Onze baby is 'te klein' :(

Hoi meiden,

Tijdens de 20 weken echo was er te zien dat onze jongen erg klein is. Onze dochter was ook erg klein (allebei op de alleronderste curve). A.s. woensdag moet ik naar het ziekenhuis voor een 'groeiecho'.

Ondanks dat onze eerste ook al zo klein was, maak ik me toch zorgen. Ze zullen ongetwijfeld gaan zeggen dat ik moet rusten enz. Ik weet dat ik eigenlijk eerst even de uitslag weer moet afwachten, maar zijn er meer moeders van kleine kindjes en hoe is dat verlopen?

Groetjes, Marisa

Hoi Marise

Onze oudste was ook altijd te klein!!
Vooral zijn hoofdje was ver onder de lijnen.
Ook groeiecho's gehad destijds.
Ik liep 16 dagen over tijd (ze lieten me lopen
om kindlief meer tijd te geven om door te groeien)
Uiteindelijk was ie bij zijn geboorte 3070gr; heel normaal.
Wij zijn beide ook klein; ik ben 1.65 en 55kg
M'n man is 1.68 en 60kg, dus we verwachtte ook geen 8 ponder..
Bij deze 20wk echo zagen ze weer een klein kindje; te klein.
En wilde ze een afspraak maken voor een groeiecho;
heb deze geweigerd.  Wil me niet onnodig druk maken!
Ben inmiddels 24 weken, ben huismoeder, dus zodra ik
wil zitten, doe ik dat ook! Heb dan ook weeeeeer bekkeninstabiliteit,
dus moet wel toegeven aan 'rustmomentjes' .
Ik wil je meegeven; maak je niet te druk!
Denk aan je eerste zwangerschap en baby..
En tja; doe het rustig aan! Op tijd naar bed ed..

Fijne zwangerschap verder!!

hallo marisa,

Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt en dat is normaal..
Mijn zoon was ook veel te klein...groeide op een gegeven moment niet meer in de baarmoeder dat was een reden om de bevalling met 36 wk en 5 dagen te laten beginnen.
Uiteindelijk had ik inderdaad een klein ventje van 2100gr op mijn buik liggen van amper 42 cm...Hij is nu 3,5 jaar oud en heel gezond, hij blijft nog steeds onder aan de curver hangen met zijn 13 kilo maar zijn lengte is vrij normaal nu...
dus wat ik probeer te zeggen is..ook kleintjes worden groot, alleen gaat het misschien wel iets moeilijker, dat was bij ons zo, dat wil niet zeggen dat dat bij jullie ook zo moet zijn...
En ook al moet je rust nemen...neem dat maar voor lief want het is tijdelijk en je krijgt zoals je weet er ook weer iets moois voor terug

succes met de rest van je zwangerschap en geniet ervan
groetjes mij

Hoi Marisa,

Ik zal me er niet te druk om maken. Mijn dochter was ook te klein tijdens de hele zwangerschap, zat echt onderaan de curve. Ze is met 41 weken en 5 dagen geboren en ze woog maar 2450 gram. Nu is ze inmiddels 4,5 maand en weegt maar  5200 gram. Ze is wel helemaal gezond dus dat ze wat klein is, maakt helemaal niets uit. Overigens is ze wel lang 60 cm(heeft ze van papa die is 1,98m ik ben maar 1,63m)  maar ze is gewoon erg smal.
Ach je hebt grote en kleine kinderen, en grote en kleine volwassenen dus ik zal me er niet te druk om maken hoor. Zolang ze verder geen afwijkingen zien, maakt het helemaal niet uit dat hij/zij wat kleiner is.

groetjes Lydia

Ik snap dat je je zorgen maakt. Maar het feit dat jullie eerste kindje gezond is en ook te klein was, en dezelfde curvelijn volgde, moet je toch wel iets gerust stellen. Blijkbaar krijgen jullie kleine kindjes. Of was jullie 1e niet gezond?
Veel succes!!

Alvast bedankt voor de reacties! Het is inderdaad zo dat onze dochter gezond is. Zij was uiteindelijk 45 cm en 2740 gram bij een geboorte van 37+5, dus dat is prima!

Ik hoop dus maar dat het met deze kleine goed gaat. Mijn moeder heeft bij de eerste (mijn oudere zus) 2 maanden in het ziekenhuis moeten liggen omdat zij niet goed wilde groeien. Uiteindelijk met 36 weken maar een inleiding, ze was amper 1500 gram. Ook allemaal goedgekomen, dat wel. Maar toch hou je daar je hart voor vast, als het in de familie zit.

Groetjes, Marisa

Hoi Marisa

Ik heb geen ervaring met een te kleine baby (ben nu 38w1d zwanger van de eerste en ze hebben een "flinke 8-ponder" voorspeld....) dus kan je daar niet bij helpen.

Maar volgens mijn oma was ons mam ook zo klein als baby (zij was zwanger en de huisarts vroeg of ze wel zeker wist dat ze zwanger was! Ze liep al best ver in de zwangerschap, maar de HA voelde geen kindje... Terwijl oma van binnen bont en blauw werd geschopt, haha!)
Ons mam is altijd klein geweest als kind, tot de op de middelbare school zat (en ik denk ongesteld werd enzo) toen was ze in één schooljaar van de kleinste naar zowat de grootste gegaan! Ons mam is 1m78.

En ikzelf was ook heel erg klein. Zo klein dat ze op het consultatiebureau tegen ons mam zeiden dat ik waarschijnlijk een groeistoornis had en dat ik een dwergje was!!!
(nou was ons mam toen heel erg eigenwijs en die geloofde er niks van, haha!!)
Nou, dat is ook helemaal goed gekomen, ik ben nog niet echt super groot, maar met 1m68 is het toch vrij normaal dacht ik.

Dus ja... wil niet altijd iets zeggen!!

Een fijne zwangerschap nog met een gezonde baby! (groot of klein, maakt niks uit)

Groetjes, Mickje

Hoi Marisa,
Ik zou me ook niet veel zorgen maken over de groote van je kindje.  ik was zwanger van 2 meisjes en door complicaties is er 1 een stuk kleiner gebleven. wat groote betreft was ze 3 weken kleiner dan dr grote zus. uiteindelijk was ze bij de geboorte 1990 gr en 42 cm. nu inmiddels 10 maanden verder en ze is even lang als dr grote zus (71 cm)  , maar alleen wat lichter (8 kg tegen 8,7 kg). ze doet het even goed als dr zus en is even eigenwijs en brutaal. hahaha.

en 45 cm en 2740 is zeker een prima lengte en gewicht. gewoon een mooie klein kindje. ik heb kindjes gezien die  amper 1 kg waren met de geboorte en die doen het ook prima!!

geniet lekker van de 2e helft van je zwangerschap, de vk houdt alles goed in de gaten....

Groetjes,
Petra

Terug
Bovenaan