie zo erg goed ik slik het voor me zelf wel namelijk.

en ik ben het ook helemaal me6 je eens dat als ze naar de peuterspeelzaal gaan dat ze dan ook heel veel leren. maar ik wacht nog even een half jaartje ik vind het zo zielig omdat hij nog helemaal niet kan praten alhoewel ik wel denk dat hij zich prima kan reden maar toch.
ik vroeg me of karin haar zoontje ook naar de peuterspeelzaal gaat?

groetjes monique
 
Hoi,
Vorige week naar 't CB geweest: hier waren ze toch wel positiever dan de fysiotherapeut. Blijkbaar worden er verschillende normen gebruikt. Wie het nu nog weet mag het zeggen!
Onze zoon gaat trouwens wel naar de peuterspeelzaal. Ik vond het eerst ook wel heel zielig omdat hij nog niet praat. Maar   wij hoopten dat hij van de andere kindjes wel iets zou overnemen. En dat is ook zo; hij begint al andere klanken te maken alleen verstaan wij er nog niets van.   Ook al speelt hij nog niet echt samen met de andere kindjes, hij bekijkt alles wat ze doen wel goed. Zo heeft hij nu ook interesse gekregen voor ander speelgoed dan alleeen maar auto's.  Ik kan   de peuterspeelzaal  iedereen aanraden. Ik moet er wel bij zeggen dat we een hele lieve juf hebben die heel veel aandacht heeft voor onze zoon. (ik verdenk er hem ook van dat hij het wel fijn vind om al die extra aandacht en lekker vertroeteld te worden). Moni, je kunt altijd eens gaan kijken, toch? Bij ons eerste bezoekje werd ik meteen gerustgesteld dat ook ' bijzondere' kindejs alle aandacht krijgen (en misschien nog wel meer) en er toch iets van opsteken.

Groetjes
Karin
 
Terug
Bovenaan