Onvolkomen stuit

<p>Hallo!</p><p>Ik heb een vraagje. Op het moment ben ik 33 weken zwanger van ons eerste kindje. We hebben vandaag weer een echo gehad en daaruit kwam naar voren dat ons zoontje in "onvolkomen stuitligging" ligt, zoals dat heet. Geen verrassing, aangezien hij al sinds ze z'n ligging bijhouden in deze houding ligt. Onvolkomen stuit, voor mensen die het niet weten (ik moest het ook opzoeken) is met het hoofd boven en met de beentjes gestrekt langs z'n gezicht. Helemaal met zn kont beneden dus. Doe ik hem niet na die lenigheid, maar blijkbaar ligt hij zo het lekkerst haha.</p><p>Nu is mijn vraag alleen: zijn hier mensen bij wie de baby ook zo lekker de hele zwangerschap in deze ligging ligt en bij wie hij of zij tóch nog is gedraaid richting het einde? Mijn verloskundige zegt dat ze het nog aankijken tot 35 weken en als hij dan niet gedraaid is gaan proberen een versie te doen. Mij lijkt het echter sterk dat hij ineens in 2 weken wél zou draaien, aangezien hij dat de hele zwangerschap verder al niet doet, maar ik zou het wel héél graag willen want het liefst wil ik gewoon bevallen en geen keizersnee (maar een stuitbevalling zie ik niet zitten). Daarnaast heb ik gehoord dat met een versie de kans van slagen gemiddeld genomen 40% is en dit afhankelijk is ook van hoe goed de baby van buiten 'vast te pakken' is. </p><p>Vandaar, op zoek naar succes stories of tips (kan ik iets doen hem zelf te laten draaien? Op m'n handen lopen? Alleen nog komkommer eten? Zeg het maar, ik zou het zo doen). Of gewoon naar iemand die het ook heeft meegemaakt en die me kan vertellen hoe zo'n versie gaat en of het wel of niet gelukt is.</p><p>Thanks alvast! :)</p>

Mijn kindje lag ook bij de liggingsecho in onvolkomen stuit! Dit was in week 34 ! Ook hij heeft de gehele zwangerschap zo gelegen! Ik moest een week afwachten en in week 35 terugkomen voor een echo om te kijken of hij gedraaid was anders zou er een versie plaats vinden! De dag voor de echo was hij ontzettend onrustig en voelde ik hem overal in mijn buik! En wonder boven wonder hij was goed gedraaid?! Ik had er ook geen vertrouwen in dat hij nog uit zichzelf zou draaien en was mij al aan het inlezen over stuitbevalling en of een keizersnee! Daarnaast al aan het balen omdat ik thuis hoopt te bevallen ( wat nog steeds altijd mogelijk is natuurlijk) ! Afgelopen weekend was hij weer ontzettend druk, wederom voelde ik hem overal! Toch maandag weer de VK gebeld voor een echo maar gelukkig hij lag nog steeds goed en was nu ook al wat ingedaald ( ben nu 37 weken)! Ik hoop voor jou ook dat je kindje nog gaat draaien! Suc6!!!

Ik had hetzelfde. Ook al vanaf week 20 in onvolkomen stuit. Met week 36 een versie gedaan, zonder succes.
Toen zijn we gaan praten over de mogelijkheden, en het team bij ons in het ziekenhuis stond erg positief tegenover een stuitbevalling. Bij mij was de ligging goed. Billen eerst is gunstig, om druk uit te oefenen en omdat de ze dan aan de billen kunnen checken of je al volledige ontsluiting hebt.
Verder moet de verwachting zijn dat het geen extreem grote baby is.
Bij mij was dat allemaal gunstig en ze hebben mij echt omgepraat en overtuigd om een stuitbevalling te proberen. 
Het belangrijkste vond ik dat als het toch gaande weg niet bleek te gaan lukken, zou het niet direct met stress een keizersnee zijn, maar zouden ze dat bespreken, samen besluiten, weeenremmers geven en gaan klaar maken voor de operatie.
Natuurlijk kan het ineens stress zijn, maar dat kan bij een gewone bevalling ook. Garantie heb je helaas niet!
Maar ik heb een prachtige stuitbevalling gehad, alles liep erg soepel, geen complicaties. Zelf merk je het verschil ook eigen niet ( het was mijn tweede), dat de billen eerst kwamen.

Dus bespreek het goed en als ze er in het ziekenhuis achter staan, heb dat ook vertrouwen in je zelf. Een keizersnee kan altijd nog!

Succes! Ik weer dat het een lastige beslissing is, maar ik ben heel blij dat ik voor de stuitbevalling ben gegaan. 
Ik wilde je iig graag een positief verhaal erover meegeven.

Kijk eens bij mijn gestarte berichten, mijn dochter lag dwars, veel van de adviezen en tips die in mijn topic staan kan jij ook gebruiken! Ze is uiteindelijk zelf goed gaan liggen. Succes alvast met de bevalling!! 

Wauw bedankt voor de tips allemaal! Ik zat zelf ook al naar acupunctuur te kijken omdat dat ook schijnt te kunnen helpen (hoewel het dan denk ik meer met ontspanning te maken heeft, maar hey, kan geen kwaad dan lijkt me haha).
Mamavandrie bedankt voor de tip! Proberen waard lijkt me ja :).
Nomade wat goed te horen dat jouw kindje gedraaid is! Dat geeft hoop. Hopelijk blijft hij zo liggen, succes met de laatste loodjes!
Regenboogje ook heel fijn een positief verhaal over een stuitbevalling te lezen. Helpt me zeker om mocht het zo ver komen het niet direct 'af te schrijven'! 
Gebruiker ik ga je topics zeker doornemen! Dankjewel!

Mijn zoontje lag ook vanaf het begin in onv stuitligging. Bewoog veel maar heeft niet een keer geprobeerd om te draaien. Uiteindelijk een uitwendige versie maar zodra ze hem vastpakten deed het mij zoveel pijn dat ik gelijk heb gezegd dat ze moesten stoppen.
Mijn verloskundige heeft me uiteindelijk niet meer kunnen overhalen voor nog een poging. Mijn gevoel zei dat het wel los liep. En dat als hij niet zou draaien het een keizersnede zou worden. 
Keizersnede met 39 weken gepland. Uiteindelijk wou hij zelf ineens (Dat ging heeeel snel)komen met 38+5. Spoedkeizersnede gehad maar dat verliep allemaal erg goed. Scoorde gelijk allemaal tienen! (Hoop dat hij dit later op school ook doet)
Herstel ging ook goed. 
Heb een heerlijk eigenwijs jongetje! :) 

Hier ook een die sinds ze de ligging bijhouden in onvolkomen stuit ligt.. Helaas is hij bij mij niet gaan draaien, heb acupunctuur, moxa en uitwendig draaien (versie) geprobeerd maar niets heeft hem doen draaien. Bij mij heeft de gyn een stuitbevalling afgeraden ivm wat groter dan gemiddelde benen en hoofd. Risico zou dan zijn dat er wel genoeg ontsluiting zou zijn om billen er eerst uit te laten komen, maar dat dan toch een probleem zou kunnen ontstaan als de benen en hoofd er uit zouden moeten. Na dit weekend heb ik dus een geplande keizersnede staan. Vind het jammer, had graag een natuurlijke bevalling gehad, maar inmiddels heb ik de knop om kunnen zetten en ga ik er nu maar gewoon voor. 
Hoop voor je dat die van jou nog wel gewoon draait, maar mocht dat toch niet lukken, dan niet te veel zorgen maken, het komt hoe dan ook wel goed met de bevalling.

Terug
Bovenaan