Ontzwangeren

<p>Ha,</p><p> </p><p>Ben even benieuwd naar jullie ervaringen rondom ontzwangeren en hormonen. Welke 'klachten' hadden jullie en voor hoe lang na de bevalling? En geef je borstvoeding ja/nee? Want volgens mij hebben die hormonen/ energie ook invloed. </p>

Ik ben nu 7 maanden geleden bevallen en ik leek mijn afgelopen cyclus wel zwanger. Mijn borsten groeien, rugpijn, trekkerig gevoel in mijn buik. Ik leek zelfs schopjes te voelen. Ik was helemaal teleurgesteld dat ik ongesteld werd, terwijl we condooms gebruiken. Ik wil ineens weer heel graag nog een kindje. Laatst begonnen mijn borsten te lekken, terwijl ik vanaf mei geen borstvoeding meer geef.

Hi, 
Ik ben al weer een tijdje geleden bevallen, maar had in de maanden na de bevalling eigenlijk geen klachten of het gevoel dat ik moest ontzwangeren, baby eruit en ik voelde me weer de oude:).
Als ik iets zou moeten noemen is het dat ik namen van mensen wat slechter onthoud (overblijfsel van de zwangerschapsdementie) en dat ik iets meer last heb wanneer ik ongesteld ben (dat had ik voorheen nooit zo door, nu voel ik het wat meer). 
Ik heb trouwens 7 maanden borstvoeding gegeven. 

Bij mij was het een drama dat ontzwangeren. Echt 9 maanden lang heb ik me hangerig gevoeld. Klachten als slecht onthouden, steeds heel warm en zweten, vocht vasthouden, me onbegrepen voelen door mijn partner met de daarbij horende huilbuien... 
Ik kan gewoon slecht tegen die hormonale veranderingen. Dat was als puber, in de zwangerschap en erna. Ik ben nu 38 weken zwanger van de tweede en dat ging me iets makkelijker af. Omdat ik kon aangeven dat het de hormonen waren die reageerden en niet ik. Voor het ontzwangeren heb ik een boek gekocht: mama ontzwangert. Staat vol met herkenningspunten en dat geeft me wat vertrouwen. 
heb je zelf klachten? 

Ik voelde me vrij snel na de bevalling weer de oude, ook al gaf ik nog wel borstvoeding (tot 4,5 maand). In echt de beginperiode wel last gehad van kraamtranen (langer dan er "in het boekje" voor stond) maar dat kan ook komen omdat ik twee weken na de bevalling ben verhuisd. Geen negatief gevoel o.i.d. maar gewoon erg emotioneel. 
Verder veel last gehad van haaruitval. Dit begon ongeveer drie maanden na de bevalling en hield zo'n 1,5-2 maanden aan. Na drie maanden kwam ook mijn menstruatie weer op gang. 

Dank voor jullie reacties. En de tip van het boek lijkt me wel wat. Ik heb zelf best lang klachten ja. Geef nu negen maanden borstvoeding en menstruatie is weer op gang sinds vier a vijf maanden. Lijkt erop dat ik ook pms heb. Eerste tien a twaalf weken na bevalling echt zo ongelooflijk labiel. En nu dus rondom de eisprong ook labiel en vreterig en regen de menstruatie aan depri. Lastig, maar wel tijdelijk. Tijdens menstruatie en de week erna gaat het dan wel. 

Terug
Bovenaan