onverklaarbaar onvrb. recht op iui en ivf maar ook icsi?

he damens ik zit met een vraag. wij zijn onverklaarbaar onvruchtbaar en hebben nu 3 iuis gehad. we nemen nu een rustpauze, ook omdat er ineens een poliep in mijn baarmoeder zit. die moet er eerst uit. ik weet dat ik in totaal 6 iuis krijg en 3 ivf maar als dat uiteindelijk niet werkt krijgen wij dan ook icsi behandelingen of krijg je die alleen als er een oorzaak is?

groetjes kim

Hoi Hummer,

Als er geen reden is om ICSI te doen, dan zullen ze dat niet doen waarschijnlijk. Het verschil tussen ICSI en IVF is dat ze bij ICSI 1 zaadcel bij 1 eicel brengen. Bij IVF leggen ze 1 eicel bij meerdere zaadcellen en zal als het goed is vanzelf bevruchting optreden.

Bij onverklaarbare onvruchtbaarheid begint men in bijna alle gevallen eerst met IVF. Mocht het nou zo zijn dat tijdens de IVF blijkt dat je eicellen moeilijk bevruchten en je begint aan een 2e poging, dan zullen ze wel ICSI doen.

ICSI wordt vaker gebruikt als de zaadkwaliteit heel slecht is bijvoorbeeld. Dat zal in jullie geval geen effect hebben.

Overigens, ik heb 5 x IUI gehad en 1 IVF en ben nu zwanger, dus het is zeker niet zo dat je met IVF minder "kans" maakt als met ICSI.

Succes!

Esk

Oh, ICSI of IVF telt allebei binnen de 3 behandelingen, dus het is niet zo dat je 3 IVF's vergoed krijgt en vervolgens ook nog 3 ICSI's. Het is in totaal 3 behandelingen (+ eventuele terugplaatsingen van cryo's als je die hebt).

hoi esk

ja dat dacht ik ook maar iemand die zij tegen mij dat dat wel zo is.

gefeliciteerd met je zwangerschap. je hebt er veel voor over gehad maar het was het allemaal waard.

x kim

Dank je wel, we zijn er erg blij mee. Het afgelopen jaar was erg zwaar, maar achteraf gezien zijn we erg blij dat we het gedaan hebben.

Laat je in ieder geval goed voorlichten over alle mogelijkheden die er zijn. Als je het gevoel hebt dat IUI het niet voor je gaat doen, maak dan ook bespreekbaar dat je door wilt voor bijvoorbeeld IVF. Je bent zo 6 maanden verder.

Wij hebben bijvoorbeeld na de 4e IUI aangegeven dat we door wilden met de IVF. De arts vond het beter om toch door te gaan met IUI, dus hebben we dat gedaan. Tijdens de 5e IUI bleek ik weer een cyste te hebben. Die IUI hebben we wel afgemaakt, maar in de tussentijd hebben we wel alle voorbereidingen (bloedprikken, instructies, contracten e.d.) voor de IVF gedaan, zodat we mooi direct door konden stromen.

Ik hoop dat het voor jullie niet nodig is en dat het gewoon met IUI gaat lukken. Veel succes met de poliep, hopelijk valt het mee!

Groetjes Esk

Terug
Bovenaan