Onverwachts zwanger, kindje net 9 maanden en volop in de rouw

Hi,

Ben er net achter gekomen dat ik zwanger ben. Dit was totaal niet gepland en onze 1e is pas net 9 maanden oud. Daarnaast ben ik ook kortgeleden heel plotseling mijn moeder verloren (nog veel te jong). Ik zit dus volop in de rouw. Ik twijfel nu echt over of ik een tweede wel aankan en wel wil. Natuurlijk is een tweede gewenst, en aangezien de eerste zwangerschap niet makkelijk ging ook een complete verrassing. Maar ik twijfel of dit wel het juiste moment is, maar goed dat is nu te laat. Heeft iemand tips/ervaringen hoe met een zwangerschap, jonge baby en rouw tegelijk om te gaan?

Alvast bedankt!

Wat heftig! Ik kan me voorstellen dat je erg geschrokken bent. Misschien ziet het leven er over 9 maanden wel al wat zonniger uit en kun je het tegen die tijd wel goed aan? Als je wel graag een tweede wilt maar het alleen als iets te snel voelt zou ik zelf niet snel kiezen voor afbreken van de zwangerschap maar dat je even moet slikken vind ik niet gek!

Misschien een idee je kindje naar je moeder te vernoemen, dat ze toch een beetje voortleeft in haar kleinkind?

Gecondoleerd

Jeetje wat heftig, lijkt me vreselijk je moeder te moeten missen, helemaal met een kleintje en tijdens een zwangerschap!

Wat hierboven ook gezegd word, als je wel de wens hebt voor een 2e maar alleen het te snel vind is afbreken best heftig. Dit brengt ook emotioneel weer veel met zich mee.

Ik ben zelf 12 weken geleden bevallen van onze 2e. Onze oudste is 3, niet te vergelijken dus. Maar ik zou bij een 3e juist minder lang er tussen willen omdat wij alle vrijheid alweer gewend waren, de slapeloze nachten niet meer hadden en dat is fijn hoor maar moet enorm wennen weer aan al die dingen. Het zal voor jullie in het begin juist best pittig kunnen worden maar je gaat in de flow mee en er komt ook een moment dat ze heerlijk met elkaar kunnen spelen en als ze ouder zijn misschien hierdoor wel een speciale band kunnen opbouwen. Daarnaast vind ik sowieso de overgang van 1 naar 2 minder zwaar dan van 0 naar 1. Je bent het moederschap gewend en die 2e gaat echt mee in het dagelijkse ritme dus daar zou ik me niet druk om maken!

Als laatste bedenk je goed dat het niet is gezegd dat je zomaar weer zwanger raakt. Je leest op dit forum genoeg dat een 1e en 2e makkelijk gaat en een 3e inneens niet. Dan vergeef je het jezelf nooit als je deze zwangerschap afbreekt!

Ik hoop dat jullie er voor jezelf uitkomen en doet wat goed voelt! Veel sterkte met alles en natuurlijk gecondoleerd!

Terug
Bovenaan