onvoldoende zuigen

Ik had net een onderwerp aangesneden over korte slaapjes. Mij schoot net te binnen dat ik vanaf maandag overdag afkolf en dan de fles geef ipv de borst. Zou hij hierdoor onrustiger slapen en korter. Dat hij ontevreden is. En nog zuig behoefte heeft. En dus minder moe???  Want hij zuigt nu ineens veel op zijn speentje, deed hij ook nooit. Alleen als hij vlak voor de voeding zat pakte hij een speen anders niet en nu wel.

Wie herkent dit?
Ik denk dat ik maar overga op normale bv zonder in een flesje.
Ik wilde hem aan een felsje laten wennen, want over twee weken hebben we een bruiloft. En mijn ouders komen oppassen. Vandaar!

En er zijn dadelijk meer dagen dat ik weg moet (ziekenhuis vanwege mijn oren, geen opname hoor!). Maar waarschijnlijk geef hem de fles geen voldoening. Wel qua eten maar niet de zuig behoefte. Dit vermoed ik hoor!

Iemand tips

Groetjes gienie

Hoi Gienie,

Heel herkenbaar! Drinken uit de fles gaat makkelijker dan uit de borst, dus het kan goed zijn dat zijn zuigbehoefte nog  niet bevredigd is.  

Yanick krijgt sinds een paar weken ook 1 keer per dag BV uit een flesje, ook om te oefenen. We doen altijd de laatste voeding, om ongeveer 2230 uur. Na een paar keer oefenen (eerst snapte hij niks van de fles, arme jongen)  ging de fles als een idioot naar binnen.  Binnen 10 minuten 200cc en hij had rustig meer  op gekund! Maar slapen ho maar, dat deed hij pas nadat hij nog even aan de  borst had gesabbeld.  Sinds 2 weken gaat het echter heel goed. We gebruiken een nummer 1 speen van Avent en daar moet hij  best hard aan  zuigen  (ik heb het eens geprobeerd, valt echt niet mee, haha). Hij drinkt nu rustiger en valt vaak wel in slaap na de fles (alleen gister niet, grrr, hopelijk eenmalig).

Ik zou lekker blijven oefenen met een fles,  hij zal er toch aan moeten wennen voor de dagen dat je er niet bent. En als ie nog wil sabbelen, gewoon lekker een speentje geven.  

Hai Gienie

Volgens ons CB is 1x per week een flesje genoeg om hem te laten wennen. Loek moest geopereerd worden en wij kregen dat als advies mee. Dagelijks hoeft dus helemaal niet. Misschien als hij het niet goed zou pakken, maar zolang het goed gaat...

ik geef hem eigenlijk alleen de nacht nog borstvoeding. Lijkt me inderdaad een grote overschakeling voor zo'n kleintje. Ik denk dat ik maar gewoon 1 keer een flesje ga geven want 4 voedingen is misschien wel te veel.
Vind een speentje op zich niet erg, maar wil er eigenlijk niet teveel aan laten wennen. Voorak met slapen gaan. Want er komt een periode dat ze de nachten wakker worden en huilen omdat hun speentje weg is en ze het nog niet zelf kunnen pakken. Hebben we bij onze dochter ook meegemaakt die huilde 8 keer op een nacht om een speentje.

Ja, ik snap dat van het speentje. Ik ben er ook bang voor dat hij er teveel aan went. Van de andere kant is het vaak de enige manier om hem stil te krijgen, en dat is ook wel wat waard :)
Ik probeer bij yanick het speentje te beperken tot begin van de avond, als hij zijn wakkere moment heeft. In  ieder geval krijgt hij de speen niet in zijn bedje, en als ik zie dat hij in slaap valt met speen, trek ik em er gelijk uit. Gelukkig slaapt hij dan bijna altijd door!

Als je nog niet de kleinste speenmaat van de fles gebruikt (small), dan is het een idee om deze te proberen. Je geeft aan dat hij na het drinken van de fles nog zuigbehoefte heeft en dat de fles sneller naar binnen gaat dan het drinken uit de borst. Wellicht kan je dat met de small-speen het vertragen waardoor de zuigbehoefte beter bevredigd wordt.
Sterkte!

Terug
Bovenaan