Ontwikkelingsvraagje

Het is weer eens tijd voor een ontwikkelingsvraagje .

Kunnen jullie kleintjes van rond een jaar al zelf gaan zitten en optrekken tot staan?
Hier is er nog helemaal geen interresse voor, en hij is inmiddels de jaar gepasseerd.

Enig idee wanneer ze dit 'moeten' kunnen?

ha,
hier ook zo'n snelle. bij cb zeiden ze dat hij het eigenlijk   met 11 maanden moest kunnen, maar zolang er groei in ontwikkeling was, (wat hier is) was het niet zorgwekkend. over een dikke maand gaan we weer naar cb. als hij het dan nog niet kan gingen ze volgens mij verder kijken.

dus als het je niet lekker zit zou ik aan de bel trekken (hebben ze tegen mij ook gezegd) en anders nog ff wachten :)

joris is van 21-05

gr floor

Hoihoi,

Evy is van 16-05 een jaar. Zij trekt zich sinds een dikke week in bed zelf op tot staan, maar daar blijft het momenteel ook bij. Bij mijn laatste cb bezoek is ze extra door de arts onderzocht (had consult bij verpleegkundige), omdat ze niet goed scoorde op de lichamelijke ontwikkeling (niet zelf zitten, optrekken en kruipen/teigeren).
Zij heeft haar heupen e.d   extra onderzocht, maar kon geen afwijkingen vinden. Bij de volgende controle wordt hier weer extra bij stil gestaan en eventueel verder gekeken.
Maak me nog niet zo'n zorgen, ze ontwikkelt zich op haar eigen tempo. Kruipen doet ze nog steeds niet, aar wil veel lopen. Misschien slaat ze het wel helemaal over.
Komt wel goed.

Groetjes Iris mv Evy 16-05-08

Hej,

Linde is van 17 mei en tretk zich sinds een week op tot staan. Toen ze dat eenmaal in de gaten kreeg, was ze de hele tijd aan het oefenen en gymmen. Nu zijn we dus een dikke week verder en verzet ze haar voetje soms. Ze trekt al wel haar knietjes op en wipt op en neer. Ze heeft de grootste schik! Lachen doet ze dan! Dit duurt waarschijnlijk niet lang meer. Kruipen doet ze niet op handen en knieën maar op de bips. Dat gaat sneller. Het is net een konijntje dat door de kamer wipt. Weet je, alle kinderen hebben hun eigen tempo. Mijn tweede zoon durfde nooit te lopen voor hij het helemaal doorhad. Hij was toen een maand of 22. Verder motorisch ok. En zoon 1 liep met 14 maanden. Niet te snel zorgen maken, maar als je het zelf echt niet vertrouwd kun je je kindje natuurlijk altijd even extra laten controleren.Liefs Pippi

Celeno wilde tot een week of 2 geleden ook helemaal niet kruipen of iets.
Maar ineens had hij het door.
Hij kan nu tijgeren door het hele huis en gaat ook vaak in kruiphouding zitten.
Ook is hij een paar keer zelf gaan zitten en kan van zitten weer terug op zn buik.
Optrekken doet hij nu ook af en toe.
Dus ineens is hij vanalles gaan doen en gaat het heel snel.
Het lopen krijgt hij nu ook door, aan onze handen wandelt hij ook het hele huis door.
Elk kindje ontwikkeld in zijn eigen tempo en je ziet, wij dachten dat hij het kruipen of tijgeren over zou slaan en ineens doet hij het toch.
Je weet het dus toch nooit.
Wie weet gaat jou kindje ineens vandaag ook van alles doen.

xx

Ohhh hij is dus niet de enige.
Als ik zo de geboortedata van de andere lees, een week eerder, kan het bij hem vandaag of morgen ook beginnen.
Op zich maak ik me er niet erg zorgen om. Van mij hoeft een kind niet zoveel te kunnen en mag gewoon kind zijn.
Maar omdat de cb's tegenwoordig zo snel naar allerlei therapeuten doorsturen (voor mijn idee dan) zie ik het wel gebeuren dat dat er aan te komen zit. En ach van mij hoeft het niet zo. Waarschijnlijk zal de rekening ook wel aardig zijn.
Nou ik wacht met spanning af tot hij het zomaar opeens gaat doen ;)

Maar iig bedankt voor jullie reacties!!!
Ondanks dat het niks ergs is, is het toch altijd fijn om andere verhalen hierover te lezen!

Maak je inderdaad geen zorgen joh! Uiteindelijk leert iedereen een keer zitten, lopen etc. Sophie (van 26 mei) ging met bijna 11 maanden kruipen en was toen ook ineens niet meer te houden. Ze kon toen ook tegelijkertijd zelf gaan zitten. Sinds dit weekend kan ze zich optrekken tot staan en doet dat nu onafgebroken. Ze kan alleen nog niet terug gaan zitten, nou ja zaterdag kon ze het wel een paar keer maar nu lijkt ze weer vergeten te zijn hoe het moet! Ze schuifelt sinds dit weekend ook langs de bank of de tafel, maar aan de hand lopen wil ze nog helemaal niet. Het gaat bij haar echt in sprongetjes, ineens heeft ze iets door, vaak ook meerdere dingen tegelijk, en dan gaat ze ineens heel snel. Tussendoor lijkt er dan een tijdje weinig te gebeuren.

Terug
Bovenaan