Onze dochter wil niet zindelijk worden

<p>Onze dochter wordt in Oktober 4 jaar. Ze zal dan ook naar school gaan, maar onze dochter is nog steeds niet zindelijk.</p><p>We zijn al naar de kinderarts geweest van Consultatiebureau, naar onze eigen huisarts, en nu naar de kinderarts van het ziekenhuis van de poeppolie. </p><p>Onze eigen huisarts heeft eerst gedacht dat ze verstopt was, want ze poept eigenlijk constant, dus overloop verstopping. Lactose en ander soort middeltje gebruikt, maar helpt niet. </p><p>Ik heb afgelopen hemelvaartsdag geprobeerd om de luier uit te halen, ze werd helemaal hysterisch. Ging slaan, schoppen, janken, gillen en bijna zelf de luier aan trekken</p><p>ze weet dat ze in Oktober naar school gaat, en zegt soms wel dat ze dan zindelijk moet zijn, als ik 4 ben, luier uit, zegt ze dan. Maar het zou toch wel fijn zijn of ze het van te voren deed</p><p>hebben jullie nog tips</p>
 
Ik heb er geen ervaring mee, en ik ben ook nog lang niet zo ver (mijn dochter is 9maanden) maar misschien wasbare luiers proberen? Ik heb altijd gelezen en gehoord dat de meeste kindjes zelf aangeven dat ze niet meer in de luier willen poepen/plassen omdat ze het vies gaan vinden. En zo'n wasbaar exemplaar voelt wat sneller nat, denk ik. 
Veel succes in ieder geval. 
 
Ik ben leerkracht in groep 1 en heb wel vaker kindjes die heel stellig zijn met zindelijk worden. Ik had bijv. een jongentje dat absoluut zindelijk was! Want hij plaste niet in bad, hij pakte een bakje om in te plassen. (grappige situatie, maar alsnog hielp niet dat mama dit zag)
Hij had blijkbaar in zijn hoofd wanneer hij zonder luier naar school wilde, en thuis ook geen luier meer aan wilde. Na de kerstvakantie kwam hij ineens zonder luier naar school omdat hij dat zelf aan had gegeven bij mama en toen was het ook klaar. Een paar keer een kindje met hem mee gestuurd naar de wc, dat wilde hij graag. Prima geen ongelukjes gehad!
Zo zijn er nog wel meer verhalen van kinderen die een idee in hun hoofd hebben wanneer ze geen luier meer aan willen. Misschien een idee om af te spreken dat thuis de luier niet nodig is, alleen snachts bijvoorbeeld (er is een wc) en buiten huis nog wel?
Iets van comfort gevoel oid?
Heb je al een beloningssysteem geprobeerd? Met stickers? Wanneer ze plast op het potje of poept een sticker met een beloning aan het eind. En omdat het zo goed gaat daarna een ochtend zonder luier, weer met stickers en een beloning aan het eind van de kaart?
Probeer niet het negatieve te benadrukken maar het positieve! :D
En lekker overdreven blij doen als ze het goed doet!
Hopelijk heb je hier iets aan.
 
Er bestaan oefen onderbroeken.
Zit een plastic laagje in, de zeeman heeft ze ook.
 
Mijn ervaring is wel dat het kind er aan toe moet zijn....
Mijn oudste vond het ook maar niks.... deed zelf een luier aan om te piepen.
Maar op een dag was hij er klaar mee..... En hop zindelijk.
 
 
We hebben al sticker beloning en zo ingevoerd van de derde verjaardag. Ook het overdreven blij doen en zo, maar tot op heden nog geen baat bij gehad
 
We zijn nu ook bezig met de poeppolie
 
Wellicht al gedaan hoor maar misschien kun je haar mooie onderbroeken uit laten zoeken die ze aan mag als ze geen luier aan heeft. En dan eerst beginnen met een kwartiertje en dat steeds opbouwen. Je kunt haar dan zelf de keuze geven wanneer ze dat wilt doen. 
Zijn er kindjes tegen wie ze een beetje op kijkt die wel zindelijk zijn? Misschien mag ze een keertje meekijken als ze naar de wc of op het potje gaan. 
Persoonlijk denk ik dat bij haar wasbare luiers of oefenbroekjes geen zin hebben. Eerst moet ze haar angst overwinnen (na uitsluiten lichamelijke oorzaken). Ik denk dat ze dan wellicht heel snel zindelijk is. 
Laat je vooral niet gek maken door het idee dat ze naar school moet. Blijf er relaxt onder, een dagje niet... Ook geen probleem. 
Succes ermee! 
 
wij zijn eerst snacht zonder luier begonnen dit ging vrij snel wel goed.
en daarna op de dagopvang doorgezet lukte ook erg snel omdat er veel kindjes ter gelijker tijd bezig waren.
wellicht is dat een oplossing.
daarnaast kreeg onze dochter ook uitslag van de luiers dus wij vertelde de voordelen van naar de grote wc, geen uitslag, makkelijker billen afvegen dat soort dingen.
die van ons trapte ook niet in beloningen met stikkers en kadootje.
een vriendin van ons rade aan als je rond de zomertijd zit het kind heel de dag zonder luier te laten lopen.
en als die van jullie echt zo graag een luier aan wil koop dan de slechtste die er te krijgen is .krijgen ze van zelf natte kleding en uitslag en dat vinden ze over het algemeen niet prettig
 
 
Terug
Bovenaan