Onze 2,5 jarige te laten proeven

<p>Pfff wat een strijd iedere keer avonds aan tafel! Onze zoon was altijd een heel gemakkelijke eter, en overdag nog steeds. Maar sinds hij 2 jaar is geworden zit zn peuterpuberteit behoorlijk in de weg.</p><p>We willen met avond eten eigenlijk geen strijd. Wil je niet eten, prima dan niet. Maar wel proeven. Maar hoe ver ga je hierin? Onze zoon gaat echt niet uit zichzelf een hapje in zn mond nemen als zn bui zo is. Hoe doen jullie dat?</p><p>Wat hij overigens wel af en toe uit zichzelf pakt zijn tomaten, paprika en komkommer die we standaard bij de maaltijd hebben zodat hij nog dan iets eet. Graag hoor ik jullie ervaringen en tips.</p>
 
Heel goed dat je de strijd niet aan wilt gaan, die ga je namelijk niet winnen. Ik zou het proeven ook niet verplichten. Biedt hem gevarieerd eten aan, hou het gezellig aan tafel en geef hem geen alternatieven als hij niet eet. Hij gaat dan echt vanzelf nieuwe dingen proeven. Vertrouw op je zoontje dat hij neemt wat hij nodig heeft. En ja, dat kan bij peuters soms bijna niets zijn. 
 
Hier is vooral het probleem met de groente waar meneer al op voorbaat zegt dat hij dat niet lust. Standaard antwoord is dan eigenlijk "hoe weet je dat je het niet lust als je het niet hebt geprobeerd?". Ik leg altijd wel wat groente op zijn bordje en als hij alles op eet dan mag hij bijvoorbeeld nog een danoontje als toetje. 
Het grappig is dat maaltijden waar de groente "verstopt" is, dus helemaal geen probleem zijn. Thai curry met veel groente vindt hij heerlijk, net zoals de groentesoepen die we in de winter vaak maken (broccolisoep, bloemkoolsoep etc). Ik maak nu regelmatig recepten van de website lekkerensimpel.com, tot nu toe zijn deze een groot succes bij onze kids (1 en 3jr). Trucjes als de broccoli helemaal pureren en dan door de risotto, is helemaal prima. Onze kids zijn beide goed op gewicht, dus we hebben geen regel van "je moet je bord leeg eten". Wel verwachten we dat ze in ieder geval proeven en toetje is alleen als het bord leeg gegeten is (of een andere beloning zoals nog zijn lievelingsspelletje spelen voordat hij gaat slapen of zoiets). 
Het is zeker lastig, maar blijven proberen en aanbieden!
 
Ik las laatst een leuk stukje over hoe ouder eten boemde waardoor hun kind het wel lusste. Paar dingen die ik onthouden heb waren boontjes (groene frietjes) en rode bietjes (roze komkommer) en één kindje lustte geen vis alleen als papa hem gevangen had dus vanaf toen was alle vis op tafel door papa gevangen ? Vond het wel grappig want het kwam er eigenlijk op neer dat het echt in de naam zat bij veel kindjes. "Dit zijn groenten dus dat lust ik niet" misschien kun je daar iets mee? Zeg niet dat het dè oplossing is hoor haha..
Vind verder de dingen die je doet wel slim. Monkeyplatter schijnt ook goed te werken. Gewoon buiten het eten om leuk en kleurrijk wat gezonde snacks op tafel zetten waar ze zelf bij kunnen. Dan wordt er vaak al genoeg van gegeten en maakt het met avondeten niet meer zoveel uit wat ze binnen krijgen. 
En gepureerde soepen vinden ook veel kindjes wel lekker, zijn snel en makkelijk te maken en zijn een flinke boost aan groenten!
Verder als je echt wilt dat je zoontje aan tafel groenten eet is het misschien iets om het leuk en interessant te maken. Gezichtje van maken, niet aanbieden maar wel met je man heel interessant doen over wat je eet, vormpjes uitsteken enz. 
 
Ik lees veel nadruk op groente, alhoewel dat volgens mij niet het grootste probleem van topicstarter is. Kinderen hebben helemaal niet zoveel groente nodig. Omdat ze hard groeien hebben ze veel calorieën nodig. De hoeveelheid groente die ze daarvoor moeten eten is enorm en hun maagje maar klein. Daarom eten ze weinig groente. En dat is prima! Hier lees je daar meer over. 
 
Herkenbaar! Had mijn zoontje ook, nu met 6 jaar (vanaf 3/4) eet hij alles! 
Heel goed dat je er geen strijd van maakt! 
En wat rouwkost op tafel is al een goeie! 
Misschien kun je nog proberen zijn bordje extra leuk op te maken, dat hielp hier wel. Denk aan; gezichtjes, autootje etc met desnoods met een rozijntjes hier en daar een oogje maken. 
Of zijn knuffel laten mee eten, en die vind het dan natuurlijk verrukkelijk allemaal! 
Succes. Het is gewoon een fase en gaat ook weer over. 
 
Terug
Bovenaan